Jak slíbili, tak udělali. Dva roky po konceptu představuje Audi sériové provedení elektromobilu E-tron GT. Čtyřmístné grand tourismo stojí na stejné platformě jako Porsche Taycan a využívá i velkou část jeho hnacího řetězce, o totožná dvojčata se nicméně nejedná. Audi e-tron GT nenabízí tak oslnivé parametry jako jeho příbuzný, je však cenově dostupnější a zdržovat určitě nebude. Ani na silnici, ani u nabíječky.
Hnací soustavu tvoří dvojice synchronních elektromotorů, které jsou napájeny lithium-ion baterií o využitelné kapacitě 85 kWh (nominálně 93 kWh) a pohánějí všechna kola prostřednictvím dvoustupňové převodovky. Toto řešení, u elektrických aut neobvyklé, přebírá e-tron GT z Taycanu. Stejně jako propracované chlazení se čtyřmi okruhy, které v kombinaci s 800V elektrickou sítí garantuje schopnost extrémně rychlého nabíjení i opakovaných sprintů z místa bez postupné ztráty výkonu.
Stejně jako dosavadní e-tron, Taycan nebo i Škoda Enyaq je novinka nabízena v několika konfiguracích. Základní model má 350 kW (476 k) a 630 Nm, z klidu na 100 km/h zrychlí za 4,1 s a rozjede se na 245 km/h. Vrcholný RS e-tron GT dostal do vínku dokonce 440 kW (598 k) a 830 Nm. Ve sprintu na 100 km/h je rychlejší dramaticky (3,3 s), v maximálce jen nepatrně (250 km/h). Při využití funkce launch control se výkon navýší na 390, respektive 475 kW, ale jen na 2,5 sekundy. Jde tedy spíše o hříčku, která výrobce opravňuje uvádět maximální výkon až 646 k, ale v provozu se její přínos prakticky neprojeví.
Maximální nabíjecí výkon 270 kW aktuálně využijete jen na superrychlých nabíječkách Ionity. V praxi se ale e-tron GT bude nabíjet rychleji než konkurence i na pomalejších stojanech, protože účinné chlazení mu umožní využívat plný výkon slabší nabíječky až do 100 procent kapacity baterie. Jako jsme to pozorovali už u dosavadního e-tronu. Protože obě varianty sdílejí stejnou baterii, dojezd modelu RS je logicky menší, ale ne o mnoho: 472 vs. 487 km. Samozřejmě dle metodiky WLTP, v praxi bude podle podmínek a řidiče zhruba o pětinu menší.
K sériově montovaným adaptivním tlumičům lze přiobjednat vzduchové odpružení, model RS ho má ve standardní výbavě. Totéž platí o elektronicky řízeném samosvorném diferenciálu, což je výbava u elektromobilů zatím velmi neobvyklá.
Koncepce ovládacích a zobrazovacích rozhraní nevybočuje z aktuálních zvyklostí značky, snad až na nezvyklý volič převodovky zapuštěný do středové konzoly. Překvapením, a nikoliv nepříjemným, je částečný návrat k mechanickým tlačítkům pro obsluhu ventilačních a klimatizačních funkcí nebo volbu jízdních režimů. Nevíme, zda jde o rozhodnutí čistě designové, jak tvrdí Audi, nebo o důsledek zpětné vazby médií a zákazníků, ale jsme za něj rádi. Digitální přístrojový štít před řidičem má masivní úhlopříčku 12,3 palce a rozlišení 1920 x 720 bodů.
„Audi e-tron GT osloví především náročné automobilové nadšence, kteří vyhledávají ohromující výkony a kladou důraz na trvalou udržitelnost, design a vyspělou techniku. Většinou se jedná o vzdělané zákazníky středního věku s vysokými měsíčními příjmy, díky nimž si mohou dovolit i několik vozidel,“ definuje Audi svoji představu o cílové skupině novinky.
Obě varianty se začnou prodávat ještě v průběhu února. Audi e-tron GT quattro stojí 2 774 900 Kč, model RS vyjde na 3 756 900 Kč.