[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
Nejčetnějším veteránským modelem v Německu je Volkswagen Brouk
-
Nejpopulárnější značkou jsou ale Mercedesy, v TOP 10 je jich hned pět
-
Více než 75 % všech vyrobených Porsche pořád jezdí
Veteráni a youngtimery se stávají velice „horkým“ zbožím. Auta ze 70. a 80. let mají nezaměnitelné kouzlo a zachovalé exempláře prakticky jakéhokoli modelu se prodávají velice dobře. Ani nemusí jít o sportovní nebo exkluzivní auto. Vždyť se stačí podívat na to, co udělaly ceny zachovalých starých škodovek, které ještě nedávno dávali majitelé za flašku nebo rovnou zadarmo.
Doporučujeme: Mercedes-Benz W114/W115 slaví 50 let. Za totáče s ním provokoval Václav Havel
Pokud by snad někdo spekuloval, který veterán či youngtimer je dobrá investice, stačí se podívat na statistiky z Německa. Tam jsou podmínky pro získání veteránských čísel podobné jako u nás. Především vůz musí být starší 30 let. Následující tabulka přehledně ukazuje, které historické modely vykazují nejvyšší podíl veteránských registrací.
model | celkem registrováno aut | z toho veteránů | podíl veteránů na celkových registracích |
---|---|---|---|
1. Volkswagen Brouk | 50 166 | 34 648 | 66,9 % |
2. Mercedes-Benz W123 | 26 955 | 18 578 | 65,7 % |
3. Porsche 911/912 | 17 130 | 14 052 | 85,3 % |
4. Mercedes-Benz SL R107 | 17 303 | 13 719 | 81,2 % |
5. Volkswagen Bus | 18 540 | 10 183 | 54,4 % |
6. Mercedes-Benz W114/5 | 9424 | 7352 | 76,7 % |
7. Mercedes-Benz W111 | 6765 | 6097 | 89,0 % |
8. Volkswagen Golf | 20 401 | 5984 | 27,6 % |
9. Mercedes-Benz W113 | 5073 | 4949 | 97,5 % |
10. Opel Kadett | 12 652 | 4685 | 36,3 % |
Jak můžete vidět, především právě Mercedesy již žijí jako oficiální veterány, neboť jejich podíl veteránských registrací na počtu všech aut registrovaných v provozu je nejvyšší. Podobně je na tom klasické Porsche 911. vVce než třicetileté exempláře už také jezdí především s registrační značkou „H“ označující veterána.
Doporučujeme Dovoz a přihlášení veterána: Co potřebujete, jak složité to je a kolik zaplatíte?
Naopak rozšířené Volkswageny mnohdy stále ještě slouží v běžném provozu. Golfů, „Busíků“ a Brouků je i přes jejich stáří stále mnoho registrováno na běžných značkách. Podobně je to u starších Opelů Kadett, který rovněž patří mezi nejoblíbenější německé veterány.
Zajímavé je, že ke starším autům se obrací plno nadšenců zejména kvůli jednodušší legislativě a daním. Na veterána se v Německu platí plošná daň okolo 190 eur ročně, zatímco provoz novějšího auta například s pětilitrovým osmiválcem by přišel jen na daních z emisí CO2 ročně na zhruba trojnásobek. Veteráni mají také výrazně levnější zákonné pojištění a nevztahují se na ně další povinnosti jako třeba povinné emisní plakety a zákazy vjezdu do nízkoemisních zón.