Akcelerace Fiatu 124 Spider a Mazdy MX-5: Co dokáže v praxi turbo

7 nových názorů
Autor: Redakce
  • Přeplňovaný Fiat 124 Spider je téměř stejně rychlý jako Mazda MX-5 osazená atmosférickým dvoulitrem 

  • V pružném zrychlení menší přeplňovaný motor podstatně větší „atmosféru“ někdy dokonce předčí 

  • Kdyby byl Fiat stejně těžký jako Mazda, ujel by i dvoulitru 

Minulý týden nám dělala v redakci společnost Mazda MX-5 osazená základní zážehovou patnáctistovkou spolu s Fiatem 124 Spider, který standardně používá přeplňovaný motor 1.4 MultiAir. Ke srovnávacímu testu se v dohledné době dostaneme, teď se ale zaměřme na jízdní výkony v kontextu použitých čtyřválců. Tohle je totiž celkem zajímavá možnost podívat se na to, jaké rozdíly u téměř stejných aut přináší atmosférická a přeplňovaná jednotka. Tím spíš, když naměřená čísla z minulého týdne můžeme doplnit ještě o hodnoty  dvoulitru, se kterým jsme jezdili minulý rok.

Doporučujeme: Mazda MX-5 RF a Montserrat — Španělské rande s japonskou „targou“

Automobilky Mazda a Fiat si pole působnosti u svých roadsterů rozdělily velmi přesně. Základní MX-5 osazená motorem 1.5 Skyactiv-G disponuje parametry 96 kW (131 k) a 150 Nm. Z celé trojice je nejpomalejší, ale zároveň nejlehčí. To silnější dvoulitr u stejného modelu nabízí 118 kW (160 k) a 200 Nm, zatímco italská přeplňovaná čtrnáctistovka je s výkonem 103 kW (140 k) přesně mezi. Nicméně její vrchol točivého momentu dosahuje maximální hodnoty 240 Nm. Fiat je ovšem o něco větší a tím pádem i trochu těžší. Pohotovostní hmotnost činí 1050 kg, v případě Mazdy to je 975 kg, respektive 1015 kg, pokud sáhnete po dvoulitru.

_DSC0029 Základ mají oba tyto roadstery stejný, ale už na první pohled se liší. Fiat je trochu větší, ale hlavně sází na zážehovou přeplňovanou čtrnáctistovku. Naproti tomu Mazda MX-5 se drží atmosférické tradice

Sprint z nuly na 100 km/h zvládne podle tabulek základní Mazda MX-5 za 8,3 s, výkonnější dvoulitr potřebuje přesně o sekundu méně. Fiat udává pro svou 124 Spider čas 7,5 s. Pro úplnost dodejme, že se bavíme o variantách s manuální převodovkou a v případě Mazdy také o provedení s plátěnou střechou. Fiat se totiž s pevnou zatím nenabízí.

Objem turbem nahradíš?

Říká se, že „objem ničím nenahradíš“, ale existují také názory, podle kterých „objem turbem nahradíš“. Po vyzvednutí Fiatu 124 Spider a první ostré akceleraci jsme se museli opakovaně dívat do technického průkazu, jestli vůz skutečně má jen 103 kW. V praxi působí tohle auto velmi svižným dojmem. Rozhodně svižnějším, než co si pamatuji u Mazdy. Samozřejmě ale není nic jednoduššího, než si dojmy ověřit přesným měřením.

Výsledky akcelerace pro všechna tři auta najdete v tabulce:

Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G Fiat 124 Spider Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G
0-50 km/h (s) 3,22 2,71 2,68
0-100 km/h (s) 9,46 7,87 7,76
0-130 km/h (s) 15,47 13,35 12,59
0-150 km/h (s) 22,14 18,52 16,84

Základní MX-5 nepůsobí úplně líně, ale my měření už tradičně provádíme s dvojicí pasažérů na palubě, což se u slabší varianty japonského roadsteru projeví. Výsledkem byl čas téměř deset sekund. U Fiatu tomu bylo přesně naopak. Jakmile se turbo nadechne (děje se tak zhruba při 2500 ot./min), vůz nabere solidní akceleraci a větší zátěž ho vůbec nezajímá. Zajímavé ale je, že se těžší Fiat s menším přeplňovaným motorem téměř vyrovnal lehčí dvoulitrové Mazdě. Ta svou výkonovou převahu naplno zúročí až ve vyšších rychlostech. Kdyby byl 124 Spider lehčí, možná by nakonec přesprintoval i silnější MX-5.

Doporučujeme: Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná

Výhody downsizingového motoru se ukážou také při pružném zrychlení. Zejména z nízkých otáček, což reprezentuje akcelerace na čtvrtý rychlostní stupeň, kdy se Fiat rozjel z 80 km/h na 140 km/h ještě rychleji než atmosférický dvoulitr.

Přesvědčit se opět můžete v přiložené tabulce:

Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G Fiat 124 Spider Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G
30-50 km/h (s) 1,53 1,45 1,27
50-70 km/h (s) 2,10 1,52 1,64
80-120 km/h (s) 6,83 6,28 5,35
130-150 km/h (s) 6,67 5,17 4,25
80-120/3° km/h (s) 7,10 5,47 5,46
80-140/4° km/h (s) 14,91 9,78 10,91

Tohle srovnání celkem dobře ukazuje, proč spousta běžných lidí říká třeba o Subaru BRZ nebo také o zážehové Mazdě 6, že mají malý výkon a že to jsou líná auta. Dnes už zkrátka zákazníci chtějí šlápnout na plyn a jet, což, jak dokázal Fiat, jim přeplňované jednotky splní, přičemž k tomu potřebují podstatně menší objem. I já bych na běžné každodenní cesty raději volil 124 Spider, protože se s italskou variantou na MX-5 při normálním tempu jezdí lépe. Dvojnásob to platí pro vyloženě nesportovně zaměřená auta typu Subaru Forester nebo Mazda CX-5. Tam je zkrátka přeplňovaná jednotka bez debat pohodlnější.

Jenže pak tu jsou ještě věci jako požitek ze sportovní jízdy a reakce na plynový pedál, kdy se pro změnu naplno projevují nevýhody malých přeplňovaných jednotek. O tom si ale řekneme podrobnosti v připravovaném srovnávacím testu.

OiWar (neregistrovaný)
milujem autá s objemom 1,2l +- 1,6 l a s výkonom 110+ koní ....životnosť motora garantovaná na doživotie pri max. zaťažení...sorry ale roadster by Fiatu prislúchalo až s motorom 1,8l + turbo...ak budem chcieť bezstrešák podobný Fiatu, tak si vystačím aj s tuningovou Škodou 1000MB a budem v pohode...
ACE (neregistrovaný)
Takže jsem zjistili, že Fiat je výrazně hmotnější, v přímce o fous rychlejší s turbem než podobnej objem bez turba a za to si můžete výrazně připlatit a to furt máte kopii s pochybnou životností. Chápu že je z toho autor nadšenej.
Jan (neregistrovaný)
Tento pán autař (asi zřejmě expert, jak si dnes každý říká) objevil Ameriku, že auta s turbem lépe pružně zrychlují... Pružné zrychlení z 80 na 120 při 4 rychlostním stupni... Zkus tam dát trojku a uvidíš sílu atmosféry. V 80 na čtyřku? To nemusím mít sporťák, ale stačí mi na to Oktáfka f naftě, abych pružně zrychlil... Nezbývá nic jiného, než tomuto pánovi doporučit koupi italského klenotu a schválně, komu to dále vydrží, pane Dittrich. A ještě lépe... Kupte si pěkně 2,0 tdi s filtrem, močovinou a podobnými dovrotami, tam Vás ty výkony naprosto uchvátí a budete si připadat na D1 jako Michael Schumacher. Na podobných stránkách před týdnem novináři píší, že při srovnání např. RS5 vs. C63 AMG, objem ničím nenahradíš... Tam se můžete podívat, co umí objem při pružném zrychlení a Audi tak nějak skoro stálo proti MB. Jde o to, na jaký stupěň zrychlujete, pane Dittrich. Tak se vy experte vozte na peníze cizích v půjčených autech a piště rozumy. Třeba to někomu něco dá, ovšem autařům opravdu ne. Děkujeme pane experte.
Jason (neregistrovaný)
Palec nahoru za srovnavani absolutni schopnosti akcelerace na nejvhodnejsi prevodovy stupeň. Jde videt, ze ten, kdo si umi zaradit spravny prevodovy stupeň, umi z atmosférického auta vytahnout pruzne zrychleni adekvatni jeho vykonu, jez vůbec nezaostava za jeho oturbenymi kolegy. Zaroven kvituji,ze uvadite i pruznost na fixne zvoleny prevodovy stupeň, který zretelne ukazuje vyhody turbomotoru. Je tak na kazdem uzivateli, jestli si rozhodne uzit krasne gradace vykonu atmosfery s narůstajícími otáčkami anebo zvoli kopanec newtonmetru od 1800 do 5000 tis otáček.
Fofrik (neregistrovaný)
Raději bych volil mazdu, už jen k tradici tohoto modelu..fiat už neví kudy kam a očividně mu došly nápady už před lety..samá kopie jiných vozů a kvalita na bodu mrazu..je to smutný, a tento konkrétní motor ještě k tomu trpí na kvalitu paliva a další neduhy..
Milan (neregistrovaný)
Dobrý den, Nejsem nějaký velký znalec,ale tyto výsledky jsou docela dobré až na informace ohledně případné poruchovosti rádoby vyhnaných motorů práškami jak já říkám např.když Vám odejde turbo a podobně to se pak prohnětení. S pozdravem čtenář.
Tomáš (neregistrovaný)
Srovnáváte nesrovnatelné. S atmosférou se vždy jezdilo jiným stylem, prostě se musí řadit. Koho nebaví řídit (řadit) ať si koupí turbo nebo automat.
  • Našli jste v článku chybu?