Když Audi loni představovalo novou generaci limuzíny A8, slibovalo autonomní řízení úrovně 3 v kolonách. Funkce „Traffic Jam Assist“ měla za určitých okolností bezpečně umožnit, aby řidič spustil nejen ruce z volantu, ale i zrak ze silnice. (Současné systémy úrovně 2 popojíždění v kolonách také zvládají, ale vyžaduje se, aby řidič situaci stále sledoval s rukama na volantu a byl připraven zasáhnout.) Jenže čas běží a Traffic Jam Assist nikde. Funkce totiž stále nezískala homologaci, píší Autonews.
Už příští rok má na trh přijít nová generace Mercedesu třídy S, u niž má být autonomní řízení úrovně 3 (nejen v koloně) jednou z hlavních technologických novinek. Jenže ani Daimler nemá schválení této funkce zdaleka jisté. Automobilky tlačí na rychlejší schvalování nových funkcí prostřednictvím své zastřešující organizace ACEA, ale zatím to skřípe. Takže zatímco v Číně nebo USA může třeba BMW nabízet legální jízdu bez držení volantu do rychlosti 60 km/h, v Evropě to nejde.
Platná legislativa neumožňuje, aby vůz řízeně měnil trajektorii, pokud ho přestane řidič ovládat. Což znemožňuje nasadit do praxe i funkce potenciálně zachraňující život. Automobilky již mají například funkci, která v případě náhlé indispozice řidiče navede vůz ke krajnici a zastaví, ale prodávat ji nesmějí. „V takové situaci je to (řízené zajetí ke krajnici, pozn.) určitě lepší než nic, řekl Autonews inženýr Alejandro Vukotich z BMW. „Jenže typové schválení není.“
A hned tak asi nebude. Evropské úřady zatím nedokázaly ani definovat právní rámec pro homologaci autonomních systémů úrovně 3. „Je to velký problém,“ říká generální sekretář ACEA Erik Jonnaert. „V souvislosti s autonomními vozy se musíme ptát, jestli je dosavadní přístup Evropy ke schvalování aut udržitelný i do budoucna.“
V jiných otázkách souvisejících s automobilovým průmyslem přitom umí být Evropská unie velmi iniciativní. Výrobcům například nařizuje rozšiřování výbavy o nové a nové prvky a stále více promlouvá i do toho, jaká auta se vůbec mají vyrábět a prodávat.