Autonomní vozy Waymo (dříve Google) zabrání nehodám v situacích, které ve skutečném životě vedly ke kolizím se závažnými následky. Ukázaly to simulace, o nichž nyní informovala samotná společnost ve veřejně dostupné studii.
Simulace napodobovaly průběh dvaasedmdesáti těžkých nehod, k nimž došlo mezi roky 2008 a 2017 v arizonském městě Chandler. Právě zde Waymo provozuje svoji experimentální flotilu taxíků s autonomním řízením čtvrté úrovně. Vozy dokázaly zabránit všem nehodám nebo velmi výrazně zmírnit jejich následky s výjimkou scénářů, ve kterých do nich zezadu narazilo jiné vozidlo. Stoprocentně úspěšné byly i ve dvacítce situací, v nichž namísto druhého motorového vozidla figuroval cyklista či chodec.
Pokud se reálná nehoda týkala dvou aut, výzkumníci společnosti Waymo ji nasimulovali z pozice každého z nich, primárního viníka i ohroženého. Simulací tak proběhlo celkem 91. I v pozici ohroženého přitom umělá inteligence zcela zabránila 82 procentům simulovaných nehod, přičemž ve většině případů ani nebylo nutné prudce brzdit nebo měnit směr jízdy!
V dalších 10 procentech automaticky řízený vůz zmírnil následky střetu do té míry, že riziko zranění řidiče kleslo 1,3krát až 15krát. Zbylých osm procent připadá na náraz zezadu v situacích, kdy vozidlo jelo konstantní rychlostí nebo dokonce stálo na místě, uvádí Waymo.
„Jsme přesvědčeni, že nahrazením člověka ‚řidičem Waymo‘ se nám naskýtá příležitost zlepšit bezpečnost silničního provozu,“ říká ředitel bezpečnostního výzkumu Waymo Trent Victor. „Neříkáme, že eliminujeme všechny těžké nehody, ale říkáme, že nejlepším způsobem, jak zmenšit pravděpodobnost vážného zranění, je vyhýbací manévr, pokud je to možné.“ To se týkalo deseti procent scénářů, v nichž ohrožený vůz nedostal přednost na křižovatce.
Firma nepředložila studii k recenznímu řízení, aby mohla být publikována ve vědeckém časopise, konzultovala ji však s několika akademickými experty. Ti potvrdili její význam a relevanci pro výzkum bezpečnosti systémů automatického řízení.
Virtuální „řidič“ použitý v simulacích byl totožný s technologií, kterou má už Waymo nasazenou v provozu v několika částech Phoenixu, hlavního města Arizony. Tuto oblast si společnost vybrala mimo jiné díky suchému a předvídatelnému počasí. Déšť a v ještě větší míře sníh zatím pro autonomní vozy zůstávají nevyřešeným problémem. Zpočátku v nich ještě seděl řidič jako pojistka, právě třeba pro případ deště, dnes se ale modifikované Chryslery Pacifica v barvách služby Waymo One už prohánějí po Phoenixu bez nich.
Tehdejší Google začal na technologii automatického řízení pracovat v roce 2009, od roku 2014 ji testoval i v běžném provozu. Dnes mají autonomní vozy Waymo kumulativně naježděno více než 30 milionů kilometrů v reálném světě a dalších zhruba 20 milionů v simulacích. Ve vývoji „aut bez řidiče“ je firma spadající pod konglomerát Alphabet zdaleka nejdál, jeho vozy však nejsou dostupné koncovým zákazníkům. V tomto směru dosáhla významného milníku Honda, když minulý týden jako první na světě zahájila prodej vozu s automatickým řízením úrovně 3.