Policie zveřejnila statistiky nehodovosti za rok 2021. Oproti lockdowny významně poznamenanému roku 2020 narostl počet nehod a také vzrostl počet usmrcených osob. Naopak počet těžce zraněných osob byl nejnižší v historii a počet lehce zraněných nejnižší od roku 1990. Řidiči bourali hlavně kvůli nesprávnému způsobu jízdy. Mnohdy tolik akcentované překračování maximální povolené rychlosti opět nebylo problémem ani z pohledu nejtragičtějších příčin nehod.
V roce 2021 bylo usmrceno celkem 470 osob, tedy o deset více ve srovnání s rokem 2020. Ačkoliv se bavíme o meziročním nárůstu, fakticky jde o druhý nejlepší výsledek od roku 1961. Počet těžce zraněných osob byl loni 1624. Lehce zraněno bylo minulý rok při dopravních nehodách 20 581 osob. V případě usmrcených osob byl největší nárůst evidován u řidičů motocyklů (+21) a chodců (+9). Naopak řidičů osobních vozů bylo usmrceno o deset méně oproti roku 2020.
Rychlost stále nezabíjí
Policie i jiné instituce, jako například BESIP, bohužel dlouhodobě kladou důraz na překračování maximálně povolené rychlosti. Statistiky ale opakovaně dokazují, že toto není zdaleka takový problém, jak je prezentováno. Největším problémem z pohledu nehod jako takových je nesprávný způsob jízdy. Tato příčina má na svědomí 67,2 % všech nehod a problematická je i z pohledu počtu usmrcených osob. Podíl nesprávného způsobu jízdy na tragických nehodách je 38,2 %, přičemž počet usmrcených osob u nehod způsobených touto příčinou meziročně narostl.
Podle statistik za rok 2021 bylo nejtragičtější příčinou nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (78 usmrcených osob). Tato příčina je ale často chybně zaměňována právě za překračování maximální povolené rychlosti, ačkoliv to je něco úplně jiného. Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky znamená, že řidič špatně odhadl například poloměr zatáčky. Jednoduše v daném místě jel rychleji, než co umožňuje konstrukce vozovky. Což ale nutně neznamená, že překročil maximální povolenou rychlost.
Další častou příčinou tragických nehod byla v roce 2021 kategorie nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (38 usmrcených osob). Zde se jedná o jízdu vyšší rychlostí, než co umožňovala adheze v daném místě. Typicky jde o situace ovlivněné počasím, kdy je na vozovce větší množství vody, sněhu, ale také kdy mohou být na povrchu vozovky větší nerovnosti.
Zdánlivě tak v roce 2021 bylo usmrceno 133 osob vinou rychlosti, pokud připočteme ještě „jiný druh nepřiměřené rychlosti“. Pořád ale platí, že při těchto nehodách nemuselo dojít k překročení maximální povolené rychlosti. Naopak celkem jasnými a bohužel i velmi častými příčinami tragických nehod je přejetí do protisměru (56 usmrcených osob) a nevěnování se řízení (54 usmrcených osob).
Měření bude i v roce 2022 prioritou
Policie označila nepřiměřenou rychlost za jednu ze čtyř hlavních priorit pro rok 2022. Bohužel cesta, jak má být tento problém odstraněn, je opět zcela špatná: „Realizace represivních a preventivních aktivit zaměřených na problematiku nedodržování nejvyšší povolené rychlosti v obci a mimo obec,“ uvádí policie jako řešení nepřiměřené rychlosti. Jako už v minulosti mnohokrát opět dochází k záměně dvou různých pojmů.
Pro rok 2022 se policie hodlá zaměřit také na nevěnování se řízení, chce provádět dohled nad provozem ve „vyváženém poměru mezi viditelným a skrytým dohledem“ a také se chce zaměřit na zranitelné účastníky provozu. Pro zajímavost, 72,1 % cyklistů usmrcených při nehodách v roce 2021 bohužel nemělo přilbu.