BMW M5 CS je sportovní sedan skutečně mimořádných parametrů. Čerstvě představená varianta modelu M5 se pyšní výkonem navýšeným na 467 kW (635 k) a snížením hmotnosti o 70 kilogramů. Při provozní hmotnosti 1825 kg stále nejde o žádnou lehkou váhu, nicméně tato kombinace parametrů z něj dělá nejen nejvýkonnější produkční model v historii BMW, ale také model s nejlepším poměrem výkonu a hmotnosti ze všech vozů BMW M. Upozornil na to web BimmerToday.
V jeho přehledu zpracovaném do podoby obrázku s tabulkou je dobře vidět, že navrch mají moderní modely poháněné motorem S63 o výkonu 600 koní nebo víc – ovšem s výjimkou mastodontů X5 M a X6 M, které jsou zkrátka příliš těžké. (X5 M Competition váží 2385 kg, což mu při výkonu 460 kW/625 k uděluje poměr hmotnosti a výkonu 3,8 kg/k – o třetinu horší než v případě M5 CS.) Pro kontext: U Škody Octavia RS 2.0 TSI musí jeden kůň uvést 6,3 kg, u Bugatti Chiron jen 1,3 kg.
Technika modelu CS je víceméně shodná s BMW M5 Competition. Za snížením hmotnosti hledejme zejména díly karoserie z plastu vyztuženého uhlíkovým vláknem (CFRP), ale také třeba úbytek akustické izolace. Rámečky ledvinek, loga M5 CS a 20" kovaná kola jsou vyvedeny v odstínu Gold Bronze, který BMW přiléhavě označuje za „odvážný“. Odvážné jsou rovněž některé formulace z tiskové zprávy – například tvrzení, že „obrys legendárního okruhu Nürburgring na opěrkách hlavy posouvá sportovní intenzitu o další kus dál“. Kromě matně zelené barvy Frozen Deep Green si můžete své BMW M5 CS objednat rovněž v šedé metalíze Brands Hatch Grey nebo matně šedém laku s odvážně dlouhým názvem „BMW Individual Frozen Brands Hatch Grey“.
Coby zatím nejextrémnější M5 se model CS pyšní i patřičnou dynamikou. Motor V8 4,4 l ho katapultuje z klidu na 100 km/h za rovné tři sekundy. O dalších 7,3 s už vůz uhání dvojnásobnou rychlostí. Poměrně výrazně tak předčí konkurenční Audi RS6 Avant nebo Mercedes-AMG E 63 S, které se na stokilometrovou metu doplazí až za zdlouhavé 3,6 s.
Navzdory působivým parametrům se nicméně M5 CS nemůže pochlubit nejlepším poměrem výkonu a hmotnosti ze všech modelů BMW M. Počkat, neříkali jsme snad na začátku něco jiného? Ne, mluvili jsme totiž o vozech. A značka BMW vyrábí mimo jiné famózní superbike BMW M 1000 RR s výkonem 156 kW (212 k) a provozní hmotností 192 kg. To znamená dechberoucích 0,9 kg na koně! U motocyklů se ze zjevných důvodů nezapočítává do provozní hmotnosti normovaný eurořidič vážící 75 kg. I kdybychom to ale udělali, dostali bychom se na 1,3 kg/k. Bez zaokrouhování na 1,26, což je dokonce lepší výsledek než u Chironu s jeho 1,33 kg/k. O jakémkoliv čtyřkolovém BMW nemluvě. Dokonce i cestovní enduro BMW R 1250 GS dosahuje poměru 2,4 kg/k včetně jezdce, čímž s rezervou předčí všechny automobily BMW M včetně M5 CS.
A protože na autobibli razíme heslo, že tabulka někdy vydá za 1000 slov, tady je to všechno ještě v řádcích a sloupcích:
Model | Výkon (k) | Hmotnost (kg) | Výkon/hmotnost | Hmotnost/výkon |
---|---|---|---|---|
BMW M5 CS F90 LCI | 635 | 1825 | 0,35 | 2,87 |
BMW M8 Competition F92 | 625 | 1885 | 0,33 | 3,02 |
BMW M5 Competition F90 LCI | 625 | 1895 | 0,33 | 3,03 |
BMW M8 F92 | 600 | 1885 | 0,32 | 3,14 |
BMW M5 F90 LCI | 600 | 1895 | 0,32 | 3,16 |
BMW M8 Competition F93 | 625 | 1980 | 0,32 | 3,17 |
BMW M8 Competition F91 | 625 | 2010 | 0,31 | 3,22 |
BMW M8 Gran Coupé F93 | 600 | 1980 | 0,30 | 3,30 |
BMW M8 Cabrio F91 | 600 | 2010 | 0,30 | 3,35 |
BMW M4 Competition G82 | 510 | 1725 | 0,30 | 3,38 |
Bugatti Chiron | 1500 | 1995 | 0,75 | 1,33 |
Škoda Octavia RS 2.0 TSI | 245 | 1532 | 0,16 | 6,25 |
BMW M 1000 RR s řidičem | 212 | 267 | 0,79 | 1,26 |
Nedávno jsem si pořídila starší auto značky BMW v autobazaru, ale musela jsem si objednat firmu, která provádí překlad do aut BMW, jelikož palubní počítač komunikoval jen v němčině a já ovládám jen češtinu a trochu angličtinu. Musím říct, že jsem byla velmi příjemně překvapená. Vše bylo rychlé a profesionální a nyní mohu bez problémů cestovat a konečně rozumím svému autu.