Vůbec nejlepší jsou neplánované akce, případně akce řešené na poslední chvíli. Všichni to určitě znáte. Takové ty momenty, kdy úplně nečekaně potkáte starého známého, jdete „na jedno“ a vracíte se ve tři ráno. V podobném duchu proběhl i výlet za Jaguarem XJR575. Ve čtvrtek telefon s tím, že v pondělí nebo v úterý bych měl vyzvednout novou britskou limuzínu v Düsseldorfu a dovézt ji do České republiky. Kudy přesně, to nikdo nestanovil. Limitem je pouze čtvrteční vrácení auta v pražském Motole. Už ve chvíli, kdy se ke mně tahle nabídka dostala, jsem věděl, že by to mohl být jeden z těch výletů, na který budu ještě dlouho vzpomínat. A taky že byl.
Jaguar XJR575 byl představen minulý rok a kolega Jiří už s ním dokonce i na jedné mezinárodní prezentaci jezdil. Už tedy víme, že jde o zdánlivě ne až tak zajímavou limuzínu, protože XJ aktuální generace X351 je ve výrobě od roku 2009. Téměř deset let??? Speciálně v tomto segmentu je to neuvěřitelně dlouhá doba. Jaguar ale nikdy netvrdil, že zrovna XJR575 má být konkurencí pro BMW 7 nebo nejnovější Audi A8. Jde o sportovní verzi výrazně orientovanou na řidiče. Ten má k dispozici pětilitrový osmiválec, výkon 423 kW (575 koní), adaptivní tlumiče, osmistupňový automat, elektronicky řízený zadní diferenciál a hlavně pohon zadní nápravy. Akcelerace z nuly na 100 km/h proběhne za 4,4 s a nejvyšší rychlost 300 km/h je daná omezovačem. Parametry, které dělají z nového XJR všechno jen ne pomalé auto patřící do „starého železa“.
Těsně před tím, než se mi dostala nabídka na převoz XJR575 do ČR, jsem četl tiskovou zprávu oznamující, že divize Jaguar Experience přidala na Nürburgring novou možnost pro zájemce o ostré svezení s Race Taxi. K brutálnímu F-Type SVR nově přibylo právě XJR575. A jak asi tušíte, Nürburgring je Düsseldorfu neodolatelně blízko. Kdo jiný by mi mohl ukázat, co opravdu XJR575 dovede, než profesionální jezdec na téhle legendární trati. Pro mne to byla možnost ještě lákavější, protože jsem dosud nikdy po Nürburgringu nejel. A s tím se pojí ještě jedna neodolatelná příležitost. Race Taxi zde jezdí v době, kdy je okruh otevřený veřejnosti. Takže bych se zde mohl svézt i s XJR, které mi na ty tři kratičké dny říkalo pane. To zní jako plán!
Začínáme zlehka...
..., tedy až na ranní stávání. Odlet do Düsseldorfu vyžadoval budíček v pět ráno, rychlý přesun na letiště a hurá miniaturním vrtulovým letadlem do Německa. Potud by se to dalo považovat za klasický novinářský výlet, ale v Německu už vše nabralo docela jiný spád. Na letišti nikdo s cedulí Jaguar nečekal, pouze instrukce v emailu říkaly, abych si našel taxi a dojel do technické střediska Jaguar Land Rover ve městě Neuss, což se nakonec povedlo. Když pan taxikář vysypal před centrem, první auto, které jsem uviděl, byl F-Type SVR s novým paketem Graphic Pack, představeným v Ženevě. Jo, jsem tu správně.
Chvilka čekání vedle dvou starších pánů evidentně se chystajících s nějakými testovacími exempláři vyrazit do provozu probíhá nad německým magazínem Jaguar. Zaujal článek o Jaguar Land Rover Classic, což mi připomene nově otevřené centrum u Essenu. Ha! Vždyť Essen je kousek odtud a já se mám na Nürburgringu hlásit až ve čtvrt na pět odpoledne. Skvělá příležitost, jak si cestu ještě dále zpestřit. Pár formalit, jeden podpis a jdeme ven. Člověk z Jaguaru upozorňuje, že auto je čerstvě zajeté (má lehce přes 2000 km) a hlavně že to je zadokolka. Teď je XJR575 jen moje a před námi nějakých 1000 km.
Doporučujeme: Ohlédnutí za Techno Classica 2018 — Od Trabanta po neuvěřitelně drahé rarity
Stejně jako mnoho jiných silných Jaguarů je i XJR575 v podstatě nenápadné auto. Nebýt té výrazné modré, prozradí ho pouze výdechy na kapotě a dvě dvojité koncovky výfuku vzadu. To je vše. XJR575 svůj potenciál příliš hlasitě do světa nekřičí, což platí také o interiéru. Jasně, jsou zde výrazněji tvarovaná sedadla s krásně prošívaným čalouněním, ale nic dramatického. Pouze jasně červené číslo 575 na oblouku nad palubní deskou vám konstantě připomíná, jak velké stádo se skrývá pod kapotou.
Jenže v okolí Düsseldorfu panuje v úterní dopoledne celkem hustý provoz a hlavně je tu mnoho uzavírek, takže do Essenu jedu převážně rychlostí 100 km/h. V té je XJR575 tichý a pohodlný společník. Zezadu se ozývá jen velmi, velmi decentní bručení, které snadno přehlédnete. Je to první ukázka jedné z hlavních vlastností tohoto auta: snadno vám dá zapomenout, jak rychlé umí být. To potvrzuje i spotřeba. Když dojíždím do Kettwigu u Essenu, kde nové evropské centrum historických Jaguarů a Land Roverů je, palubní počítač ukazuje 9,3 l/100 km. A to jsem se nijak neloudal, pouze jsem splynul s provozem. Není to u osmiválcového pětilitru paráda?
Asi hodinová prohlídka centra mi opět dopřála ten krásný pocit, kdy si člověk uvědomí, co všechno by si mohl koupit, pokud by měl opravdu hodně peněz a zrovna by nechtěl něco z aktuální produkce (jako třeba XJR575). Každopádně je zdejší zastávka ideální pro pořízení několika fotek zbrusu nového Jaguaru s některým z jeho předků.
Na Nürburgring už jedu svižněji a konečně si mohu více užít úseků bez rychlostního limitu. Když u XJR575 přišlápnete plyn, probudí se v něm jeho temnější strana síly. (Nebo je to ta světlejší? Jak se to vezme). Auto vyrazí vpřed a s dokonalou lehkostí jede přes 200 km/h. Jak jsme si ukázali už dříve, i při 260 km/h má motor pořád dost síly k tomu, aby vás výrazně zatlačil do sedaček. Já si tu tak v pohodě cestuji zcela samozřejmým tempem 210 km/h a v XJR575 to vypadá, jako že se nic velkého neděje. Ani o spotřebě se nedá říci, že by rostla raketovým tempem.
Vzhůru na Nürburgring
Po opuštění dálnice A61 se z posledních několika desítek kilometrů vedoucích k Nürburgringu stává nervy drásající záležitost. Místní široká okreska by umožňovala velké rychlosti, ale já se tu musím ploužit nějakých 100 km/h. Navíc jsou zhruba tři odpoledne a na mne padá únava. Škoda, že ani XJR575 coby vrchol nabídky nemá spolehlivě fungující systém vedení auta v pruzích (stará škola...). S úlevou proto odbočuji na parkoviště Brünnchen, kde mám v plánu nafotit pár fotek. Ale první, co udělám, je půlhodinový šlofík.
Je úterý odpoledne, víkend před tím se zde jela čtyřiadvacetihodinovka, což lze snadno poznat podle nemalého množství odpadků a popelnic. V pondělí byl okruh zcela zavřen, dnes se zde vesele testuje, v půl šesté večer se trať otevírá veřejnosti. Je slunečno a na Ringu je provoz jak na D1 u Průhonic. Létá tu jeden maskovaný prototyp za druhým, občas se v pomalejším tempu ukážou auta s řidiči, kteří se tu učí, jindy zase proletí nová S8 a přihlížejícím ukáže, že i takový stroj může jet bokem. Pak naopak tiše propluje I-Pace, aby následně proburácel maskovaný Velar SVR. K vidění je i Škoda Superb (asi s hybridním pohonem). Trochu jsem si myslel, že takhle v úterý navečer se mnoho zájemců o veřejné jízdy nenajde, ale to jsem se sakra spletl. Už ve čtyři odpoledne čeká na parkovišti řada aut s řidiči zjevně natěšenými na svezení po trati. Jasně modré XJR samozřejmě budí značnou pozornost.
Doporučujeme: Test Range Rover Sport SVR 2018 — Když rychlost není vše
Ve čtvrt na pět se hlásím ve středisku Jaguar Land Rover vedle okruhu, kde jsem si před lety vyzvedával Project 7 v rámci podobného výletu. Místní šéf mě tentokrát na prohlídku podniku nebere, protože ve velké dílně aktuálně parkuje plno maskovaných prototypů připomínajících Velar, které „rozhodně nejsou Velary SVR“. Někde by měl být schovaný i speciál připravený pro I-Pace eTrophy, ale ani ten si nemohu prohlédnout. Prohodíme pár slov a jedeme se podívat, kde že to vlastně parkují závodní taxíky. Mají své speciální parkoviště hned u hlavního vjezdu na okruh a XJR575 rozhodně není jedinou možností. Jsou tu také Lamborghini, Porsche, McLaren nebo řádně upravené BMW. Vlastně jen záleží na tom, co vám peněženka dovolí. XJR je jednou z nejlevnějších cest. Jedno kolo s profesionálním řidičem stojí 199 eur a auto může vézt tři zájemce najednou. I tak to je docela dost peněz.
Mne se ujímá Dale Lomas, což je jeden z řidičů, kteří jezdí právě s Jaguary a zjevně je to také fanoušek značky. Ukazuje mi jejich XJR575, které se liší od toho mého polepy a hlavně tím, že jde o verzi s prodlouženým rozvorem náprav. Údajně je to jediné XJR575 LWB v Německu, protože běžní zákazníci jaksi považují tuhle kombinaci za smysl postrádající. Dale ale ‚elko“ chtěl. Prý kvůli tomu, aby cestující vzadu měli dost místa pro nohy. Tak určitě... Z jeho debat a narážek na ostatní řidiče závodních taxíků je dobře vidět, že chtěl prodloužené XJR575 proto, aby je mohl prudit s tím, že nejsou schopni příliš odjet „jeho limuzíně“. Jinak je auto zcela sériové. Výjimkou je pouze vylepšený systém chlazení brzd. Přesto Dale říká, že brzdové obložení vydrží jeden den a gumy zrovna tak.
Tenkrát poprvé
Jak se přiblížila půl šestá, Dale mne vyzývá, abych si sedl do auta. Ještě si stačím všimnout velmi ergonomického pytlíku ve dveřích, kdyby došlo na nevolnost. Asi to bude zajímavé svezení.
Ještě nikdy v životě jsem po legendárním Nürburgringu nejel, tohle bude úplně poprvé, co okusím proslulou trať na vlastní kůži. Pana Lomase ujišťuji o tom, že se rozhodně nemusí stydět a že by mi měl ukázat, co XJR575 umí. Protože o tom budu psát článek, tak ať tam jsou nějaké emoce. Na trať se nacpeme jako úplně první, před námi není nikdo a Dale hned v úvodní pasáži po nájezdu na trať ukazuje, že mému přání ochotně vyhoví. Tiergarten proletí tak, že mne v dolíku naplno natlačí do sedačky. Krátké zvolnění na nejvyšší části okruhu a s oznámením, že během chvíle spadneme o 300 výškových metrů níže, se Dale pustí do práce. Pro mnohé to bude úsměvné, ale jsem naprosto v šoku, jak je ta trať úzká. Jak na tomhle může závodit více aut najednou?
Doporučujeme: Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
První technická pasáž vypadá celkem v klidu, ale to je prostě vlastnost XJR575. Zdá se, že jedete pomalu, ale stejně máte na tachometru 150 km/h. Dale si pochvaluje trakci i na nezahřátých pneumatikách a samozřejmě neopomene zdůraznit, že je stabilizace vypnutá. Na klikaté, ale velmi rychlé pasáži kolem Flugplatzu dává XJR pořádně napít a auto intenzivně zrychluje. Dale jen hlásí „two-fourty“, „two-fifty“... Než jde na brzdy u Schwedenkreuz, jdeme 260 km/h. V kontextu pekelně blízkých svodidel je to vážně působivé.
Následují další rychlé pasáže, dost natěsno nás předjíždí Lamborghini v roli taxíku, aby Dale posléze ukázal, že i XJR575 umí driftovat. Ale jako bych vám nic neřekl, protože driftování je na Ringu zakázáno. Občas si dovolí lehce vyjet mimo trať s odůvodněním, že rád využívá úplně celou šířku dráhy. Znovu jedeme daleko přes 200 km/h, což mi připadá doslova brutální. Vždyť ta svodidla jsou tak blízko a za nimi je tak hustý les. Následuje Karussell, míjíme parkoviště Brünnchen a pak Dale oznamuje příchod jeho oblíbené pasáže (Pflanzgarten). Je klikatá, ale rychlá a ve dvou místech je zde ostrý zlom, který vynese XJR do vzduchu, z čehož má Dale viditelnou legraci. Ještě pár rychlých průjezdů a jsme na závěrečné širokánské rovince. Lamborghini nám příliš neujelo a Porsche, které nás předjelo asi v půlce kola, také ne. Mám pocit, že Dale proletěl Nürburgring hrozně rychle, adrenalinu jsem dostal takové množství, jako už dlouho ne a pořád ještě musím vstřebávat to, jakým tempem jsme s tak obřím autem na tak úzké trati jeli.
Na parkovišti čekají další zájemci, takže po příjezdu musím rychle vyklidit pole. Teď přichází moje chvíle. Popravdě, Dale mne trochu vyděsil tím, co na okruhu předvedl. Tolik zrádných míst, nulové zkušenosti, bezmála 600 koní pod kapotou... Vlastně nevím, jestli se vůbec chci já sám s novinářským XJR na Nürburgringu projet. Beztak ani vzdáleně nedosáhnu tempa, jakým jel Dale Lomas.
Ale nakonec mi to nedá. První kolo projíždím jak babička jedoucí do Lidlu na nákup, ve druhém už se odvážím víc. Na Flugplatzu si jedu příjemných 180 km/h, když kolem proletí staré trojkové BMW a za ním nějaké starší Clio. Říkám si, že jsou to fakt blázni. O dvě zatáčky později projíždím hustý modrý kouř a za další zatáčkou brousí BMW svodidla. Dobrá připomínka toho, že bych měl být fakt opatrný. To poslední, co chci, je stát se hvězdou některého z mnoha videí zachycujících nehodu při veřejných jízdách. Tím spíš s autem za čtyři miliony.
Třetí kolo už si z ryze preventivních důvodů nedopřeji. V tom druhém jsem se nějak moc otrkal, přestal se bát a začal víc tlačit na pilu. To by mohlo skončit zle. Navíc už je sedm večer a já mám před sebou asi 600 km do hotelu v Mostě. Trochu vydýchám všechny zážitky, ještě něco vyfotím a hurá zpět na A61.
Vím jistě, že se sem budu muset vrátit. Nürburgring je doslova magické místo s opravdu speciální atmosférou. A stejně tak už bezpečně vím, že v Jaguaru XJR575 lze hodně snadno zapomenout, o jak velké auto vlastně jde, že má fakt hodně trakce, výborné řízení a nečekaně razantní dynamiku. Není to nejmodernější sedan na trhu, ale jezdí skvěle.
Průlet Německem za dvanáct litrů
Zdánlivě nudný přesun po německých dálnicích je v Jaguaru XJR575 další záležitost, na kterou se člověk těší. Jednou jsme tu vzpomínali, jak se dá slušně cestovat s tříválcovou Fabií, je ale samozřejmě dobré si připomenout, že lze cestovat i poněkud důstojněji. Tenhle sedan při 200 km/h točí na osmičku zhruba 2500 ot./min a letí tímto tempem s absolutním nadhledem. Když přidáte plyn, vyrazí vpřed. Rovnocenného soupeře jsem během své cesty po Autobahnu nenašel.
Ne vše ale bylo úplně ideální, i po cestě do ČR se až nezdravě moc objevovaly uzavírky a když už jsem se konečně dostal na volné dálnice, začalo pršet. Až závěrečných 200 km Německem mi dopřálo naplno využít potenciál tohoto expresu a podívat za hranici 260 km/h. Více jsem nevyzkoušel, protože pak na přístrojovém štítu naskočila hláška o nutnosti upravit tlak v pneumatikách pro vysoké rychlosti. Vzhledem k tomu, jak lehce Jaguar dosahoval rychlosti 260 km/h, si myslím, že s maximem 300 km/h nebude mít motor velké problémy. Přestože kolem 250 km/h už začíná být XJR malinko nervózní.
Doporučujeme: Jaguar XE SV Project 8 je oficiálně nejrychlejší sedan na Nordschleife
Právě proto jsem zrychlený přesun Německem absolvoval v dynamickém režimu s citelně tužšími tlumiči. V normálním režimu je Jaguar příjemně měkký a komfortní. I když náš vůz stál na dvacetipalcových kolech, větší nerovnosti mu nedělaly problémy.
Když jsem projížděl německé hranice a zamířil do Mostu, kde ráno čekala tiskovka automobilky Renault, nevěřil jsem vlastním očím. Palubní počítač ukazoval průměr 12,0 l/100 km. Ano, dobrou třetinu jsem jel kolem 100 km/h, další třetinu trasy kolem 160 km/h kvůli dešti, ale poslední třetinu jsem Jaguar vůbec nešetřil. Spotřeba mne dostala. Tím spíš, když jsem se na českých silnicích umravnil a z Mostu do Prahy dojel ve splynutí s okolním provozem za 9,6 l/100 km/h. No jo, fyzika. Tohle není žádné vysoké SUV, které by sebou tahalo spoustu zbytečné techniky jako Range Rover Sport SVR. Tohle je zkrátka nízký a relativně lehký sedan. Vždyť váží necelých 1,9 tuny.
Byl to dlouhý výlet. V úterý jsem strávil za volantem Jaguaru XJR575 spousty hodin. Do hotelu v Mostě jsem se dostal až někdy v jednu ráno, ale zrovna u takového auta vám čas utíká opravdu rychle. Ještě něco málo pojezdit v České republice a ve čtvrtek dopoledne auto vrátit.
XJR575 se mi vracet nechtělo více než kterékoliv jiné auto. Ano, zpracování palubní desky už je dávno nemoderní (ale těch pár tlačítek na středovém panelu mi vyhovuje mnohem více než dotykové displeje), multimediální systém funguje tak, že byste nejradši celou tu obrazovku vyhodili a dali si tam chytrý telefon, a nakonec ani vzhled zejména zadní části auta není úplně můj šálek kávy. Ale za to, jak tenhle Jaguar jezdí, bych ho hned chtěl. Už opravdu dlouho jsem se nesvezl v něčem, co ty tak skvěle spojovalo rychlou jízdu, zábavu za volantem, nadstandardní komfort a rozumnou spotřebu. V tomhle se XJR575 velmi povedlo. Takže pokud máte ty čtyři miliony, upřímně vám závidím.
Technické údaje | Jaguar XJR 575 SWB |
---|---|
ZÁŽEHOVÝ MOTOR | |
Konstrukce: | vidlicový osmiválec |
Plnění: | přeplňování kompresorem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 5000 |
Vrtání x zdvih (mm): | 92,5 x 93 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 423/6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 700/2500-5500 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 300 (elektronicky omezená) |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 11,1 |
ROZMĚRY | |
Délka x výška x šířka (mm): | 5130 x 1899 x 1460 |
Rozvor náprav (mm): | 3032 |
Provozní hmotnost (kg): | 1875 |