Sdružení AutoMat, které dlouhodobě bojuje za co největší omezení automobilové dopravy, údajně v zájmu podpory dopravy cyklistické, začalo kromě poslanců lobbovat i u zaměstnanců firem zapojených do projektu Do práce na kole. Sdružení nyní hromadně rozeslalo e-mail, ve kterém oslovuje účastníky, aby podpořili novelu silničního zákona.
„Právě nyní je tu jedinečná možnost zlepšit bezpečnost cyklistů na našich silnicích. Do sněmovny dorazila novela zákona o silničním provozu a je třeba dát ministrům a poslancům vědět, že o jejích schválení hodně stojíme,“ stojí v nevyžádaném e-mailu, který ve svých schránkách lidé našli. E-mail dál odkazuje na podrobnosti i komentář na serveru Aktuálně.cz, který hovoří pro novelu zákona a označuje ji za „vynikající“.
E-mail, jehož autorem je Ondřej Hána ze sdružení AutoMat, je zakončen proklikem na platformu NapišteJim.cz, která má pomáhat občanům s kontaktem přímo na „svého“ poslance nebo krajského zastupitele. Lidé mají podle výzvy AutoMatu politikům psát s tím, aby zákon schválili. Dokládá to i snímek celého nevyžádaného e-mailu:
Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou">Jak jsme psali už minulý týden, problém je v tom, že cyklisté nepatří mezi ohroženou skupinu účastníků silničního provozu, ale naopak ve větší míře stojí za dopravními nehodami, bohužel včetně těch smrtelných. Podle policejních statistik v roce 2019 na českých silnicích zahynulo 36 cyklistů, z nichž 27 nehodu zavinilo. To jsou celé tři čtvrtiny. Z celkem 2603 cyklistů, kteří zavinili dopravní nehodu, jich 509 (pětina) nadýchalo 1,51 promile alkoholu nebo víc!
Povinný odstup jako past na řidiče
Samozřejmě je důležité, aby se řidiči motorových vozidel chovali k cyklistům co nejohleduplněji a při jejich předjíždění si počínali opatrně. To upravuje už aktuální zákon, podle kterého motoristé nesmí cyklistu ohrozit. Návrh novely, jenž poslanecké sněmovně předložil bývalý pražský radní Petr Dolínek (ČSSD), má rozšířit existující paragraf 17 o nový odstavec.
„Řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty... tím se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m..,“ stojí v návrhu na změnu zákona, který je zveřejněn pod číslem 893 sněmovního tisku.
To by mimo jiné znamenalo, že cyklisty na řadě míst nebude možné předjíždět. Zejména pak v obcích, kde mají místní komunikace obvykle šířku jen 3,5 metru. Cyklista totiž nejede přesně na hraně, i on sám udržuje odstup od krajnice. Řidítka jsou pak obvykle 0,6 až 0,75 metru široká a do šířky vozu se počítají i zrcátka. Jak upozorňuje ve svém článku blog D-Fens, na běžných silnicích půjde o nevymahatelné nařízení, protože odstup nebude možné změřit. Policisté ale budou moci hlídat místní komunikace, kde by jakékoliv předjetí cyklisty bylo automaticky přestupkem. Zákon navíc upravuje jen chování řidiče, cyklista tak může jakkoliv vjet mezi auta. Třeba při dojíždění k semaforu.
„Důvodová“ zpráva se smyšlenými důvody
Dolínek ve své novele argumentuje nepodloženými údaji. V obecné části novely píše například: „Nejčastější příčinou smrtelných nehod cyklistů je srážka zezadu.“ Jenže žádná statistika toho, jak k smrtelným nehodám dochází, k dispozici od policie není. „Většinu nehod s účastní cyklistů a motoristů přitom zaviní motoristé,“ píše se dál. To je ale sporné. Podle statistik loni cyklisté zavinili 2603 dopravních nehod, což je 64 procent ze všech nehod s jejich účastí (píše to například projekt Tým silniční bezpečnosti). Samozřejmě mohlo jít i o nehody bez účastní motoristů, ale vzhledem k tomu, že jde o případy řešené policií, mnoho jich nebude.
To však není jediný problém novely. Kromě nejznámější změny totiž obsahuje i další, neméně sporné. Nově by totiž cyklisté nemuseli povinně používat cyklostezku, pokud je poblíž nebo součástí silnice. Absurdně by se tak mohli pohybovat v jízdním pruhu, zatímco jejich cyklopruh by zel prázdnotou. Další část novely pak počítá i se zavedením povinnosti pro zaměstnavatele, kteří by museli cyklistům zařídit prostory na uskladnění kol a jejich svršků.
Pokud novela u poslanců projde, začne platit od ledna příštího roku. Projekt NapišteJim.cz ale není nutné využít jen na podporu Dolínkova návrhu. Lidé přes něj mohou psát „svým“ poslancům a zastupitelům cokoliv. Je tedy možné i naopak žádat jeho zamítnutí. Pokud poslanci získají zpětnou vazbu pouze od příznivců AutoMatu a od nikoho jiného, mohli by dospět k přesvědčení, že Dolínkova novela má u veřejnosti většinovou podporu, a v navrhovaném znění ji schválit.