Apple to s autem myslí vážně. Přetáhl špičkového podvozkáře Porsche a Kia od něj získá miliardy

1 nový názor
Autor: Hyundai
  • Tým „projektu Titan“ posílí vynikající inženýr Dr. Manfred Harrer z Porsche

  • Apple údajně vyjednává o spolupráci se skupinami Hyundai, GM i PSA

  • Podle renomovaného analytika má „Apple Car“ stát na platformě E-GMP koncernu Hyundai

  • Jihokorejský server tvrdí, že Apple investuje do automobilky Kia 77 miliard korun

  • Apple má ambice vyvinout zcela nový typ baterie s výrazně příznivějšími parametry

  • Už před třemi lety Apple v Kalifornii testoval desítky autonomních prototypů

O tajemném elektromobilu vyvíjeném technologickým gigantem Apple je i pět let od úniku prvních informací známo jen minimum faktů. Nejnovější zprávy ze světa nicméně skládají obrázek stupňujícího se úsilí. Kalifornská společnost hledá posily v řadách seniorních manažerů z autoprůmyslu a připravuje miliardové investice, které mají smluvním partnerům z řad existujících automobilek umožnit výrobu vozu Apple.

Podle informací německé mutace serveru Business Insider má tým „projektu Titan“ posílit Dr. Manfred Harrer. Osmačtyřicetiletý konstruktér, považovaný za vynikajícího podvozkáře, měl dát koncem loňského roku bez udání důvodu výpověď, přestože byl nedávno povýšen na šéfkonstruktéra řady Cayenne s platem 600 000 eur (v přepočtu přibližně 15,5 milionu korun) ročně. „Apple z něj teď ale určitě udělá příjmového milionáře,“ spekuluje německý Business Insider s odkazem na zdroje z automobilového průmyslu. Server také cituje nejmenovaného bývalého manažera VW, který vyjádřil obdiv nad tím, že personalisté Applu vytipovali právě Harrera. Zdroj ho označuje za „skrytého šampiona“, o němž se příliš nevědělo, ale práci odváděl vynikající. Harrer, Porsche ani Apple se k informacím Business Insideru nevyjádřili. Vozy Porsche jsou vynikajícími jízdními vlastnostmi proslulé a mnozí včetně nás je považují za laťku pro ostatní výrobce.

Ze zcela jiného směru rozvířil v posledních dnech spekulace investiční analytik Ming-Chi Kuo. Podle něj bude „Apple Car“ stát na platformě E-GMP koncernu Hyundai a na výrobě se budou podílet i další automobilky. „Hluboká spolupráce Apple se zavedenými výrobci automobilů (skupina Hyundai, GM a PSA), kteří mají rozsáhlé zkušenosti (…), výrazně zkrátí dobu vývoje vozu Apple (…) Jsme přesvědčeni, že Apple využije silných stránek stávajících automobilek a sám se zaměří na hardware a software autonomní jízdy, polovodiče, technologie související s baterií, obestavění prostoru, inovativní uživatelskou zkušenost a integraci se stávajícím ekosystémem Apple,“ píše ve zprávě pro investory Kuo, který v minulosti opakovaně velmi přesně předpověděl produktové novinky Apple z oblasti spotřební elektroniky.

Konec vestavěných navigací? BMW pustilo mapy Google i Apple do head-up displeje
Přečtěte si také:

Konec vestavěných navigací? BMW pustilo mapy Google i Apple do head-up displeje

Vůz se podle analytika dostane na trh nejdříve v roce 2025 a bude „velmi luxusní“. Kuo uvádí, že některé komponenty vozu má vyvíjet a vyrábět subdodavatelská společnost Hyundai Mobis a že výrobu kompletního auta přinejmenším pro Severní Ameriku zajistí Kia, rovněž součást skupiny Hyundai. Ta začátkem ledna potvrdila probíhající rozhovory s Apple, později však své prohlášení vzala zpět. Apple je proslulý velmi přísným utajováním a vysokými nároky, které v tomto směru klade na své smluvní partnery. Agentura Reuters uvedla, že nejvyšší vedení Hyundai stále zvažuje, nakolik by taková spolupráce byla pro jejich společnost výhodná. „Apple je šéf. Dělají si sami marketing, produkty, značku. Hyundai je taky šéf. To by nefungovalo,“ cituje Reuters nejmenovaný zdroj. Situace se však patrně vyvíjí velmi dynamicky. Jihokorejský server Donga včera zveřejnil zprávu o tom, že Apple investuje do automobilky Kia v přepočtu 77 miliard korun, aby jí poskytl kapitál potřebný k přípravě výroby a všech souvisejících náležitostí.

Parametry, vlastnosti a vzhled „jablečného“ elektromobilu zůstávají zahaleny tajemstvím. Platforma Hyundai E-GMP využívá dva elektromotory a pětiprvkovou zadní nápravu, což ukazuje na prémiové ambice. Baterie v podlaze umožňuje dojezd přes 500 km a na 80 % se nabije za 18 minut, uvádí Hyundai. Nikde ovšem není psáno, že Apple bude platformu používat zrovna v této formě. Podle Reuters má firma ambici vyvinout novou konstrukci baterie s dramaticky sníženými výrobními náklady a delším dojezdem. Někteří analytici se také domnívají, že začlenění senzoru typu lidar do iPhone 12 Pro, špičkového modelu aktuální řady chytrých telefonů Apple, je ve skutečnosti součástí vývoje a testování této technologie pro autonomní vůz. Waymo, Ford, Uber a další považují právě lidar za stěžejní senzor systému automatického řízení. Pouze Elon Musk trvá na tom, že Tesla se bez něj obejde.

Místo taxikářů auto bez řidiče? Už brzy, slibuje Ford s novou verzí autonomního řízení
Přečtěte si také:

Místo taxikářů auto bez řidiče? Už brzy, slibuje Ford s novou verzí autonomního řízení

Vstup na automobilový trh je pro technologickou společnost zřejmým rizikem. Apple v něm však spatřuje způsob, jak rozšířit byznys novým směrem a využít ohromné zásoby hotovosti. Úspěch iPhonu vynesl téměř „butikového“ výrobce počítačů pro fajnšmekry mezi největší a nejhodnotnější firmy světa. Ve třetím čtvrtletí loňského roku držela firma hotovost v nepředstavitelné výši 194 miliard dolarů.

Šéf Applu Tim Cook dal podle dostupných informací projektu zelenou v roce 2014. O tři roky později se hojně spekulovalo o tom, že Apple se zaměří na automatické řízení a elektrický pohon, nikoliv na vůz jako kompletní produkt. V lednu 2018 si firma v Kalifornii zaregistrovala 27 prototypů pro testování v provozu, už v září jich však podle úřední evidence bylo 70. Projekt aktuálně řídí odborník na umělou inteligenci John Giannandrea. Všechny tyto informace jsou nicméně neoficiální, Apple dlouhodobě projekt Titan nekomentuje.

Aktualizace 8. 2. 2021 Agentura Bloomberg přinesla informaci o pozastavení rozhovorů mezi Apple a skupinou Hyundai. Jedním z důvodů má být i rozezlení manažerů Apple z indiskrétnosti korejských partnerů.

Jiříček (neregistrovaný)
Nedávno jsem o Apple Car, nebo jak se naposledy tenhle projekt jmenoval, četl docela podrobný článek a fakt tomu nevěřím. Apple by měl primárně zůstat tam, kde je a Tim Cook by ze sebe fakt neměl dělat druhého Elona Muska. Až mě zase potká výměna displeje Apple Watch, budu mnohem raději, když nebudu muset objíždět celé město a to i přesto, že bych jel třeba jejich vlastním vozme.
  • Našli jste v článku chybu?