Z teploměrů to možná ještě není úplně zřejmé, ale pozvolna přichází jaro. Právě nyní je vhodná doba na pravidelnou údržbu vašeho vozu. Mnohé úkony, jako je doplnění provozních kapalin nebo výměna gumových lišt stěračů, zvládne motorista sám. S jinými je nutné navštívit servis, přičemž využít můžete různé jarní servisní akce. A kdy přezout na letní pneumatiky? Neřešte 31. březen a řiďte se hlavně zdravým rozumem.
Stěrače stírají aneb Začínáme od nejjednoduššího
Na první pohled zbytečnost, ale zjistit až v hustém dešti, že stěrače neplní svou funkci na 100 %, může být nepříjemné. Kdy jindy než na jaře prověřit stav gumových stíracích lišt? Zima se na nich často znatelně podepíše hlavně opakovaným přimrzáním a jejich vyprošťováním škrabkou na led, ale i působením soli ze silnice. Zteřelá gumička stěrače se postupně rozpadá a kovová část může navíc poškrábat čelní sklo. Výměna stěračů je nenáročnou údržbou, kterou i u dnešních moderních vozů stále ještě zvládne řidič sám.
Jaké filtry je třeba vyměnit?
Pro bezproblémový provoz je nezbytné pravidelně měnit filtry vozu. Hovoříme především o těchto třech: olejový, vzduchový a pylový neboli kabinový. Olejový se mění zásadně s výměnou oleje. Interval výměny vzduchového a pylového bývá po ujetí 15 nebo 20 tisíc kilometrů. Samozřejmě záleží, v jak prašném prostředí se s vozem pohybujete. Pokud však vozidlem denně dojíždíte do zaměstnání, nemusíte se zdráhat filtry automaticky minimálně jednou do roka na jaře vyměnit.
Nezapomeňte na klimatizaci
S příchodem jara se doporučuje nechat zkontrolovat klimatizaci. Po zimě může být ve voze cítit zatuchlina, za což obvykle může právě zanedbaná klimatizace. Problematické jsou výparníky, kde se vlivem vlhkosti vzduchu zachytávají různé nečistoty, jako jsou roztoči, bakterie a viry nebo mikroskopické houby. „Z tohoto důvodu je vhodné klimatizaci přibližně 5 až 10 minut před koncem jízdy vypínat. Vlhkost v okolí výparníku se vysuší, čímž se sníží zachytávání nečistot zvenčí,“ doporučuje Martin Hosperger, Technical Specialist společnosti ARVAL CZ. „Klimatizace vyžaduje pravidelný servis jednou ročně, v krajním případě alespoň jednou za dva roky. Kontrola a doplnění chladicího média nezabere moc času a většinou je lze provést na počkání,“ dodává Martin Hosperger.
Nepodceňte další servis a poohlédněte se po jarních akcích
Během zimy dostal zabrat hlavně podvozek. Vyplatí se proto podrobit vašeho plechového miláčka komplexnější kontrole v autoservisu. Mechanik se zaměří na různé vůle jednotlivých komponent nebo například na manžety poloos a v neposlední řadě na brzdy. Nečistoty, které se usadily na brzdách nebo pronikají pod manžety, vás mohou potrápit a v budoucnu způsobit vyšší náklady na servis. Pokud máte nerovnoměrně sjeté pneumatiky, nejspíš se nevyhnete seřízení geometrie. Po zimě však lze často narazit na speciální jarní servisní akce, které mohou přijít vhod.
Kdy přezout pneumatiky?
Obecně zákon ukládá povinnost používat zimní pneumatiky v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, ovšem za předpokladu, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Znamená to tedy, že nemusíte mít nutně přezuto již 1. 11., stejně tak můžete sundat zimní pneu již v půli března, když to počasí dovolí. Berete na sebe ale riziko, že buď nebudete moci vyjet, nebo se při změně počasí dostanete do potíží. „V loni i předloni zaskočila zima řidiče ještě v dubnu a mnozí měli přitom již přezuto na letní. S výměnou zimních pneu proto zatím nespěchejte,“ upozorňuje Martin Hosperger. „Přezout vůz na letní pneu má význam až při teplotách nad 7 stupňů Celsia. Sledujte proto pečlivě rtuť teploměru i předpověď počasí,“ uzavírá Martin Hosperger.