Minulý týden nám dělala v redakci společnost Mazda MX-5 osazená základní zážehovou patnáctistovkou spolu s Fiatem 124 Spider, který standardně používá přeplňovaný motor 1.4 MultiAir. Ke srovnávacímu testu se v dohledné době dostaneme, teď se ale zaměřme na jízdní výkony v kontextu použitých čtyřválců. Tohle je totiž celkem zajímavá možnost podívat se na to, jaké rozdíly u téměř stejných aut přináší atmosférická a přeplňovaná jednotka. Tím spíš, když naměřená čísla z minulého týdne můžeme doplnit ještě o hodnoty dvoulitru, se kterým jsme jezdili minulý rok.
Doporučujeme: Mazda MX-5 RF a Montserrat — Španělské rande s japonskou „targou“
Automobilky Mazda a Fiat si pole působnosti u svých roadsterů rozdělily velmi přesně. Základní MX-5 osazená motorem 1.5 Skyactiv-G disponuje parametry 96 kW (131 k) a 150 Nm. Z celé trojice je nejpomalejší, ale zároveň nejlehčí. To silnější dvoulitr u stejného modelu nabízí 118 kW (160 k) a 200 Nm, zatímco italská přeplňovaná čtrnáctistovka je s výkonem 103 kW (140 k) přesně mezi. Nicméně její vrchol točivého momentu dosahuje maximální hodnoty 240 Nm. Fiat je ovšem o něco větší a tím pádem i trochu těžší. Pohotovostní hmotnost činí 1050 kg, v případě Mazdy to je 975 kg, respektive 1015 kg, pokud sáhnete po dvoulitru.
Základ mají oba tyto roadstery stejný, ale už na první pohled se liší. Fiat je trochu větší, ale hlavně sází na zážehovou přeplňovanou čtrnáctistovku. Naproti tomu Mazda MX-5 se drží atmosférické tradiceSprint z nuly na 100 km/h zvládne podle tabulek základní Mazda MX-5 za 8,3 s, výkonnější dvoulitr potřebuje přesně o sekundu méně. Fiat udává pro svou 124 Spider čas 7,5 s. Pro úplnost dodejme, že se bavíme o variantách s manuální převodovkou a v případě Mazdy také o provedení s plátěnou střechou. Fiat se totiž s pevnou zatím nenabízí.
Objem turbem nahradíš?
Říká se, že „objem ničím nenahradíš“, ale existují také názory, podle kterých „objem turbem nahradíš“. Po vyzvednutí Fiatu 124 Spider a první ostré akceleraci jsme se museli opakovaně dívat do technického průkazu, jestli vůz skutečně má jen 103 kW. V praxi působí tohle auto velmi svižným dojmem. Rozhodně svižnějším, než co si pamatuji u Mazdy. Samozřejmě ale není nic jednoduššího, než si dojmy ověřit přesným měřením.
Výsledky akcelerace pro všechna tři auta najdete v tabulce:
| Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G | Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G | |
|---|---|---|---|
| 0-50 km/h (s) | 3,22 | 2,71 | 2,68 |
| 0-100 km/h (s) | 9,46 | 7,87 | 7,76 |
| 0-130 km/h (s) | 15,47 | 13,35 | 12,59 |
| 0-150 km/h (s) | 22,14 | 18,52 | 16,84 |
Základní MX-5 nepůsobí úplně líně, ale my měření už tradičně provádíme s dvojicí pasažérů na palubě, což se u slabší varianty japonského roadsteru projeví. Výsledkem byl čas téměř deset sekund. U Fiatu tomu bylo přesně naopak. Jakmile se turbo nadechne (děje se tak zhruba při 2500 ot./min), vůz nabere solidní akceleraci a větší zátěž ho vůbec nezajímá. Zajímavé ale je, že se těžší Fiat s menším přeplňovaným motorem téměř vyrovnal lehčí dvoulitrové Mazdě. Ta svou výkonovou převahu naplno zúročí až ve vyšších rychlostech. Kdyby byl 124 Spider lehčí, možná by nakonec přesprintoval i silnější MX-5.
Doporučujeme: Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná
Výhody downsizingového motoru se ukážou také při pružném zrychlení. Zejména z nízkých otáček, což reprezentuje akcelerace na čtvrtý rychlostní stupeň, kdy se Fiat rozjel z 80 km/h na 140 km/h ještě rychleji než atmosférický dvoulitr.
Přesvědčit se opět můžete v přiložené tabulce:
| Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G | Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G | |
|---|---|---|---|
| 30-50 km/h (s) | 1,53 | 1,45 | 1,27 |
| 50-70 km/h (s) | 2,10 | 1,52 | 1,64 |
| 80-120 km/h (s) | 6,83 | 6,28 | 5,35 |
| 130-150 km/h (s) | 6,67 | 5,17 | 4,25 |
| 80-120/3° km/h (s) | 7,10 | 5,47 | 5,46 |
| 80-140/4° km/h (s) | 14,91 | 9,78 | 10,91 |
Tohle srovnání celkem dobře ukazuje, proč spousta běžných lidí říká třeba o Subaru BRZ nebo také o zážehové Mazdě 6, že mají malý výkon a že to jsou líná auta. Dnes už zkrátka zákazníci chtějí šlápnout na plyn a jet, což, jak dokázal Fiat, jim přeplňované jednotky splní, přičemž k tomu potřebují podstatně menší objem. I já bych na běžné každodenní cesty raději volil 124 Spider, protože se s italskou variantou na MX-5 při normálním tempu jezdí lépe. Dvojnásob to platí pro vyloženě nesportovně zaměřená auta typu Subaru Forester nebo Mazda CX-5. Tam je zkrátka přeplňovaná jednotka bez debat pohodlnější.
Jenže pak tu jsou ještě věci jako požitek ze sportovní jízdy a reakce na plynový pedál, kdy se pro změnu naplno projevují nevýhody malých přeplňovaných jednotek. O tom si ale řekneme podrobnosti v připravovaném srovnávacím testu.
