Bugatti Chiron v prvních testech: Je to auto, nebo letadlo?

přidejte názor
Autor: Redakce
  • První novináři měli v okolí portugalského Lisabonu možnost vyzkoušet nové Bugatti Chiron 

  • Všechny ohromila rychlost a lehkost, s jakou šestnáctiválcové monstrum zrychluje 

  • Na druhou stranu je Chiron také vcelku příjemný pro běžnou jízdu 

  • Luxusní interiér má zákazníky zaujmout na první pohled 

  • Nevýhody? Musíte si zvyknout na zcela jinou dimenzi dynamiky. A samozřejmě nejde o zrovna levný vůz 

Bugatti Chiron už dlouho ohromuje motoristický svět. Třeba tím, že na rozdíl od některých jiných hypersportů si chce vzít titul nejrychlejšího sériově vyráběného auta bez použití elektromotorů a jiných podobných hybridních pomůcek. Chiron je pořád vůz, který sází výhradně na spalovací motor. Jeho parametry patrně znáte, ale určitě neuškodí si zopakovat, že výkon dosahuje hodnoty 1103 kW (1500 koní). Ano, to je slovy jeden tisíc pět set. To je 6,1krát víc, než má historicky nejrychlejší Škoda Octavia RS 245. Točivý moment vrcholí maximem 1600 Nm.

Doporučujeme: Jak se vyrábí Bugatti Chiron? Je to pomalý a fascinující proces (+galerie)

Vše má na svědomí čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválcový motor.  Vychází z Bugatti Veyron, nicméně byl totálně přepracován. Z původní jednotky zůstalo pouze pět procent, zbytek se změnil a to především s ohledem na snahu o nižší hmotnost a zároveň o navýšení výkonu, což přináší potíže kvůli tepelnému namáhání.

chiron_26 Seznamte se. Tohle je Bugatti Chiron, které se podle všeho příští rok stane nejrychlejším sériově vyráběným autem světa. Dnes je jeho maximálka 420 km/h, ale jde o dílo omezovače

Každého určitě zajímá, jak takové monstrum asi může jezdit. Bugatti nedávno nabídlo vybraným novinářům možnost vyzkoušet si Chiron v praxi na portugalských silnicích. Ne, mezi vybranými redakcemi jsme nebyli. A zcela upřímně je zde pravděpodobnost hraničící s jistotou, že se tímhle autem nesvezeme nikdy. Můžeme se ale podívat na to, co o něm napsali výrazně šťastnější, tedy ti vybraní, kolegové.

Fascinující interiér 

Design asi dobře znáte z různých fotografií. Chiron byl ovšem výrazně ovlivněn nutností využít co nejvíce vzduchu pro ochlazení. „Přední splitter byl přepracován, což pomohlo zvýšit přítlak, zároveň ale nedošlo k přílišnému navýšení odporu vzduchu. Za ohromujícími „osmiokými“ diodovými světlomety se skrývají funkční otvory pro přívod vzduchu, které jsou dílem filozofie „forma následuje výkon“. Přední otvory pomáhají upravit proudění vzduchu kolem předních kol,“ píší kolegové z magazínu Motor1.

chiron_17 Interiér na vás má zapůsobit, což asi nebude příliš velký problém. Oproti Veyronu je kabina jednodušší. Novináři hodnotí Chiron jako elegantní
chiron_18 Podle Bugatti se zákazníci rozhodnou, zda koupit, nebo ne, do 15 sekund poté, co do auta usednou. Proto si automobilka dala hodně záležet

Také výrazný oblouk za bočními dveřmi má svůj účel. Technici zde potřebovali vytvořit jeden velký otvor pro přívod vzduchu k motoru. Vzadu je samozřejmě obrovský difuzor a aktivní spoiler pracující jako aerodynamická brzda. Navzdory pečlivé přípravě a nejrůznějším testům se ale Chiron při prvních reálných testech potýkal se zajímavým problémem. „Reálné testy ukázaly, že odpadní teplo od motoru je tak velké, že začíná tavit zadní nárazník a že může téměř zapálit vůz. Řešením bylo přidání kanálu, díky kterému může do motoru proudit vzduch od podvozku,“ napsal Autoblog. Výsledná karoserie tedy na pohled vypadá více než dobře, ale její design hodně ovlivnila technika.

Doporučujeme: Ideální doplněk k Bugatti Chiron? Jachta s výkonem 1200 koní a designem Bugatti

Interiér je podle kolegů z Motor1 luxusní, moderní a elegantní. Cílem nebyla karbonová kabina jako v McLarenu P1, ale komfortní GT. Lidé od Bugatti jsou toho názoru, že u zákazníků rozhoduje o koupi daného vozu prvních 15 sekund poté, co se do auta posadí. Proto se interiér Chironu dočkal precizní péče.

Přístrojový štít Bugatti Chiron používá tři displeje, které lze nastavit, tachometr zůstal klasický analogový. „Za několik desetiletí tak děti budou moci na Pebble Beach nahlédnout do auta a uvidí na tachometru maximální hodnotu 500 km/h, i když bude vypnuté“, přidává magazín Motor 1. Mimochodem, také jste se touhle činností jako děti bavili? Tachometr do 500 km/h je něco nepředstavitelného.

Zvuk není takový, jak čekáte 

Chiron zrychlí na 100 km/h za 2,5 sekundy, 300 km/h jede pouze 13,6 s po startu a zrychlení z nuly na 400 km/h údajně zvládne za přibližně 30 sekund. Pokud ale tohle monstrum nastartujete, první dojem není takový, jaký byste asi čekali. „Po nastartování není zvuk motoru v interiéru tak znepokojující, jak byste možná očekávali. Ze svých šesti koncovek výfuku ale Chiron produkuje hluboký a jadrný zvuk“, zhodnotil zvukový projev auta Autoblog.

chiron_15 Do interiéru údajně nezní šestnáctiválec tak zběsile, jak byste si mohli myslet. Zvuk výfuku je ovšem v naprostém pořádku

Fakt, že uvnitř zní Chiron trochu tlumeněji, souvisí s přítomností obrovských turbodmychadel. Ve srovnání s těmi z Veyronu jsou větší o 68 procent a pohltí až 60 tisíc litrů vzduchu za minutu. Do čtyř tisíc otáček pracují jen dvě turba, další dvě se přidají ve vyšších otáčkách.

Doporučujeme: První tři exempláře Bugatti Chiron vyrazily za zákazníky. Letos vznikne dalších 67 kusů

„V nízkých rychlostech je Chiron mimořádně kontrolovatelný a poslušný“, hodnotí provoz v rámci zákonných limitů Evo. Autoblog k tomu přidává postřeh, že při popojíždění dvouspojkový automat s Chironem trochu škube. Nicméně pokud opustíte parkoviště, sedmistupňová dvouspojka řadí jemně a rychle. Uznání si za toto chování zaslouží podle Autoblogu především kvůli tomu, s jak obrovským točivým momentem se musí vypořádat.

Dynamika z jiné dimenze 

Jakkoliv je podle všeobecného mínění zahraničních médií provoz Bugatti Chiron v legálních rychlostech nejen možný, ale také například díky adaptivnímu podvozku a možnosti vybírat jízdní režimy i relativně pohodlný, podle britského magazínu Evo je zde jeden problém, který vám legální jízdu prakticky znemožní. Za volantem totiž budete bojovat s neodolatelnou chutí zkoušet „výkon letadla“, jaký tohle auto nabízí.

Plná akcelerace je pak podle všeho zcela absurdní, což dobře ukazuje výše přiložené video. Výmluvně to popisuje také kolega z Autoblogu: „Řídil jsem auto, nebo jsem letěl v letadle?“. Nakonec s Chironem vyzkoušel rychlost 377 km/h. „Dokonce i v téhle rychlosti Chiron táhl naprosto suverénně, což naznačuje, že má ještě obrovské rezervy.“ Maximální rychlost je elektronicky omezena na 420 km/h, Chiron ale údajně pojede ještě mnohem rychleji. Bugatti plánuje pokus o světový rekord na příští rok.

Doporučujeme: Bugatti zrychlí výrobu Chironu. Zákazníci na něj čekají déle než tři roky

Zahraniční média se shodují také v názoru, že možná ještě působivější než motor jsou karbon-keramické brzdy. Ve srovnání s Veyronem jsou větší (vpředu mají 420 mm, vzadu 400 mm). Vpředu pracují s osmipístkovými třmeny, vzadu je svírá šest pístků. A jak už bylo řečeno, pomáhá jim také aerodynamická brzda v podobě aktivního zadního spoileru. Podle zkušeností Autoblogu se při ostrém brzdění spoiler vyklopí tak, že kompletně zakryje výhled přes zadní okno. Výsledkem může být přetížení až 2 g. Z rychlosti 200 km/h zpomalí Chiron na dráze dlouhé pouze 125 metrů. Jinak tohle Bugatti také nabízí při jízdě „neotřesitelnou trakci“ a „tuny přilnavosti“.

Polovina už je pryč

S odbytem Chironu zřejmě nebude mít Bugatti problém. Jak píše britské Evo, v plánu je 500 exemplářů a přibližně polovina už zná svého majitele. Z těch, kteří si dosud Chiron objednali, jich zhruba polovina vlastní i Veyron. Zajímavé jsou také případy, kdy si zákazníci pořídili rovnou dva exempláře. První bude v takovém provedení, aby ho dotyčný dostal co nejdříve, u toho druhého bude mít více času, takže si ho upraví přesně podle svých představ.

Patrně se tak časem dočkáme exemplářů nabízených na prodej jako ojetiny. Uvidíme, zda i v takových případech původní cena v přepočtu přibližně 75 milionů korun bude nižší. Někteří kolegové totiž vzpomínají na svezení s Chironem jako na něco, co ještě nikdy nezažili a co možná už ani v budoucnu nezažijí.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?