Měření rychlosti se všeobecně prezentuje jako nástroj ke zvýšení bezpečnosti. Úřady, MDČR i policie se řídí názorem, že „rychlost zabíjí“. Právě proto se minulý týden konala akce Speed Marathon, kdy policisté hromadně vyrazili do ulic. A u silnic se čím dál častěji objevují zařízení, která rychlostní přestupky zaznamenávají automaticky. Jenže není žádným tajemstvím, že oficiálně prezentovaná snaha o zvýšení bezpečnosti provozu nese pro obce ještě vedlejší efekt v podobě peněz vybraných od řidičů. Jak je vidět z mapy sestavené kolegy z iDnes.cz, některé obecní úřady si toho jsou velmi dobře vědomy.
Server iDnes.cz zveřejnil mapu s přehledem měst, která nejvíc vydělávají právě na měření rychlosti. Velkou výhodu mají samozřejmě obce blízké D1. Humpolec vybral minulý rok na pokutách 24 milionů, do kasy Velkého Meziříčí pak řidiči přispěli celkem šedesáti miliony. A to se zde neměří celoročně. Pro připomenutí, drtivá většina těchto přestupků připadá na překročení rychlosti do 30 km/h. Podle iDnes.cz činí celkový rozpočet Velkého Meziříčí 200 milionů. Výběr z pokut na D1 tedy pro město představuje velmi významnou částku.
V Praze bylo za loňský rok zaznamenáno zhruba 250 tisíc přestupků souvisejících s rychlostí. Nejvíc jich vygeneroval Brusnický tunel ve směru do Troje (zhruba 38 tisíc). Na druhém míst skončil z minulosti dobře známý přechod v ulici Zálesí na Praze 4, který je údajně kvůli bezpečnosti opatřen limitem 30 km/h a ten hlídají kamery. Ve Středočeském kraji se činí také Říčany, které mají na svém území a v přilehlých obcích dohromady dvacet radarů. Za loňský rok zaznamenaly přestupky za bezmála třicet milionů. Hodně peněz inkasuje rovněž Břeclav (minulý rok 23 milionů) nebo Vsetín (21,6 milionů).
Varnsdorf: tři radary, 34 milionů a prodělávající město
Hodně zajímavým případem je město Varnsdorf. To má na svém území tři radary, ovšem za loňský rok zde bylo zaznamenáno 107 tisíc přestupků. Radnice dosud vybrala podle iDnes.cz na pokutách 34 milionů. A to se teprve začínají řešit přestupky ze srpna! Reportáž České televize ale dokazuje, že speciálně zde o bezpečnost opravdu nejde. Varnsdorf si totiž prakticky bez výběrového řízení (oficiálně mělo jít o neveřejnou zakázku malého rozsahu do jednoho milionu korun) nové radary pronajalo od společnosti, které platí nájem podle toho, kolik zařízení zaznamená přestupků. Čím více přestupků, tím větší nájem. A protože se pokuty vybírají pomaleji, než chodí faktury od vlastníka zařízení, město na tomto měření fakticky prodělává.
Pro zajímavost, minulý týden bylo v rámci akce Speed Marathon zkontrolováno na 7400 automobilů a zaznamenáno 3193 přestupků. Více než 2300 případů se týkalo překročení maximální povolené rychlosti. Policie v oficiálním vyjádření také uvádí, že během dne, kdy probíhalo hromadné měření rychlosti (tedy 3. dubna), nedošlo k žádné smrtelné nehodě. Hlavní příčinou nehod na českých silnicích je ale nesprávný způsob jízdy (66,5 %), nikoliv překročení maximální povolené rychlosti. Druhou nejčastější příčinou je nedání přednosti (16,3 %) a třetí nepřiměřená rychlost (15,4 %).