Krátký dojezd a dlouhá doba nabíjení, to jsou hlavní principiální nevýhody bateriových elektromobilů oproti autům poháněným spalovacím motorem. Kapacita baterií roste a nové rychlonabíječky slibují zkrátit dobu nabíjení z několika hodin na pouhé desítky minut. Jenže to má háček.
Pokud se zajímáte o spotřební elektroniku, možná víte, že odborníci doporučují udržovat baterie chytrých telefonů ideálně v rozmezí 20 až 80 % jejich maximální kapacity. Úplné vybití i úplné nabití životnost baterie zkracuje, stejně jako rychlé nabíjení (kvůli silnému ohřevu). Zatím se ale příliš neví, že stejný problém mají z logiky věci i elektromobily s lithium-ion bateriemi.
Výrobci si to samozřejmě uvědomují a úplné nabití ani úplné vybití baterií neumožňují. Například Audi e-tron využívá kapacitu své 95kWh baterie v rozmezí 8 až 96 procent. Uživatel to nijak nepozná ani nemá možnost limity nastavené výrobcem nějak obejít. Skutečné rozmezí 8-96 procent palubní přístroje jednoduše zobrazují jako 0-100 % a při dosažení indikovaných 100 % se nabíjení ukončí, přestože čtyři procenta baterie zůstávají nevyužitá. Podobně postupují i další výrobci elektrických aut. Je to fyzikální nutnost.
Kdo ale chce, aby mu baterie vydržela v optimální kondici co nejdéle, měl by se k ní chovat ještě šetrněji. Audi doporučuje nabíjet e-tron na 80 procent, pokud zákazník zrovna nepotřebuje maximální dojezd. Aby to majitel nemusel hlídat a jít ukončit nabíjení ručně, lze limit jednoduše nastavit prostřednictvím dotykového rozhraní systému MMI.
Audi ale tvrdí, že e-tronu nevadí opakované rychlonabíjení. Někteří výrobci přitom doporučují střídat rychlé nabíjení s pomalejším domácím – na jedno rychlonabíjení dvě „pomalá“. Důvodem je silné zahřívání baterie při rychlonabíjení v důsledku vysokých nabíjecích proudů. E-tron je však vybaven možná až předimenzovaným termomanagementem, který zajišťuje účinné chlazení nejen hnací soustavy při jízdě, ale i palubních nabíječek a baterie během nabíjení.
- 150 kW: 30 min (na 80 %)
- 50 kW: 83 min (na 80 %)
- Průmyslová zásuvka 32 A: 4,8 h
- Průmyslová zásuvka 16 A: 9,1 h
- Běžná domácí zásuvka 8 A: 61 h
Způsob nabíjení také o Audi údajně nebude mít vliv na záruku, která v případě baterie činí osm let nebo 160 000 kilometrů. Tu Audi garantuje i zákazníkům, kteří budou nabíjet svůj e-tron na 100 % a s využitím rychlonabíjení.
Proč tedy Audi doporučuje šetrnější nabíjení? Protože na kapacitu baterie se záruka nevztahuje. Je to jako s těmi mobily – někomu baterie slušně funguje ještě po třech letech, jinému po roce používání vydrží stěží půl dne. A není to nějaká specialita Audi. Vyplývá to z fyzikálních vlastností lithium-ion akumulátorů. Když se těmito doporučeními budou řídit i majitelé elektromobilů, jejichž výrobci k patrnosti nenabádají tak výslovně jako Audi, chybu určitě neudělají.