• Zákazníci dávají před MPV stále častěji přednost crossoverům a SUV

  • Naše měření ukazuje, že v řadě kritérií je typické sedmimístné SUV s Grand Picassem skutečně srovnatelné

  • Velkoprostorový Citroen nicméně vyniká vnitřní šířkou a také objemem zavazadlového prostoru v nejčastěji používané pětimístné konfiguraci

  • Na druhou řadu sedadel se vejdou tři dětské sedačky

  • Sedadla ve druhé řadě jsou jednotlivě sklopná a posuvná

V úvodní části dlouhodobého testu Citroenu C4 Grand Picasso jsme konstatovali, že kategorie velkoprostorových aut patří k těm, které doplácejí na pokračující boom SUV a crossoverů. Minivany nikdy nebyly úplně sexy, ale jezdily jimi rodiny, které se nevešly do kombíku. Dnes si ovšem takový zákazník koupí spíše SUV. Proto nás napadlo porovnat prostornost Grand Picassa s typickým zástupcem tohoto segmentu. Zvolit jsme samozřejmě nemohli nic jiného než Škodu Kodiaq. S naším Citroenem je srovnatelná půdorysem i cenou (i když ve standardu není zdaleka tak dobře vybavená). Hlavně ale na českém trhu zcela dominuje prodejním statistikám podobných aut.

Citroen C4 Grand Picasso -27
Přední sedadla jsou dobře tvarovaná a mají samostatné loketní opěrky. Sedáky jsou nicméně velmi krátké
Citroen C4 Grand Picasso -22
Také sedadla ve druhé řadě jsou rozměrově skromnější, ale díky tomu se sem vejdou tři dětské sedačky. Prostoru pro nohy je na rozdávání

Nejprve se, jak je naším dobrým zvykem, podíváme do prostoru pro cestující. Vpředu je situace víceméně srovnatelná, Kodiaqu jsme však naměřili větší vnitřní šířku a Picasso má velmi krátký sedák.

Doporučujeme: Je prostornější nová Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, nebo Škoda Kodiaq?

Ve druhé řadě už nalezneme několik pádných argumentů ve prospěch francouzského MPV. Všimněte si výrazně větší vnitřní šířky a zejména šířky prostředního sedáku. Grand Picasso (nově C4 Space Tourer) patří k nemnoha autům podobné velikosti, do nichž umístíte na druhou řadu sedadel trojici dětských sedaček. Tohle vaše SUV neumí. Dospělé cestující Citroen potěší také nabídkou prostoru pro nohy, ale úplně komfortní sezení vás zde nečeká kvůli velmi krátkým opěradlům.

Citroen C4 Grand Picasso -52
Sedadla ve třetí řadě se hodí opravdu jen na příležitostnou přepravu dětí. Nejlépe takových, kterým stačí podsedák, ale ještě nedorostly do pubertální velikosti. Místo pro nohy lze zvětšit posunutím sedadel ve druhé řadě

Naproti tomu ve třetí řadě je situace zase poměrně vyrovnaná. Co do podélné a výškové prostornosti si nemá naše MPV s typickým SUV co závidět, stejně jako co do rozměrů (miniaturních) sedadel. Citroen však opět boduje velkorysejším přídělem prostoru pro lokty. U obou aut platí, že sedadla ve třetí řadě jsou doopravdy vhodná jen pro děti, kterým už stačí jen podsedák, ale ještě nedorostly do pubertální velikosti. Manipulace s dětskou autosedačkou v omezeném prostoru je obtížná a její instalací se samozřejmě připravíte o možnost neobsazené sedadlo rychle sklopit.

Všechny naměřené hodnoty naleznete pro přehlednost v tabulce:

Prostor pro cestující (cm) Citroen C4 Grand Picasso Škoda Kodiaq 7místná
PRVNÍ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 150 154
Prostor pro hlavu min. 93 93
Prostor pro hlavu max. 101 101
Délka sedáku 46 47
Délka opěradla 62 65
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 24 24
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 8 8
DRUHÁ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 151 143
Prostor pro hlavu 91 94
Délka sedáku 45 45
Délka opěradla 57 65
Šířka sedáků levý/střední/pravý 43/45/43 -/27-
Prostor pro nohy min. 23 24
Prostor pro nohy max. 47 42
Prostor pro nohy za 178cm řidičem 34 26
Prostor pro nohy za 190cm řidičem 28 24
Rozsah podélného seřízení sedadel 15 18
TŘETÍ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 133 123
Prostor pro hlavu 85 84
Délka sedáku 35 35
Délka opěradla 54 52
Šířka sedáku 38 -
Prostor pro nohy min. 19 20
Prostor pro nohy max. 34 38

A jak to vypadá v zavazadlovém prostoru? Kodiaq má výhodu delší ložné plochy a poněkud překvapivě také zbývajícího prostoru za třetí řadou sedadel. V pětimístné konfiguraci naopak jasně boduje Grand Picasso – podívejte se na hodnotu „teoretického minimálního kvádru“, což je prosté vynásobení délky a šířky ložné plochy a výšky po roletu. Manipulaci s těžším nákladem výrazně usnadní nakládací hrana položená o 11 centimetrů níž. Navíc za ní není žádný „schod“.

Prostor pro zavazadla (cm) Citroen C4 Grand Picasso Škoda Kodiaq 7místná
Šířka mezi bočnicemi 118 101
Výška po roletu 55 44
Délka ložné plochy, 5 míst 98 108
Délka ložné plochy, 7 míst 31 47
Výška nakládací hrany 66 77
Šířka vstupního otvoru 111 113
Výška vstupního otvoru 89 81
Teoretický minimální kvádr, 5 míst (dm3) 636 475
Teoretický minimální kvádr, 7 míst (dm3) 201 209
Průřez nakládacího otvoru (m2) 1,00 0,91

A samozřejmě, pokud sklopíte všechna sedadla, je výsledná „jeskyně“ v hranatém MPV s vysokými plochými boky ještě o dost větší než v crossoveru.

Citroen C4 Grand Picasso -53
Sedadla ve druhé řadě lze jednotlivě nejen sklápět, ale také podélně posouvat v rozsahu až 15 cm. To se může někdy hodit
Citroen C4 Grand Picasso -54
Nepravidelnou podlahu přikryjete skládacími rohožemi. (Jsou i na zadní straně opěradel ve druhé řadě)

Jak se manipuluje se sedadly v Picassu a jak vypadá zavazadlový prostor po jejich složení, jsme vám původně chtěli zdlouhavě popisovat, ale nemusíme. Hezky to ilustruje následující video od britského zastoupení značky Citroen:

Jaký je tedy závěr? Upřímně řečeno, než jsme se pustili do porovnávání čísel, čekali jsme, že prostorová výhoda Picassa bude ještě jednoznačnější. Běžná čtyřčlenná rodina asi opravdu nemá důvod pořizovat si minivan, pokud touží po stylovějším SUV nebo crossoveru s alespoň částečnou schopností jízdy mimo zpevněné komunikace. Grand Picasso nebo obecněji kompaktní minivan nejvíc ocení rodiny se třemi dětmi, které mohou sedět na druhé řadě hezky vedle sebe a za nimi pořád zůstává ohromný prostor na tu spoustu věcí, které taková rodina na cestách potřebuje.

Citroen C4 Grand Picasso v dlouhodobém testu: O kolik je MPV prostornější než SUV, třeba Kodiaq?
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94%) 10 hlas/ů
Sdílejte

7 KOMENTÁŘE

  1. Autor by se měl zamyslet co vůbec píše. Dle něho má Citroën velmi krátký sedák, ale že srovnávací tabulky vyplývá, že v první řadě je sedák Citroën kratší o 1cm a v dalších řadách je délka shodná!!!!

  2. “Běžná čtyřčlenná rodina asi opravdu nemá důvod pořizovat si minivan.” No ale v tom případě si běžná čtyřčlená rodina musí připravit nějakých 150 – 250 tisíc navíc při koupi Kodiaqu a to se vyplatí. Za tyhle peníze si může pořídit ještě jedno malé auto třeba pro manželku a nebude ovšem mít stylovější SUV :-p

  3. Jako uživatel jen o trochu hůře vybaveného 2 roky starého GP bych pověděl asi tolik:
    1) Pro čtyři (2 dospělí + 2 děti) nabízejí obě auta takový přebytek prostoru, že těch pár cm víc nebo méně není vůbec téma. V sedmi místném uspořádání v pohodlí jasně vítězí GP (osobní zkušenost při převozu nadmérného množství prepubertálních dětí)
    2) 4 dospělí to budou mít pohodlnější v Kodiaku, bo GP je velikost zadníchí sedaček jasně oreintované na děti. Neznamená to ale, že by to v GP bylo nějak nepohodlné.
    3) V Kodiaku si připadáte jako v temné jeskyni, v Picassu jako v prosklené zimní zahradě křížené s obývákem. Kdo co rád je veeeelmi individuelní. Každopádně dle NCAP je bezpečnost obou aut srovnatelná.
    4) Jízdní projev obou aut je tak rozdílný, že ho vůbec nemá cenu srovnávat.

    Když se tak rozhlédnu po trhu a realitě pokud jde o preference zákaníků, pak si nemyslím, že by se někdo reálně rozhodoval mezi těmito auty. Kdo chce SUV s 4×4, ten by si o jakékoliv MPV neopřel ani vidle, kdo chce MPV, ten nad SUV s 4×4 jen nechápavě kroutí hlavou jako nad živoucí předraženou absurditou.

    • Dobrý názor. Přidám i svůj čistě praktický pohled. I přesto, že nemáme tři děti, MPV se hodí. Tu s námi jede babička s dědou na výlet, tu chcete jet s kámoši na chatu, tu vezete kamarády dětí. U běžných aut mi vadí, že ačkoli v techničáku máte uvedeno 5 míst k sezení, to 5.místo je nouzové jak pro dospělého, tak pro dětskou sedačku, navíc ve většině případů bez isofixu. Variabilita prostoru ve vztahu k obsazování posádkou je u MPV variabilnější. Škodovka je obecně ouzká, má mohutný tunel na podlaze, který komfortu ve druhé řadě nepřidá. Ze srandy: taková Š120 odvezla vzadu i 4 děti, protože nebyly dětské sedačky.

  4. Petr K: ja se rozhodoval prave mezi těmito dvěma typy vozu… Zvitezil GP, protože cena, spotřeba, uzitna hodnota a potažmo i avantgardni design. Neni bez zajimavosti, ze na Zapade vyjde C4GP o nejakych 30-40% draz nez tady v CR. I to o necem svedci. Nicmene, jak deti povyrostou, predpokladam volbu mezi SUV a Minivanem.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: