-
Zákazníci dávají před MPV stále častěji přednost crossoverům a SUV
-
Naše měření ukazuje, že v řadě kritérií je typické sedmimístné SUV s Grand Picassem skutečně srovnatelné
-
Velkoprostorový Citroen nicméně vyniká vnitřní šířkou a také objemem zavazadlového prostoru v nejčastěji používané pětimístné konfiguraci
-
Na druhou řadu sedadel se vejdou tři dětské sedačky
-
Sedadla ve druhé řadě jsou jednotlivě sklopná a posuvná
V úvodní části dlouhodobého testu Citroenu C4 Grand Picasso jsme konstatovali, že kategorie velkoprostorových aut patří k těm, které doplácejí na pokračující boom SUV a crossoverů. Minivany nikdy nebyly úplně sexy, ale jezdily jimi rodiny, které se nevešly do kombíku. Dnes si ovšem takový zákazník koupí spíše SUV. Proto nás napadlo porovnat prostornost Grand Picassa s typickým zástupcem tohoto segmentu. Zvolit jsme samozřejmě nemohli nic jiného než Škodu Kodiaq. S naším Citroenem je srovnatelná půdorysem i cenou (i když ve standardu není zdaleka tak dobře vybavená). Hlavně ale na českém trhu zcela dominuje prodejním statistikám podobných aut.


Nejprve se, jak je naším dobrým zvykem, podíváme do prostoru pro cestující. Vpředu je situace víceméně srovnatelná, Kodiaqu jsme však naměřili větší vnitřní šířku a Picasso má velmi krátký sedák.
Doporučujeme: Je prostornější nová Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, nebo Škoda Kodiaq?
Ve druhé řadě už nalezneme několik pádných argumentů ve prospěch francouzského MPV. Všimněte si výrazně větší vnitřní šířky a zejména šířky prostředního sedáku. Grand Picasso (nově C4 Space Tourer) patří k nemnoha autům podobné velikosti, do nichž umístíte na druhou řadu sedadel trojici dětských sedaček. Tohle vaše SUV neumí. Dospělé cestující Citroen potěší také nabídkou prostoru pro nohy, ale úplně komfortní sezení vás zde nečeká kvůli velmi krátkým opěradlům.

Naproti tomu ve třetí řadě je situace zase poměrně vyrovnaná. Co do podélné a výškové prostornosti si nemá naše MPV s typickým SUV co závidět, stejně jako co do rozměrů (miniaturních) sedadel. Citroen však opět boduje velkorysejším přídělem prostoru pro lokty. U obou aut platí, že sedadla ve třetí řadě jsou doopravdy vhodná jen pro děti, kterým už stačí jen podsedák, ale ještě nedorostly do pubertální velikosti. Manipulace s dětskou autosedačkou v omezeném prostoru je obtížná a její instalací se samozřejmě připravíte o možnost neobsazené sedadlo rychle sklopit.
Všechny naměřené hodnoty naleznete pro přehlednost v tabulce:
Prostor pro cestující (cm) | Citroen C4 Grand Picasso | Škoda Kodiaq 7místná |
---|---|---|
PRVNÍ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 150 | 154 |
Prostor pro hlavu min. | 93 | 93 |
Prostor pro hlavu max. | 101 | 101 |
Délka sedáku | 46 | 47 |
Délka opěradla | 62 | 65 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 24 | 24 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 8 | 8 |
DRUHÁ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 151 | 143 |
Prostor pro hlavu | 91 | 94 |
Délka sedáku | 45 | 45 |
Délka opěradla | 57 | 65 |
Šířka sedáků levý/střední/pravý | 43/45/43 | -/27- |
Prostor pro nohy min. | 23 | 24 |
Prostor pro nohy max. | 47 | 42 |
Prostor pro nohy za 178cm řidičem | 34 | 26 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 28 | 24 |
Rozsah podélného seřízení sedadel | 15 | 18 |
TŘETÍ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 133 | 123 |
Prostor pro hlavu | 85 | 84 |
Délka sedáku | 35 | 35 |
Délka opěradla | 54 | 52 |
Šířka sedáku | 38 | - |
Prostor pro nohy min. | 19 | 20 |
Prostor pro nohy max. | 34 | 38 |
A jak to vypadá v zavazadlovém prostoru? Kodiaq má výhodu delší ložné plochy a poněkud překvapivě také zbývajícího prostoru za třetí řadou sedadel. V pětimístné konfiguraci naopak jasně boduje Grand Picasso – podívejte se na hodnotu „teoretického minimálního kvádru“, což je prosté vynásobení délky a šířky ložné plochy a výšky po roletu. Manipulaci s těžším nákladem výrazně usnadní nakládací hrana položená o 11 centimetrů níž. Navíc za ní není žádný „schod“.
Prostor pro zavazadla (cm) | Citroen C4 Grand Picasso | Škoda Kodiaq 7místná |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 118 | 101 |
Výška po roletu | 55 | 44 |
Délka ložné plochy, 5 míst | 98 | 108 |
Délka ložné plochy, 7 míst | 31 | 47 |
Výška nakládací hrany | 66 | 77 |
Šířka vstupního otvoru | 111 | 113 |
Výška vstupního otvoru | 89 | 81 |
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (dm3) | 636 | 475 |
Teoretický minimální kvádr, 7 míst (dm3) | 201 | 209 |
Průřez nakládacího otvoru (m2) | 1,00 | 0,91 |
A samozřejmě, pokud sklopíte všechna sedadla, je výsledná „jeskyně“ v hranatém MPV s vysokými plochými boky ještě o dost větší než v crossoveru.


Jak se manipuluje se sedadly v Picassu a jak vypadá zavazadlový prostor po jejich složení, jsme vám původně chtěli zdlouhavě popisovat, ale nemusíme. Hezky to ilustruje následující video od britského zastoupení značky Citroen:
Jaký je tedy závěr? Upřímně řečeno, než jsme se pustili do porovnávání čísel, čekali jsme, že prostorová výhoda Picassa bude ještě jednoznačnější. Běžná čtyřčlenná rodina asi opravdu nemá důvod pořizovat si minivan, pokud touží po stylovějším SUV nebo crossoveru s alespoň částečnou schopností jízdy mimo zpevněné komunikace. Grand Picasso nebo obecněji kompaktní minivan nejvíc ocení rodiny se třemi dětmi, které mohou sedět na druhé řadě hezky vedle sebe a za nimi pořád zůstává ohromný prostor na tu spoustu věcí, které taková rodina na cestách potřebuje.
No jo Citroen ma lepsi vybavu, je levnejsi,prakticky, supr motor…atd .Ale NEMA 4×4 .no
Autor by se měl zamyslet co vůbec píše. Dle něho má Citroën velmi krátký sedák, ale že srovnávací tabulky vyplývá, že v první řadě je sedák Citroën kratší o 1cm a v dalších řadách je délka shodná!!!!
… fakt si to zasloužilo čtyři vykříčníky?
“Běžná čtyřčlenná rodina asi opravdu nemá důvod pořizovat si minivan.” No ale v tom případě si běžná čtyřčlená rodina musí připravit nějakých 150 – 250 tisíc navíc při koupi Kodiaqu a to se vyplatí. Za tyhle peníze si může pořídit ještě jedno malé auto třeba pro manželku a nebude ovšem mít stylovější SUV :-p
Jako uživatel jen o trochu hůře vybaveného 2 roky starého GP bych pověděl asi tolik:
1) Pro čtyři (2 dospělí + 2 děti) nabízejí obě auta takový přebytek prostoru, že těch pár cm víc nebo méně není vůbec téma. V sedmi místném uspořádání v pohodlí jasně vítězí GP (osobní zkušenost při převozu nadmérného množství prepubertálních dětí)
2) 4 dospělí to budou mít pohodlnější v Kodiaku, bo GP je velikost zadníchí sedaček jasně oreintované na děti. Neznamená to ale, že by to v GP bylo nějak nepohodlné.
3) V Kodiaku si připadáte jako v temné jeskyni, v Picassu jako v prosklené zimní zahradě křížené s obývákem. Kdo co rád je veeeelmi individuelní. Každopádně dle NCAP je bezpečnost obou aut srovnatelná.
4) Jízdní projev obou aut je tak rozdílný, že ho vůbec nemá cenu srovnávat.
Když se tak rozhlédnu po trhu a realitě pokud jde o preference zákaníků, pak si nemyslím, že by se někdo reálně rozhodoval mezi těmito auty. Kdo chce SUV s 4×4, ten by si o jakékoliv MPV neopřel ani vidle, kdo chce MPV, ten nad SUV s 4×4 jen nechápavě kroutí hlavou jako nad živoucí předraženou absurditou.
Dobrý názor. Přidám i svůj čistě praktický pohled. I přesto, že nemáme tři děti, MPV se hodí. Tu s námi jede babička s dědou na výlet, tu chcete jet s kámoši na chatu, tu vezete kamarády dětí. U běžných aut mi vadí, že ačkoli v techničáku máte uvedeno 5 míst k sezení, to 5.místo je nouzové jak pro dospělého, tak pro dětskou sedačku, navíc ve většině případů bez isofixu. Variabilita prostoru ve vztahu k obsazování posádkou je u MPV variabilnější. Škodovka je obecně ouzká, má mohutný tunel na podlaze, který komfortu ve druhé řadě nepřidá. Ze srandy: taková Š120 odvezla vzadu i 4 děti, protože nebyly dětské sedačky.
Petr K: ja se rozhodoval prave mezi těmito dvěma typy vozu… Zvitezil GP, protože cena, spotřeba, uzitna hodnota a potažmo i avantgardni design. Neni bez zajimavosti, ze na Zapade vyjde C4GP o nejakych 30-40% draz nez tady v CR. I to o necem svedci. Nicmene, jak deti povyrostou, predpokladam volbu mezi SUV a Minivanem.