Cyklistické lobby na pražském magistrátu zřejmě nestačí dosavadní opatření, která mají řidičům ztěžovat jízdu ulicemi hlavního města. Po takzvaném zklidňování dopravy, snižování rychlosti nebo protlačování cyklistických pruhů na vytížených komunikacích, aniž by s tím místní radnice souhlasily, přišla s dalším návrhem. Vyhrazené pruhy pro MHD, které jí mají pomoci lépe projet hustým provozem, by měly platit neomezeně. Tedy i v noci nebo o víkendu. S informací jako první přišel server Novinky.cz.
Většina vyhrazených jízdních pruhů je přitom alespoň logicky časově omezena. Vozy MHD, policisté, taxíky nebo záchranná služba je mají určené výhradně pro sebe pouze ve všední dny mezi 7:00 a 11:00 a mezi 14:00 a 19:00. Tedy v čase, kdy se dá očekávat hustší provoz. V poledne, večer nebo o víkendu a svátcích je mohou řidiči osobních aut volně používat, i když řada z nich se tam z obav z postihu nevydává ani tehdy.
„Důvodem pro zrušení časového omezení ve vyhrazených jízdních pruzích (VJP) pro BUS, MP, IZS, vozidla taxislužby a cyklisty je především umožnění preference uvedených druhů vozidel, zejména autobusů městské hromadné dopravy, a to i v případě vyšších intenzit provozu mimo špičková období pracovních dní, tj. například tehdy, když se VJP nachází na objízdné trase za uzavřenou komunikaci nebo při víkendovém cestování obyvatel mimo město,“ píše se ve zdůvodnění návrhu na omezení využívání vyhrazených pruhů.
„Z pohledu cyklistické dopravy je přínosem neomezené platnosti sdružených vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a jízdní kola vyšší bezpečnost provozu cyklistů, protože je trvale zajištěn větší boční odstup od ostatních vozidel ve vedlejším jízdním pruhu a snižuje se tak počet interakcí se souběžně projíždějícími vozidly," dodává zpráva.
Zjednodušeně řešeno, řidiči přijdou o možnost využívat volný pruh proto, aby se cyklisté cítili ještě bezpečněji. A to i na místech, kde už souběžně s autobusovým pruhem vede i cyklistický. Změna má podle autora přinést i zpřehlednění dopravního značení. Ano, tím, že něco jednoduše zakážeme.
Fakt, že návrh pochází přímo z magistrátní komise pro cyklodopravu, potvrdil Novinkám Jiří Koubek, starosta Libuše a člen TOP 09. V komisi kromě jiných sedí známý architekt Tomáš Cach, který je úzce napojen na sdružení Auto*Mat a angažuje se v dopravních úpravách ve prospěch cyklistů a neprospěch řidičů. Má na svědomí i změny na Modřanské ulici. Členem je i Vratislav Filler, jenž aktivně v Auto*Matu působí.
I z tohoto faktu vyplývá, že zdůvodnění změny je spíš zástupné a jde hlavně o další potlačení individuální dopravy ve městě. Návrhu se například zastal pirátský zastupitel Ladislav Kos, který se navíc nechal slyšet, že nechápe, proč vzniká válka mezi automobilisty, cyklisty a uživateli MHD. Odpověď je přitom naprosto jednoduchá: Přesně kvůli takovým věcem.
Dobrou zprávou je, že se změnou nesouhlasí nejen opoziční zastupitelé, ale také policie. Podle serveru Info.cz není taková změna řádně zdůvodněná, auta by se z pruhů MHD měla vyhánět jen omezeně a navíc by takové opatření ohrožovalo bezpečnost provozu. Problém je ale v tom, že koalici Pirátů a Prahy sobě by se i tak mohlo cyklistický návrh podařit prosadit.