Autonomní taxíky Waymo (Google) už jezdí. A ukazují, že auta bez řidiče jsou opravdu ještě daleko

přidejte názor
Autor: Redakce
  • V arizonském Phoenixu jezdí flotila autonomních taxi Waymo

  • Jeden z uživatelů projektu prozradil, že auta se stále neobejdou bez zásahů živého řidiče. Nezvládají třeba jízdu v dešti

  • Na autonomní taxíky dohlíží kromě řidiče také tým vzdálené podpory

Pravděpodobně nejdál je s vývojem „aut bez řidiče“ firma Waymo (dříve divize autonomních vozů v Google). V arizonském Phoenixu dokonce již provozuje ve zkušebním režimu autonomní taxíky „pro veřejnost“. Podoba a rozsah projektu ale opět připomínají, že budoucnost, v níž se po silnicích a ulicích budou prohánět vozidla zcela bez lidské obsluhy, je stále ještě hodně daleko.

Zajímavý vhled do fungování projektu přinesl technologický web The Verge, který vyzpovídal jednoho z uživatelů služby Waymo One. Třicetiletý HR manažer Shawn Metz byl už členem pilotního programu Waymo Early Rider. Službu využívá šestkrát až osmkrát týdně. Kolik takových je a jak velkou oblast projekt zasahuje, oficiálně nevíme. Waymo přiznává pouze to, že k účasti na Waymo One přizvalo „stovky“ účastníků pilotu Early Rider a že pokrytá oblast má rozlohu „přibližně sto čtverečních mil.“  Hodně ale prozradí screenshot z Metzovy aplikace:

IMG_7698 Oblast pokrytí Waymo One ve Phoenixu. Zdroj: The Verge

Nepravidelný obdélník má úhlopříčku asi 20 km. To je jen o něco méně než vzdušná vzdálenost ze Zličína na Černý Most, tedy prakticky celá Praha. A přestože systém hlavních tříd je přísně pravoúhlý, v jednotlivých čtvercích najdeme i řadu ulic a uliček složitějších tvarů.

Metz pro The Verge popisuje některé situace, v nichž si autonomní vůz nevěděl rady a řízení musel převzít řidič, který za volantem stále sedí jako pojistka. Jednou z nich byly proudy lidí přecházející po rušném parkovišti před nákupním centrem. Problémy údajně dělá i odbočování doleva. A autonomní taxík Waymo také neumí jezdit v dešti. Což nevadí v Arizoně, kde prší málo. (Úhrn srážek je pouhých 204 mm ročně  – asi o dvě třetiny méně než v Praze.) V Arizoně, respektive ve Phoenixu naopak vadí, když vás taxík vysadí na opačné straně ulice, jako se jednou stalo Metzovi. U nás by to nestálo za řeč, ale když se jedná o několikaproudovou komunikaci bez blízkého přechodu a se souvislým automobilovým provozem, je to výrazně větší komplikace.

Autonomní auta nikdy nebudou zcela autonomní. Připustil to už i člověk z nejpovolanějších
Přečtěte si také:

Autonomní auta nikdy nebudou zcela autonomní. Připustil to už i člověk z nejpovolanějších

Kromě bezpečnostního řidiče dohlíží na autonomní taxíky Waymo také vzdálená podpora, rozmístěná na třech pracovištích po Spojených státech. Její pracovníci si mohou zobrazit obraz ze šesti kamer, rozmístěných zevnitř i uvnitř každého auta.

Autonomní taxíky Waymo tedy nejsou zdaleka autonomní. Jakkoliv se jedná patrně o nejpokročilejší projekt svého druhu, probíhá jen na omezeném území v příznivém klimatu a vyžaduje stálý lidský dohled. I to je samozřejmě obrovský úspěch a důležitý milník na cestě k plně autonomní budoucnosti. Ta je však zjevně mnohem vzdálenější, než by někteří rádi věřili. Ať už to považujete za dobrou, nebo špatnou zprávu, jisté je, že o povinnosti či potěšení kroutit v autě volantem jen tak nepřijdete.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?