10 zemí s nejnebezpečnějšími silnicemi na světě: V Evropě je nehledejte

12.04.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Ve vyspělých zemích se jatka na silnicích rozhodně nekonají

  • Evropské silnice patří k nejbezpečnějším vůbec

  • Na bezpečnost provozu má největší vliv stav silniční sítě a vozového parku

Možná jste zaznamenali návrh OECD na zvýšení bezpečnosti provozu plošným snížením rychlostních limitů. Prvního dubna už bylo, takže plošnou třicítku ve městech a sedmdesátku mimo město bohužel musíme považovat nikoliv za aprílový žertík, nýbrž za zcela vážně zamýšlený návrh. Více jsme o tom psali v článku OECD chce snížit rychlost ve městech na 30 km/h, protože rychlost přece zabíjí.

V článku jsme také rozebrali, proč je podle nás takový návrh absolutní nesmysl. A přimělo nás to podívat se na situaci ve světě. Jak na tom jednotlivé země s bezpečností provozu a úmrtností při nehodách? Vybrali jsme 10 nejnebezpečnějších zemí podle počtu obětí nehod na silnicích na 100 000 obyvatel. Data najdete v následující tabulce. Pro srovnání přidáváme světový průměr, evropský průměr a hodnoty z českých silnic. To jen, abyste se měli čím ohánět, až vám zase bude pan ministr Ťok vykládat, že je potřeba více radarů, více kontrol lékárniček a více neoznačených policejních aut.

Stát obětí nehod na 100 000 obyvatel za rok obětí nehod na 100 000 aut za rok počet obětí nehod za rok
1. Libye 73,4 128,2 4554
2. Thajsko 36,2 74,6 24 237
3. Malawi 35,0 1310,4 5321
4. Libérie 33,7 133,4 1448
5. Kongo 33,2 6405,4 22 419
6. Tanzanie 32,9 1073,7 16 211
7. Středoafrická republika 32,4 4336,5 1495
8. Rwanda 32,1 3521,1 3782
9. Írán 32,1 92,7 24 896
10. Mozambik 31,6 1507 8173
Svět 17,4 143,7 1 250 000
Evropa 9,3 19 84 589
Česko 6,1 8,5 654

Data od Světové zdravotnické organizace (WHO) jsou z roku 2013, ale to nám nebrání připomenout si, že nejnebezpečnější silnice skutečně nemáme hledat v Evropě. Ani v jiných relativně vyspělých zemích. Naopak Evropa je co do počtu nehod na počet obyvatel, počet aut a dopravní výkon nejbezpečnější oblastí světa.

Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?

Pokud bychom měli vybrat nejnebezpečnější země podle počtu aut, absolutním rekordmanem je africká Guinea s 9462,5 mrtvými na 100 000 aut za rok. Na druhém místě je Benin s počtem 8177,2 mrtvých na 100 000 aut za rok a třetí Demokratická republika Kongo s hodnotou 6405,4.

Průzkum statistik WHO naznačuje, že nejvíce obětí nehod na počet obyvatel a počet aut je v zemích s absolutně zaostalou silniční sítí a nízkých hrubým domácím produktem. Jsou to zejména rozvojové státy, ve kterých obyvatelé jednoduše nemají prostředky na to, aby si koupili nové bezpečné auto a mohli s ním jezdit po rovných šestiproudých dálnicích s regulovaným provozem.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

Právě evropské statistiky vylepšuje skutečnost, že i nejlevnější auta nabízejí vysokou úroveň pasivní a aktivní bezpečnosti, silniční síť je slušně rozvinutá (nejvíce smrtelných nehod se stává na silnicích s obousměrným provozem a vyšším dopravním výkonem, které kapacitně prostě nestíhají). Severoamerické statistiky kazí skutečnost, že v některých státech USA neplatí povinnost používat pásy.

Věkový průměr evropských aut je zhruba 11 let, takže průměrné auto provozované v Evropě bylo vyrobené v roce 2007. Tedy v době, kdy již byla pasivní a aktivní bezpečnost velice sledovanou veličinou a prakticky všechna auta měla ABS, kontrolu trakce, stabilizační systém a airbagy a především dostatečně pevnou konstrukci.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?