Blíží se hlavní lyžařská sezóna a desetitisíce Čechů zase vyrazí autem za hranice, nejčastěji do alpských zemí za lyžováním. Ačkoliv základní pravidla provozu jsou všude téměř stejná a ani povinná výbava aut se dramaticky neliší, najde se několik zvláštností, se kterými je dobré počítat a nekomplikovat si dovolenou zbytečnými pokutami. Jak asi tušíte, policie je také všude stejná. A takový český turista s neschopností porozumět pořádně italsky nebo německy je ideální cíl.
V následujícím seznamu nejnavštěvovanějších lyžařských destinací chceme poukázat na nejdůležitější zvláštnosti v předpisech, povinné výbavě a také zvyklostech v provozu. Přiblížíme si další specifika, například různé poplatky a další místní omezení, se kterými se u nás obvykle nesetkáváme.
Německo: Pozor na zóny i na tankování
Za dálnice se v Německu zatím neplatí, ale pokud se třeba chcete jet podívat do většího města na vánoční trhy, může se stát, že vjedete do nízkoemisní zóny. Pak musíte mít na autě plaketu, která vyznačuje emisní třídu vašeho vozu. Pokud ji nemáte, pohlíží se na vaše auto jako na takové, které do nízkoemisní zóny nesmí, i kdybyste měli třeba hybrid. Plaketa stojí 300 korun a vystaví ji na STK po předložení technického průkazu. Vše o emisních známkách přehledně rozepisuje třeba web ÚAMK.
Doporučujeme: Zpoplatnit vlastní dálnice jako Německo je legitimní. Ale podle emisí a objemu motoru?
V Německu nejsou zimní pneumatiky povinné, stejně jako celodenní svícení. Pneumatiky M+S musíte mít jen tehdy, je-li na vozovce sníh. Do horských destinací je ale rozhodně doporučujeme. Už z toho důvodu, že za způsobení překážky provozu autem z nedbalosti hrozí pokuta vedle samotné sankce za jízdu na neschválených pneumatikách. V Německu můžete dostat pokutu i za to, když vám dojde benzín. Myslete na to, že síť čerpacích stanic je na německých dálnicích poměrně řídká a třeba v horách jen tak nedotankujete. Menší čerpací stanice také mívají večer nebo o svátcích zavřeno. Přibalte i řetězy, protože jejich použití může být přikázáno dopravní značkou. S řetězy smíte jet maximálně 50 km/h. A ještě jedna drobnost: v Německu je zakázáno bezdůvodné stání auta se zapnutým motorem.
Rakousko: Hlídejte si rychlost a lyže vozte na střeše
V Rakousku také podmiňují zimní pneumatiky sněhem nebo ledem na vozovce, ale opět je doporučujeme. Jedete přeci do hor... Do Rakouska také potřebujete dálniční známku, desetidenní stojí 8,50 Eur. Ještě musíte počítat s tím, že na vybraných úsecích se musí platit zvláštní mýtné, zejména za použití některých tunelů. Pozor, v Rakousku mohou být úseky některých horských silnic v zimě zcela uzavřeny. Denní svícení není povinné.
V Rakousku pozor na rychlost, na mnoha místech je v noci na dálnicích snížena rychlost na 110 km/h a oblíbené je také dlouhodobé snižování rychlosti na 100 nebo 80 km/h, zdánlivě zcela bezdůvodně. Příliš velkou toleranci v Rakousku nečekejte, pokuty chodí i za malé překročení rychlosti. Město Graz pak má plošné omezení na 30 km/h a ve většině obcí je zakázáno troubit.
V Rakousku se můžete setkat i s tím, že policie bude kontrolovat, zda máte dobře uložený a zabezpečený náklad. V zimě se to typicky týká většího sportovního vybavení, jako jsou lyže nebo snowboard. Počítejte s tím, že za volně pohozené lyže na zadních sedačkách dostanete pokutu minimálně 35 eur! Lyžařské vybavení proto doporučujeme umístit do skivaku mezi sedadly, do zavazadlového prostoru nebo do střešního boxu.
Doporučujeme: Pět dobrých ojetých SUV s pohonem 4×4 za 150 až 300 tisíc korun
Slovensko: Bez navigace na okně a sněhu na autě
Předpisy se na Slovensku moc neliší od těch našich. Sněhové řetězy smíte použít jen na souvislé vrstvě sněhu a musí být alespoň na hnané nápravě. Vlastně jedinou větší zvláštností je zákaz umístění navigace uprostřed čelního okna nebo obecně ve výhledu řidiče. Na Slovensku také potřebujete dálniční známku, desetidenní stojí 10 eur. Slováci musí před jízdou očistit auto od sněhu a ledu.
Slovinsko: V mlze nejvýš padesátkou
Ve Slovinsku musíte mít dálniční známku, sedmidenní stojí 15 eur. Pokud má vaše vozidlo nad přední nápravou výšku přes 1,3 metru (to se může týkat některých dodávek), potřebuje sedmidenní známku za 40 eur. Ve Slovinsku se platí i za některé úseky mimořádné mýto, příkladem může být hraniční tunel mezi Slovinskem a Rakouskem.
Doporučujeme: Kam vyrazit o víkendu na lyže? Nastavte si newsletter a dostávejte pravidelné informace ze svahu!
Pokud byste měli ve Slovinsku poruchu a auto táhli na laně, musí být za zadním oknem taženého auta umístěný výstražný trojúhelník a jeden musí být rovněž vpředu u tažného vozidla. Ve Slovinsku je povinné celodenní svícení a rovněž pozor na mlhy. Při dohlednosti do 50 m smíte jet jen 50 km/h, a to i na dálnici.
Itálie: Povolená rychlost podle věku
Zimní pneumatiky opět musíte mít jen tehdy, je-li na vozovce sníh, ale některé lokality mohou dopravní značkou použití zimních pneumatik a řetězů přikázat. Doporučujeme svítit celý den, ale pozor na mlhovky, ty lze použít opravdu jen při snížené viditelnosti pod 50 m. Pokud je na silnici mlha s dohledností pod 100 m, smíte jet jen 50 km/h, i na dálnici. Za dálnici se v Itálii platí formou mýta. V přepočtu vychází cena zhruba na 1,40 Kč/km. V Itálii je také velice drahý benzín a nafta. Litr benzínu stojí aktuálně skoro 44 korun, nafta necelých 40 korun. Za litr LPG dáte v Itálii asi 17 korun.
Doporučujeme: Kolik stojí benzín, LPG a nafta v Evropě? Nejlevněji je v Bělorusku, nejdráž v Norsku
V Itálii také platí omezení pro začínající řidiče. Komu není 21 let anebo nemá řidičák aspoň tři roky, smí jet na dálnici jen 110 km/h a netoleruje se u něj alkohol. Jinak Itálie toleruje 0,05 %. Ještě pozor na nastavení navigace. V Itálii nesmíte mít radarový detektor, a to ani ve formě bodů zájmu na navigaci. Tato funkce musí být vypnuta.
Francie: Vesta musí být po ruce
Použití zimních pneumatik a řetězů může být přikázáno příslušnou značkou. Za dálnice se ve Francii platí mýto, stejně tak za některé úseky tunelů. Denní svícení je doporučené, ale pozor na omezení rychlosti. Za mlhy s dohledností pod 50 m se smí jet maximálně 50 km/h. Řidič s praxí kratší než dva roky smí jet na dálnici jen 110 km/h a mimo obec jen 80 km/h.
Ve Francii také musíte mít v dosahu reflexní vestu, nesmí být tady někde dole pod nákladem v kufru. Pozor na umístění navigace na čelním okně nebo ve výhledu řidiče, cizincům za to dávají rádi pokuty. Přitom se předpis týká jen „zařízení pro přehrávání videa“. Ale to jde naroubovat prakticky na cokoli.
Švýcarsko: Stání mimo obec jen se světly
Stejně jako ve Francii musíte mít výbavu v dosahu řidiče, ale zde to platí pro trojúhelník. Ve Švýcarsku také potřebujete celoroční dálniční známku, s kratší platností nevedou. Platí se i za některé tunely a úseky zvláštní mýto. Pozor i na malé překročení dovolené rychlosti a nedodržování bezpečného odstupu. Zajímavé je, že Švýcarsko jako horská země nenařizuje povinné zimní pneumatiky ani povinné celodenní svícení. Ve Švýcarsku může být značkou přikázáno použití sněhových řetězů. Pokud necháte auto stát na neveřejných místech mimo obec, musíte nechat rozsvícená obrysová světla.
Švýcaři stejně jako Italové nemohou používat radarové datektory ani formou bodů zájmu v navigaci. Zajímavé je, že ve Švýcarsku je doporučené ani netelefonovat s hands-free. Protože jsou ve Švýcarsku poměrně úzké horské silnice, platí tu zvláštní předpisy. Přednost má vždy ten řidič, který jede nahoru. Když tedy sjíždíte z kopce, musíte pustit auta jedoucí nahoru, pokud se nemůžete bezpečně vyhnout. Na některých silnicích může být v určité době dovolen pouze jednosměrný provoz. Sledujte tedy pečlivě značení.
Ve zkratce se dá říci, že pokud chcete mít v zahraničí od policie klid, potřebujete úplnou povinnou výbavu jako u nás, zimní pneumatiky s odpovídajícím dezénem (minimálně 4 mm) na všech kolech a sadu schválených sněhových řetězů. A nevozte navigaci na čelním okně.