Minulý týden nastartovala automobilka Mercedes novou kapitolu své historie. Vůbec poprvé se vydává do segmentu terénních pick-upů střední velikosti, které jsme dosud znali spíše coby pracovní auta. Zajímavé je, že zákazníci si ještě nikdy v této kategorii nemohli pořídit prémiový vůz. Mercedes bude vůbec první. Zároveň si můžeme být prakticky jisti tím, že nebude poslední...
Doporučujeme: Mercedes-AMG E 63 běží na čtyři válce, má pohon 4×4 a výkon větší než Ferrari 458 Italia
Proč se pustil Mercedes do kategorie pick-upů? Je to docela prosté. Když se podíváte do nabídky této značky, najdete obrovské množství modelů napříč celým spektrem. Od těch vůbec nejmenších v podobě Smartu přes mnoho klasických osobních a sportovních automobilů až po užitkové nebo rovnou nákladní vozy. Pokud se někdo někde zeptal, „co dál“, pick-up byl jednou z mála kategorií, kterou Mercedes zatím nepokrývá. Navíc automobilka předpokládá mezi středně velkými pick-upy zajímavý prodejní nárůst, protože tento segment lze celkem úspěšně prodávat po celém světě.
První výzkumy a studie začal Mercedes podnikat už v roce 2011. Vývoj samotného vozu probíhal poslední dva roky (což znamená, že Mercedes déle zkoumal trh, než fakticky pracoval na autě). To není moc dlouhá doba vzhledem k tomu, že tento výrobce dosud podobné auto vůbec nenabízel. Důvod takto rychlého postupu už pravděpodobně znáte. Základní techniku poskytla aliance Renault-Nissan. Jinak řečeno, Mercedes-Benz třídy X bude vycházet z Nissanu Navara.
Zatím jsme si mohli prohlédnout pouze dva koncepty. Mercedes navíc nezveřejnil prakticky žádné konkrétní údaje. Přesto ale bylo řečeno dost na to, abychom si udělali slušný obrázek o tom, jak bude sériový vůz vypadat a co zákazníkům nabídne. Zde je osm hlavních skutečností, které nám dvojice efektních konceptů prozradila o budoucí třídě X.
1) Navaru v něm skoro nepoznáte
Jistě, pokud jste alespoň trochu obeznámeni s nabídkou terénních pick-upů, pak vám budou lidé z Mercedesu jen těžko namlouvat, že třída X je zcela nový model. Hlavně při pohledu z boku je zřejmé, odkud vítr vane. Základní tvar kabiny je shodný s tím, co má Navara nebo Renault Alaskan, jak chcete. Přední a zadní část se ale liší opravdu výrazně. Zadní partie jsou v případě konceptů ještě trochu sci-fi. My jsme si je vyložili tak, že Mercedes hodlá i z tohoto pohledu vůz výrazně odlišit, stejně jako to udělal v případě masky, kapoty a vůbec celé přední části.
Rozměry karoserie zatím ještě neznáme. Ví se ovšem (a na první pohled to je z konceptů také vidět), že Mercedes bude širší. Automobilka ukázala jeden civilní koncept a jeden drsný off-road speciál. Zda se můžeme v budoucnu těšit na něco ve stylu Mercedes-Benz třídy X „na druhou“, to v tuto chvíli nevíme. Smysl by to ovšem dávalo a zákazníci by se určitě našli.
Doporučujeme: Prohlédli jsme si Mercedes-AMG GT R. Zájemci se mohou těšit na opravdu pekelný stroj
Možná ještě víc se bude třída X lišit od svého dárce techniky v interiéru. Lidé od Mercedesu slibovali kvalitní materiály, všechny systémy známé z osobních vozů, zkrátka všudypřítomnou prémiovost. Ta ale bude kontrastovat s prvky převzatými přímo z neprémiových sourozenců. A tak při veškerém luxusu najdete na středovém panelu třeba ovladače klimatizace a pohonu všech kol, které používá i Nissan. Což je trochu škoda.
2) K dispozici bude také šestiválec
Mercedes chce svým terénním pick-upem oslovit poměrně široké spektrum zákazníků. Zejména si ale brousí zuby na dobře zajištěné aktivní lidi, pro které už začíná být kategorie SUV nudná nebo kteří zkrátka potřebují občas využít schopnosti těchto aut. Takoví totiž mají do příchodu třídy X na celém trhu v podstatě smůlu. Tomu bude odpovídat i nabídka motorizací. Vrcholné provedení dostane hned od začátku šestiválcový diesel.
I když šestiválec celkem nedávno dorazil pod kapotu VW Amarok, pořád není taková pohonná jednotka v dané kategorii obvyklá. Mercedes nechtěl specifikovat, o jaký přesně motor jde. Každopádně to ale není jednotka od Renaultu nebo Nissanu. Vrcholnému provedení třídy X obecně dopřeje Mercedes vlastní techniku, tedy motor i převodovku. Ta bude vždy automatická.
Cenově dostupnější provedení budou mít čtyřválce i převodovky od Nissanu. V těchto případech si zákazníci budou moci vybrat mezi automatem a manuálem. Pohon všech kol ovšem dostanete vždy, stejně jako třeba dvojitou kabinu. Ta bude jedinou možností pro chystaný Mercedes. Mimochodem, představené koncepty měly pod kapotou čtyřválcové motory.
3) Zadní náprava je vždy pětiprvková
Nissan Navara se vyrábí s dvěma verzemi zadní nápravy. U pracovních variant najdete tuhou nápravu s listovými pery. Civilnější alternativou určenou pro dvojitou kabinu je tzv. pětiprvkové zavěšení, doplněné o vinuté pružiny. Protože se bude třída X prodávat pouze ve verzi Double Cab, je logické, že zde nenajdete nic jiného než pětiprvkovou nápravu. A to bez ohledu na konkrétní zvolený motor. Nejde ovšem přímo o nezávislé zavěšení, jaké používal třeba starý Nissan Pathfinder, nýbrž o jinak ustavenou nápravu, která je v základu tuhá.
Lidé od Mercedesu na prezentaci ve Stockholmu říkali, že základ Nissanu posunuli ještě dále, nicméně na pohled jsou obě řešení identická. Rozdíly máme hledat v odlišném naladění. Třída X by měla být pohodlnější než její neprémioví sourozenci a měla by nabídnout také jistější jízdní vlastnosti. Uvidíme, jaká bude realita.
4) Těšte se na dvě verze pohonu všech kol
S volbou konkrétního motoru bude souviset také systém pohonu všech kol. Čtyřválce – bez ohledu na typ převodovky – dostanou vždy přiřaditelný pohon přední nápravy tak, jak to známe z Nissanu (proto také budou v autě shodné ovladače). Chybět nebude ani možnost uzavřít zadní diferenciál. Šestiválec ovšem pracuje s technikou Mercedes. To kromě jiného znamená přítomnost stálého pohonu všech kol s klasickým mezinápravovým diferenciálem.
5) Odveze až 1,1 tuny
Možnost převážet těžké náklady je u podobných aut velmi důležitá. Mercedes si je toho dobře vědom. Třída X odveze náklad těžký až 1,1 tuny. Je pravda, že na trhu najdeme ještě schopnější terénní pick-upy, ale ty používají zadní listová pera. Daní za vyšší nosnost je pak zhoršený jízdní komfort v nezatíženém stavu.
Možná ještě důležitější je hmotnost přívěsu. Připravovaný Mercedes utáhne až 3,5 tuny. Počítá se rovněž s přítomností redukční převodovky.
6) Nabídne bohatou výbavu a velké možnosti individualizace
Letmý pohled do interiéru konceptů celkem jasně ukázal, že nabídka různých prvků výbavy bude bohatá. Mercedes chce dopřát zákazníkům kombinaci pracovních schopností s luxusem, na který jsou zvyklí z ostatních modelů. Nejinak tomu bude i v oblasti bezpečnosti a asistenčních systémů. Třída X dostane ultrazvukové senzory, kameru i radar dlouhého dosahu. To nám naznačuje přítomnost parkovacích asistentů, hlídání jízdních pruhů nebo adaptivního tempomatu. Chybět nebudou ani kamery pokrývající celé okolí vozu a diodová světla.
Mercedes během vývoje identifikoval takzvaná „pravidla kategorie pick-up“. Podle průzkumů je v tomto segmentu slušná poptávka po dalších možnostech individualizace. Budoucí zákazníci se proto mohou těšit třeba na různé rolety zakrývající korbu nebo rovnou na nástavby. Ostatně rozdílnost obou konceptů, kdy jeden stojí na discích o velikosti 22 palců a druhý používá těžké off-roadové pneumatiky, také ledasco naznačuje.
7) Vyrábět se bude ve Španělsku a v Argentině
Hlavními trhy by pro chystaný Mercedes-Benz třídy X měly být Latinská Amerika, Evropa, Jihoafrická republika a Austrálie. Celkově ovšem půjde o globální model. Mercedes si je dobře vědom toho, že prodejní čísla na jednotlivých trzích nebudou úplně dechberoucí, ale v součtu by vše mělo dát zajímavé výsledky.
Výrobu obstarají dvě továrny. Exempláře určené pro Evropu, ale také pro JAR, Rusko nebo Austrálii, budou vznikat v Barceloně, kde vyrábí své automobily Nissan. Druhou část produkce obstará nová továrna v argentinské Córdobě.
8) V prodeji od konce příštího roku
Sériový Mercedes-Benz třídy X dorazí na trh koncem příštího roku. Kdy přesně se finální provedení představí veřejnosti, to na švédské prezentaci nechtěl nikdo říci. Příliš dlouho bychom ale čekat neměli.