Evropský automobilový průmysl musel v nedávné minulosti řešit řadu problémů způsobených jak pandemií koronaviru, tak především akutním nedostatkem polovodičů. Strmě rostou také ceny lithia potřebného pro výrobu akumulátorů do elektromobilů a plug-in hybridů, protože tohoto prvku začíná být nedostatek. Jenže ani to není vše, protože na obzoru je další problém, který má navíc potenciál způsobit výrobcům ještě mnohem větší komplikace. Již zhruba za měsíc by mohla Evropa vyčerpat své zásoby hořčíku, hojně využívaného pro hliníkové slitiny. A ty jsou pro dnešní automobily naprosto zásadní.
Na hrozící nedostatek hořčíku v Evropě upozornil v úterý německý svaz výrobců neželezných kovů WVM. Jak píše server mining.com, problémem jsou nedostatečné dodávky z Číny, která obstarává téměř 90 % celosvětové produkce hořčíku. „Očekává se, že současné zásoby hořčíku v Německu, respektive v celé Evropě, budou vyčerpány do konce listopadu,“ cituje mining.com z dopisu sdružení WVM určeného německé vládě. Čína ve snaze snížit spotřebu energie hodlá do konce letošního roku zastavit výrobu ve zhruba 35 z celkových 50 závodů zaměřených na produkci tohoto materiálu.
Sdružení WVM požaduje, aby německá vláda začala s Čínou jednat o navýšení dodávek hořčíku. Zároveň by měla podle WVM být do Evropy vrácena také samotná produkce tohoto kovu. Na starém kontinentu byla produkce hořčíku ukončena v roce 2001. Jak upozorňuje Reuters, v současnosti Čína pokrývá 95 % evropské spotřeby hořčíku.
Hliníkové slitiny jsou u moderních automobilů zcela klíčové. Z tohoto materiálu jsou vyráběny celé karoserie, motory, převodovky nebo třeba rámy, do kterých jsou ukládány články lithium-iontových baterií. V případě nedostatku by se mohlo stát, že bez přehánění nebude z čeho automobily vyrábět.