Minulý týden nám dělala v redakci společnost Mazda MX-5 osazená základní zážehovou patnáctistovkou spolu s Fiatem 124 Spider, který standardně používá přeplňovaný motor 1.4 MultiAir. Ke srovnávacímu testu se v dohledné době dostaneme, teď se ale zaměřme na jízdní výkony v kontextu použitých čtyřválců. Tohle je totiž celkem zajímavá možnost podívat se na to, jaké rozdíly u téměř stejných aut přináší atmosférická a přeplňovaná jednotka. Tím spíš, když naměřená čísla z minulého týdne můžeme doplnit ještě o hodnoty dvoulitru, se kterým jsme jezdili minulý rok.
Doporučujeme: Mazda MX-5 RF a Montserrat — Španělské rande s japonskou „targou“
Automobilky Mazda a Fiat si pole působnosti u svých roadsterů rozdělily velmi přesně. Základní MX-5 osazená motorem 1.5 Skyactiv-G disponuje parametry 96 kW (131 k) a 150 Nm. Z celé trojice je nejpomalejší, ale zároveň nejlehčí. To silnější dvoulitr u stejného modelu nabízí 118 kW (160 k) a 200 Nm, zatímco italská přeplňovaná čtrnáctistovka je s výkonem 103 kW (140 k) přesně mezi. Nicméně její vrchol točivého momentu dosahuje maximální hodnoty 240 Nm. Fiat je ovšem o něco větší a tím pádem i trochu těžší. Pohotovostní hmotnost činí 1050 kg, v případě Mazdy to je 975 kg, respektive 1015 kg, pokud sáhnete po dvoulitru.
Sprint z nuly na 100 km/h zvládne podle tabulek základní Mazda MX-5 za 8,3 s, výkonnější dvoulitr potřebuje přesně o sekundu méně. Fiat udává pro svou 124 Spider čas 7,5 s. Pro úplnost dodejme, že se bavíme o variantách s manuální převodovkou a v případě Mazdy také o provedení s plátěnou střechou. Fiat se totiž s pevnou zatím nenabízí.
Objem turbem nahradíš?
Říká se, že „objem ničím nenahradíš“, ale existují také názory, podle kterých „objem turbem nahradíš“. Po vyzvednutí Fiatu 124 Spider a první ostré akceleraci jsme se museli opakovaně dívat do technického průkazu, jestli vůz skutečně má jen 103 kW. V praxi působí tohle auto velmi svižným dojmem. Rozhodně svižnějším, než co si pamatuji u Mazdy. Samozřejmě ale není nic jednoduššího, než si dojmy ověřit přesným měřením.
Výsledky akcelerace pro všechna tři auta najdete v tabulce:
Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G | Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G | |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 3,22 | 2,71 | 2,68 |
0-100 km/h (s) | 9,46 | 7,87 | 7,76 |
0-130 km/h (s) | 15,47 | 13,35 | 12,59 |
0-150 km/h (s) | 22,14 | 18,52 | 16,84 |
Základní MX-5 nepůsobí úplně líně, ale my měření už tradičně provádíme s dvojicí pasažérů na palubě, což se u slabší varianty japonského roadsteru projeví. Výsledkem byl čas téměř deset sekund. U Fiatu tomu bylo přesně naopak. Jakmile se turbo nadechne (děje se tak zhruba při 2500 ot./min), vůz nabere solidní akceleraci a větší zátěž ho vůbec nezajímá. Zajímavé ale je, že se těžší Fiat s menším přeplňovaným motorem téměř vyrovnal lehčí dvoulitrové Mazdě. Ta svou výkonovou převahu naplno zúročí až ve vyšších rychlostech. Kdyby byl 124 Spider lehčí, možná by nakonec přesprintoval i silnější MX-5.
Doporučujeme: Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná
Výhody downsizingového motoru se ukážou také při pružném zrychlení. Zejména z nízkých otáček, což reprezentuje akcelerace na čtvrtý rychlostní stupeň, kdy se Fiat rozjel z 80 km/h na 140 km/h ještě rychleji než atmosférický dvoulitr.
Přesvědčit se opět můžete v přiložené tabulce:
Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G | Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G | |
---|---|---|---|
30-50 km/h (s) | 1,53 | 1,45 | 1,27 |
50-70 km/h (s) | 2,10 | 1,52 | 1,64 |
80-120 km/h (s) | 6,83 | 6,28 | 5,35 |
130-150 km/h (s) | 6,67 | 5,17 | 4,25 |
80-120/3° km/h (s) | 7,10 | 5,47 | 5,46 |
80-140/4° km/h (s) | 14,91 | 9,78 | 10,91 |
Tohle srovnání celkem dobře ukazuje, proč spousta běžných lidí říká třeba o Subaru BRZ nebo také o zážehové Mazdě 6, že mají malý výkon a že to jsou líná auta. Dnes už zkrátka zákazníci chtějí šlápnout na plyn a jet, což, jak dokázal Fiat, jim přeplňované jednotky splní, přičemž k tomu potřebují podstatně menší objem. I já bych na běžné každodenní cesty raději volil 124 Spider, protože se s italskou variantou na MX-5 při normálním tempu jezdí lépe. Dvojnásob to platí pro vyloženě nesportovně zaměřená auta typu Subaru Forester nebo Mazda CX-5. Tam je zkrátka přeplňovaná jednotka bez debat pohodlnější.
Jenže pak tu jsou ještě věci jako požitek ze sportovní jízdy a reakce na plynový pedál, kdy se pro změnu naplno projevují nevýhody malých přeplňovaných jednotek. O tom si ale řekneme podrobnosti v připravovaném srovnávacím testu.