Technologická společnost Toshiba, která se vedle vývoje a výroby spotřební elektroniky zabývá i vývojem větších celků, přišla s průlomem v oblasti automobilových akumulátorů. Japonská společnost se chlubí tím, že vyvinula nový typ akumulátoru, který výrazně zkrátí dobu rychlonabíjení. Za šest minut rychlonabíjení můžete mít více než trojnásobný dojezd.
Novinka se jmenuje SCiB (Super Charge Ion Battery). Kouzlo úspěchu má spočívat v nově navržené niob-titanové anodě. Anoda používá místo uhlíku nové lithium titanové nanokrystaly, které mají větší plochu. Díky tomu se elektronů může pohybovat více najednou a ještě rychleji. Akumulátor se tedy zvládne rychleji nabíjet. Výhodou má být i větší životnost, nulový „paměťový efekt“ a větší bezpečnost. Údajně má akumulátor po 5000 rychlonabíjecích cyklech pořád kapacitu 90 % původní hodnoty. Při dvou rychlonabíjecích cyklech denně to znamená životnost zhruba 7 let a více. Běžný akumulátor Li-Ion těch cyklů ustojí zhruba 1000.
Doporučujeme: Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kdo dojede nejdál? Na 200 km zapomeňte
Toshiba již testuje prototypy ve spotřební elektronice, v japonských autobusech a ve vozech Mitsubishi, ale teprve nyní se chlubí průlomem v oblasti rychlonabíjení akumulátoru o větší kapacitě. Současný prototyp 20 kWh akumulátoru SCiB poskytne po šesti minutách dojezd až 170 km podle japonského jízdního cyklu JC08 (ano, my víme, že spotřeba 11,8 kWh na 100 km zní velmi nereálně), zatímco běžný 32kWh akumulátor jen asi 90 km.
Graf, který přinesl web insideevs.com, naznačuje, že později umožní nový 32 kWh SCiB akumulátor normovaný dojezd přes 300 km za šest minut nabíjení. Dokonce i v nízkých teplotách se nabíjení protáhlo jen na deset minut. K sériové výrobě má být nová generace akumulátoru SCiB připravena v roce 2019.
Ve hvězdách zatím zůstává cena akumulátoru na 1 kWh, což je poměrně zásadní údaj pro masovou výrobu. Na druhou stranu, pokud by Toshiba rozjela velkosériovou výrobu, cena by určitě klesla. A zákazníci elektromobilů by si jistě rádi připlatili za možnost výrazně rychlejšího nabíjení.