Audi letos oslavuje jedno výjimečné výročí – 25 let od představení prvního ostrého modelu s označením RS. Překvapivě se jim nestal manažerský sedan, jak bylo v té době běžné u konkurence, ale rodinný kombík.
Dvojice písmen RS je zkratka německého RennSport. Vyjma supersportovního R8 se jí už čtvrt století chlubí nejrychlejší modely značky Audi. Prvním bylo Audi RS2 Avant, které vzniklo na základech oblíbeného Audi 80 Avant (typ B4/8C). Audi už před ním nabízelo sportovně laděný model S2. Ve srovnání s verzí RS byl však slabým odvarem.
Na vývoji Audi RS2 Avant se velkou měrou podílelo Porsche, které tak řešilo vlastní finanční obtíže. Vzájemnou spoluprací vznikl automobil, který několik let honosil titulem nejrychlejšího modelu z Ingolstadtu a dodnes fascinuje fanoušky rychlých kol napříč celým světem.
Na první pohled se RS2 Avant od standardního Audi 80 Avant až tak moc nelišilo. Vše prozradil až ten druhý. Tohle byl totiž „sleeper“ jako vyšitý. Při bližším ohledání pozorné oko odhalilo přepracovaný přední nárazník ve stylu Porsche 993 Turbo, který zdobily blinkry totožné generace 911, zpětná zrcátka rovněž z 993 a sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin Mille Miglia Cup z Porsche 964, za nimiž se roztahovaly příplatkové 322mm kotoučové brzdy z Porsche 993 Turbo. (Standardně byly použity brzdy z odlehčené 968 Club Sport.)
Dynamika RS2 Avant byla na tu dobu zcela mimořádná. Z 0-50 km/h akceleroval kombík rychleji než dlouholetý vládce světa supersportovních automobilů McLaren F1. Stokilometrovou metu superrychlý kombík pokořil za úctyhodných 5,4 sekundy, dobové testy dokonce zaznamenaly časy pod 5 sekund. A dvojnásobnou rychlost zvládl za – dnešní optikou nepříliš valných – 22,7 sekundy. Jen pro srovnání, současná BMW M5 Competition zvládne 0-200 km/h za 10,9 sekundy. Maximální rychlost přesahovala 262 km/h, byla však elektronicky omezena.
Na tehdejší dobu vynikající dynamika Audi RS2 Avant byla zásluhou nejen standardně nabízeného pohonu všech kol quattro s mezinápravovým diferenciálem Torsen, který ladilo závodní oddělení Audi Sport, ale především techniky Porsche upraveného podvozku s odolnými lichoběžníkovými závěsy a dvacetiventilového pětiválce 2,2 l. K výkonu 232 kW a točivému momentu 410 Nm (funkce overboost uměla krátkodobě až 440 Nm) mu pomáhalo obří turbodmychadlo KKK 24/7200, pracující s plnicím tlakem 1,4 baru (u Audi S2 to bylo 1,1 baru). Základ pochopitelně tvořila pohonná jednotka z Audi S2, ovšem kromě bloku nezůstal kámen na kameni. Přepracované bylo sání, hlava, systém vstřikování paliva i chladicí okruh. Výsledných 105 kW na litr objemu ohromí i dnes.
Audi mělo v plánu vyrobit sérii 2200 kusů, ale podle dostupných informací vzniklo mezi lety 1994 až 1995 přesně 2908 RS2. Kromě varanty Avant existuje také několik sedanů, který byl rovněž v plánu. Hodně garážníků si karosářskou verzi sedan postavilo, ovšem bez továrního požehnání.
V době uvedení na trh stálo Audi RS2 Avant 98 900 DM. Dnes se pod milion korun (40 tisíc eur) sežene spíš výjimečně. S velkou pravděpodobností půjde o auto, které spolkne dalších 500 tisíc korun jako nic. Přibližně 1,5 milonu je běžná cena za zachovalý kousek s nájezdem do 150 tisíc km. Aktuálně je na mobile.de v nabídce tucet kousků – nejdražší nabízené Audi RS Avant vyjde v přepočtu na 2,5 milionu.
Audi dnes pod značkou RS nabízí škálu modelů různých karosářských variant. Nejnovějším přírůstkem v sortimentu jsou ostré crossovery RS Q3 a RS Q3 Sportback, shodou okolností poháněné rovněž pětiválcem.