Za 20 sekund jede 500 km/h. Bugatti představilo extrémní koncept Bolide

29.10.2020
přidejte názor
  • Francouzská automobilka Bugatti ukázala koncept okruhového modelu Bolide

  • Motor W16 z hypersportu Chiron je zde naladěn na 1850 koní

  • Bolide je extrémně lehký a vybavený aktivní aerodynamikou. Nürburgring by měl zvládnout za 5 minut a 23 sekund

Bugatti Bolide je zatím jenom koncept. Velmi brzy by se ale mohlo přetavit do okruhového speciálu, který bude soupeřům vyrážet dech. Trumfů má k tomu hodně – auto jako základ využívá šestnáctiválcový osmilitr z hypersportovního Bugatti Chiron, k tomu unikátní aktivní aerodynamiku a extra lehké materiály. Výsledné parametry působí jako ze sci-fi filmu.

Bolide má výkon 1361 kW, tedy 1850 koní, v 7000 otáčkách za minutu. Hrozivě působí i točivý moment. Díky shodné hodnotě se dobře pamatuje: 1850 Nm! Akcelerace z nuly na 100 km/h za 2,17 sekundy není zase tolik vzdálená třeba poslednímu Porsche 911 Turbo,
vyšší hodnoty jsou však o poznání exotičtější. Bolide zrychlí na 200 km/h za 4,36 sekundy, na 300 km/h za 7,37 sekundy, na 400 km/h za 12,08 sekundy a na 500 km/h za 20,16 sekundy. Nutno ale podotknout, že poslední dvě hodnoty jsou teoretické, zatím vycházejí jen ze simulací.

Automobilka Bugatti by mohla patřit Chorvatům. VW zvažuje její prodej
Přečtěte si také:

Automobilka Bugatti by mohla patřit Chorvatům. VW zvažuje její prodej

Využitá technika ale naznačuje, že by jejich dosažení neměl být pro Bolide žádný problém. Z Chironu totiž zůstal jen motor. Zbytek tvoří ultralehké materiály, tedy například karbonový monokok, hořčíková kola nebo šrouby z titanu. Některé díly vznikly i pomocí 3D tisku. Díky tomu se Bolide chlubí suchou hmotností 1240 kg, z čehož vyplývá poměr hmotnosti a výkonu 0,67 kg na koně.

Obrovské křídlo na zádi vytváří přítlak až 1800 kg
Kokpit závodího speciálu je spartánský a funkční

Velmi zajímavá je aktivní aerodynamika. Sací otvor na střeše je vybaven lopatkou, která mění tvar podle rychlosti. Při pomalé jízdě je hladká, když auto letí rychleji, vyboulí se a tak zlepšuje proudění vzduchu, snižuje odpor o 10 procent. Přítlak je masivní. Při rychlosti 320 km/h má díky zadnímu křídlu hodnotu 1800 kg na zadní nápravu a vpředu i díky přispění obřího „lízátka“ 800 kg.

Bugatti říká, že jeho „bolid“ bude velmi rychlý na slavných závodních okruzích. Podle výpočtů by mu mělo stačit 3:07,1 minuty na zajetí okruhu v Le Mans a 5:23,1 minuty na Severní smyčku okruhu Nürburgring. To by ale překvapivě nestačilo na rekord. Ten v kategorii prototypů drží Porsche 919 Hybrid Evo s časem 5:19,546.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?