Audi e-tron
První vážně míněný elektromobil od Audi přijíždí v jediné verzi, se sadou baterií o kapacitě 95 kWh a dvěma elektromotory. Zadním s výkonem 140 kW a předním se 125kW. Ty krátkodobě při tzv. overboostu dávají k dispozici systémový výkon až 300 kW.
Dojezd je prubířským kamenem elektromobilů. V kombinovaném provozu s převahou města jsme se při testu do květnového vydání auto motor a sportu nikdy nepřehoupli přes 300 km, přičemž dlouhodobá spotřeba byla u testovaného vozu za posledních 2500 km 31,1 kWh/100 km. Ve všech kritériích přitom přímí konkurenti Jaguar I-Pace i Tesla Model X (s 90kWh bateriemi) ujedou trochu více. Jízda je i na příplatkových 21“ kolech je i zásluhou standardního vzduchového odpružení komfortní. S 2,6 t je ještě těžší než konkurenční Tesla Model X, Mercedes-Benz EQC i Jaguar I-Pace. A při rozjezdu a na světlech je to trochu znát, byť naměřených 5,7 s (ve sportovním módu) je obecně výtečnou hodnotou.
E-Tron je typickým zástupcem značky Audi. S hodnotnými materiály a pečlivým zpracováním je na hony vzdálený lacině působící a dražší Tesle Model X. Prostorností interiéru si nové Audi nezadá s SUV Q7, má však modernější infotainment s dotykovými displeji. Základní cena 2 137 900 Kč není právě nízká, model Q7 však nevychází o mnoho výhodněji.
Lexus LS 500
Vlajková loď Lexusu byla od svého vzniku (mimochodem přesně před třiceti lety) brána jako zajímavá alternativa k Mercedesu třídy S. A na tom se nic mnoho nezměnilo.
Čistě benzinová verze má klasický desetistupňový automat a kultivovaný přeplňovaný šestiválec o objemu 3,5 litru (421 k a 600 Nm), proti dřívějšku také citlivější a přesnější řízení a šasi, které si velmi obstojně poradí s nástrahami dynamické jízdy. Natáčení zadní nápravy už je jen pomyslný bonbónek. Při klidné jízdě není nereálná osmilitrová spotřeba, častější rychlejší tempo znamená dlouhodobý průměr kolem 12 litrů.
Uvnitř velkoryse dimenzovaného interiéru najdeme jen a pouze kvalitu: Materiály i slícování jsou na nejvyšší možné úrovni, v testované výbavě Superior vás navíc hlídá úctyhodně dlouhý seznam elektronických pomocníků. Srovnání s prémiovou konkurencí? Lexus to má těžké, u německých sedanů se obtížně hledají chyby, nicméně specifický japonský přístup a velký mezigenerační posun na poli jízdních vlastností by mu mohl přihrát řadu náročných zákazníků, hledajících více individuality.
Mercedes-Benz X 250d
Třída X už se zabydlela v redakční garáži auto motor a sportu a má za sebou nejen popojíždění v městských zácpách, ale také výpravy do všech koutů naší republiky. Vůz vznikl ve spolupráci s Nissanem, ovládací prvky a systémy jsou ale díky rozsáhlé úpravě vozu na standardy Mercedesu intuitivní a interiér je dobře slícovaný. U Mercedesu se rychlého opotřebení interiéru naštěstí bát nemusíte, plasty i čalounění jsou velmi odolné. Posuvná upevňovací oka se hodí, když však nemáte uzamykatelný box na nářadí v korbě (13 772 Kč), musíte upevňovací lana, povinnou výbavu nebo další příslušenství vozit na podlaze před zadními sedadly.
Užitečná hmotnost jedné tuny je při běžném použití naprosto dostačující. Převáželi jsme třeba pytle se štěrkem a betonové dlaždice, dalo docela zabrat vše na korbu naložit, a silniční váha ukázala necelou půltunu.
Co však bylo důležitější, chování auta na nerovnostech se zlepšilo. Dynamika a brzdná dráha je s vyšší hmotností samozřejmě horší, tlumení příčných nerovností při částečném zatížení naopak lepší.
Dlouhodobá spotřeba nafty se drží kolem devíti litrů, při překročení hranice pěti tisíc kilometrů se navíc rozsvítil požadavek na doplnění močoviny AdBlue, její cena za litr se však počítá na desetikoruny, takže to žádný velký výdaj navíc není. Jedeme dál!
Volvo V60 Cross Country D4
Zálesácká verze Volva V60 je tu v nové generaci, aby se nejen úspěšně poprala s obrubníky, ale po obchodnících jednáních posloužila i pro různé outdoorové aktivity. K dobru má totiž nejen stálý pohon všech kol a světlou výška 210 mm (o 60 mm vyšší než u běžné V60), ale i off-road režim a systém kontrolovaného sjíždění svahů. Na nějaké velké terénní dobrodružství v bahně to ale přesto není a nejspíš to od tohoto vozu ani nikdo neočekává.
Kdo nechce SUV a pokukuje po zvýšeném kombi od Volva, tak V60 CC nabízí v kompaktním balení dostatek vnitřního prostoru a podobnou kvalitu provedení interiéru jako větší V90 CC na stejné platformě. Rozdíl je ale v chování na silnici. Při testu v auto motor a sportu č. 5/2019 se V60 CC ukázalo nejen jako obratnější, ale i trochu agilnější.
Zajímavé je, že vznětová verze D4 a zážehová T5 stojí na korunu stejně. A to dělá z dvojitě přeplňovaného dieselu, který je zdařile odhlučněný a lineárně táhne, jasnou volbu. V základu V60 CC přijde na 1 286 400 Kč, tedy jen o 46 500 Kč dráž, než výchozí V60 se stejným pohonem a pouhých o 8500 Kč dráž než srovnatelná XC60. Oproti V90 CC ale ušetříte 266 000 Kč.