Přestože nejprodávanějším automobilem značky Toyota je bezpochyby Corolla, která v tomto ohledu vládne celému světu, je to terénní Land Cruiser, jenž japonské automobilce udělal nesmrtelné jméno ve všemožných koutech naší planety. A stále dělá. Toyota tento týden oznámila, že počet vyrobených land cruiserů přesáhl desetimilionovou metu.
Historie modelu Land Cruiser se datuje do dob druhé světové války, kdy japonská armáda v roce 1941 objevila na filipínských ostrovech americký jeep a pro jeho očividné přednosti ho nechala dopravit do Japonska na rozborku. Podle válečného konfiskátu postavila automobilka Toyota pro armádu prototyp AK a za nedlouho další, tentokrát pick-up AK10.
Japonci, potěšeni úspěchem svého úsilí, pokračovali ve vývoji. Nahrál jim také fakt, že v době korejského konfliktu si u nich Američané objednali 100 kusů lehkého terénního vozu podle specifikací Willys.
Série BJ a FJ
Obě provedení jsou označována jako předchůdce Land Cuiseru. První exemplář se představil v roce 1951 (Toyota BJ). Měl šestiválec 3,4 l z náklaďáku, který dosahoval výkon 63 kW. Vůz se podobal Willisu, ale byl větší a postrádal redukci. To mu ale nezbránilo, aby jako demonstraci svých schopností pokořil šestý stupeň nejvyšší hory Japonska Fuji a jako první automobil se dostal do nadmořské výšky 2500 metrů. Výsledkem byla zakázka pro japonskou policii a s ní i velkosériová výroba, která odstartovala v roce 1953.
O rok později přichází technický ředitel Toyoty Hanji Umehara s názvem Land Cruiser. Stejně jako koncepce samotná, také jméno bylo inspirováno ze zahraničí – od Land Roveru. Ve stejný rok také šestiválec řady B nahrazuje objemnější 3,9, jehož výkon poskočil na 77 kW.
Série 20
Mezi roky 1955 až 1960 vznikala série 20, na první pohled daleko civilnější provedení, což se odrazilo také v použité technice. Odpružení obstarávala čtyřlistová péra. Nový šestiválec konstruktérům rovněž umožnil výrazně zvětšit prostor v kabině. V roce 1957 Japonci nabídku rozšířili o pick-up, a Station Wagon a začali expandovat.
Série 40
O třetí generaci, sérii 40 z let 1960 až 1984, se často hovoří jako o průlomové. Kromě tří rozvorů náprav (2285, 2430 a 2650 mm) a výkonnějšího šestiválce, který měl už 92 kW, Toyota poprvé nabídla redukci. Tím de facto dala vzniknout ultimativnímu terénnímu vozu, jak ho vnímáme dnes. Průlom nastal také z hlediska prodejů. V roce 1965 se na mnoha trzích Land Cruiser stal nejprodávanějším modelem značky, USA nevyjímaje. Svou roli sehrálo také nasazení vznětového šestiválce řady H a čtyřválce řady B.
Série 50
V době výroby série 40 vznikala také tzv. série 50 (1967 až 1980), což byla v podstatě pětidveřová varianta série 40. Tento model měl také jako první zážehový šestiválec o objemu 4,2 l.
Série 60
Model z let 1980 až 1990 se stal oblíbeným autem jihoamerických narkobaronů pro své terénní schopnosti, odolnost, spolehlivost a především do té doby nevídaný komfort. Jako první nabídl sedmimístné povedení, a i jeho zásluhou se v roce 1981 počet vyrobených kusů přehoupnul přes milion kusů. Mezi jeho prvenství patří nasazení turbodieselového motoru s přímým vstřikem a elektronické vstřikování EFI pro zážehový čtyřlitr.
Série 70
Oblíbenost série 60 vedla Toyotu k rozhodnutí, že Land Cruiser rozdělí do dvou segmentů – na terénní užitková auta a tehdejší podobu dnešních SUV. Proto v roce 1984 byla ukončena výroba letité série 40, kterou nahradila série 70 s několika délkami rozvoru. Toyota u série 70 vůbec poprvé spojila pohon všech kol a automatickou převodovku. V roce 2007 Toyota v 70 představila svůj první turbodiesel V8.
Série 80
Na sklonku 80. let, v roce 1989, se představil nástupce série 60, která se jako první odklonila od listových per. Mezi technické přednosti novinky patřilo také standardně nabízené ABS a kotoučové brzdy. V nabídce byly jak atmosférické, tak přeplňované motory. Výroba skončila ve venezuelském závodě až v roce 2008.
Série 90
Tato generace je evolucí „sedmdesátky“. Jako první dostala nezávislé zavěšení předních kol s lichoběžníkovými rameny, což je věc, kterou majitelé Mercedesů třídy G znají až od stávající nové generace.
Série 100
Náhrada za 80 byla představena v roce 1998 a vyráběla se až do roku 2007, kdy ji nahradil model V8 (Série 200). Mezi milovníky Land Cruiserů je 100 považována za obrovský klenot, protože navzdory luxusní výbavě té doby se vyráběla na podvozku dnes již ikonické řady 80, tedy s tuhými oběma nápravami (označení 105).
Série 120
Toyota Land Cruiser série 120 (2002 až 2009) se poprvé představila v říjnu 2002 na pařížském autosalonu jako nástupce řady 90 a postupně měla nahradit i 100. Design této řady byl poprvé navržen v evropském designovém studiu Toyoty.
Série 150
Dodnes prodávaný Land Cruiser i nadále spoléhá na žebřinový rám s nezávisle zavěšenou přední nápravou. Oproti předchozím provedením je doslova prošpikován elektronikou, která zlepšuje jízdní vlastnosti vozu na zpevněném podkladu. Mezi ně patří aktivní stabilizátory, aktivní tlumiče. V terénu pak díky rámu platí za jedno z nejschopnějších SUV na trhu.
Série 200
U nás známá jako Land Cruiser V8 je vlajková loď modelové řady už od roku 2007. V Evropě se už bohužel nějaký ten pátek neprodává z důvodů chabého zájmu a snahy snížit celosvětové emise. Jinými slovy byla pro Evropany velmi drahá a nedokázala konkurovat naleštěným SUV, který o terénu ani neslyšela. Její turbodiesel V8 4,7 l patří mezi nejsametovější vznětové motory všech dob.