Možná jste zaznamenali návrh OECD na zvýšení bezpečnosti provozu plošným snížením rychlostních limitů. Prvního dubna už bylo, takže plošnou třicítku ve městech a sedmdesátku mimo město bohužel musíme považovat nikoliv za aprílový žertík, nýbrž za zcela vážně zamýšlený návrh. Více jsme o tom psali v článku OECD chce snížit rychlost ve městech na 30 km/h, protože rychlost přece zabíjí.
V článku jsme také rozebrali, proč je podle nás takový návrh absolutní nesmysl. A přimělo nás to podívat se na situaci ve světě. Jak na tom jednotlivé země s bezpečností provozu a úmrtností při nehodách? Vybrali jsme 10 nejnebezpečnějších zemí podle počtu obětí nehod na silnicích na 100 000 obyvatel. Data najdete v následující tabulce. Pro srovnání přidáváme světový průměr, evropský průměr a hodnoty z českých silnic. To jen, abyste se měli čím ohánět, až vám zase bude pan ministr Ťok vykládat, že je potřeba více radarů, více kontrol lékárniček a více neoznačených policejních aut.
Stát | obětí nehod na 100 000 obyvatel za rok | obětí nehod na 100 000 aut za rok | počet obětí nehod za rok |
---|---|---|---|
1. Libye | 73,4 | 128,2 | 4554 |
2. Thajsko | 36,2 | 74,6 | 24 237 |
3. Malawi | 35,0 | 1310,4 | 5321 |
4. Libérie | 33,7 | 133,4 | 1448 |
5. Kongo | 33,2 | 6405,4 | 22 419 |
6. Tanzanie | 32,9 | 1073,7 | 16 211 |
7. Středoafrická republika | 32,4 | 4336,5 | 1495 |
8. Rwanda | 32,1 | 3521,1 | 3782 |
9. Írán | 32,1 | 92,7 | 24 896 |
10. Mozambik | 31,6 | 1507 | 8173 |
Svět | 17,4 | 143,7 | 1 250 000 |
Evropa | 9,3 | 19 | 84 589 |
Česko | 6,1 | 8,5 | 654 |
Data od Světové zdravotnické organizace (WHO) jsou z roku 2013, ale to nám nebrání připomenout si, že nejnebezpečnější silnice skutečně nemáme hledat v Evropě. Ani v jiných relativně vyspělých zemích. Naopak Evropa je co do počtu nehod na počet obyvatel, počet aut a dopravní výkon nejbezpečnější oblastí světa.
Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?
Pokud bychom měli vybrat nejnebezpečnější země podle počtu aut, absolutním rekordmanem je africká Guinea s 9462,5 mrtvými na 100 000 aut za rok. Na druhém místě je Benin s počtem 8177,2 mrtvých na 100 000 aut za rok a třetí Demokratická republika Kongo s hodnotou 6405,4.
Průzkum statistik WHO naznačuje, že nejvíce obětí nehod na počet obyvatel a počet aut je v zemích s absolutně zaostalou silniční sítí a nízkých hrubým domácím produktem. Jsou to zejména rozvojové státy, ve kterých obyvatelé jednoduše nemají prostředky na to, aby si koupili nové bezpečné auto a mohli s ním jezdit po rovných šestiproudých dálnicích s regulovaným provozem.
Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Právě evropské statistiky vylepšuje skutečnost, že i nejlevnější auta nabízejí vysokou úroveň pasivní a aktivní bezpečnosti, silniční síť je slušně rozvinutá (nejvíce smrtelných nehod se stává na silnicích s obousměrným provozem a vyšším dopravním výkonem, které kapacitně prostě nestíhají). Severoamerické statistiky kazí skutečnost, že v některých státech USA neplatí povinnost používat pásy.
Věkový průměr evropských aut je zhruba 11 let, takže průměrné auto provozované v Evropě bylo vyrobené v roce 2007. Tedy v době, kdy již byla pasivní a aktivní bezpečnost velice sledovanou veličinou a prakticky všechna auta měla ABS, kontrolu trakce, stabilizační systém a airbagy a především dostatečně pevnou konstrukci.