• Podpora a oblíbenost CNG v Polsku je daleko menší než u nás, na rozdíl od LPG

  • Při projíždění Polskem nespěchejte, minuli byste spoustu zajímavostí…

  • Vybrané úseky dálnic se platí v mýtných branách. Jinde neplatíte

Do Polska jezdíme už 20 let a za tu dobu se polská síť dálnic rozrostla o stovky kilometrů. Můžeme jen závidět. Z „rychlostních“ komunikací se semafory a přechody se staly krásné nové dálnice (menší část je placená, bohužel systémem „na začátku si vezmi lístek, na konci zaplať“, což je jednak dražší proti dálničním známkám, ale hlavně se tvoří u bran na sjezdu dlouhé kolony. Cesta do Olštýna se zkrátila ze 12 hodin na devět.

I celé Polsko se za posledních 20 let neuvěřitelně zvedlo. Všude vyrostly skvělé restaurace s příjemnými cenami, stovky minipivovarů, bez problémů najdete ubytování na úrovni. Všude je čisto, pořádek a milí lidé, jejichž jazyku v podstatě rozumíme. Poláci mají obchodního ducha, takže ve službách nic není problém.

Zatímco u české plnicí stanice přijedete, sami si naplníte auto a pak u automatu zaplatíte kartou, což je bez problémů a trvá to pár minut…
…v Polsku potřebujete obsluhu, která zpravidla nebývá na místě. Takže zavoláte a čekáte, až dorazí. Zpravidla pěšky či na kole

Mazury si nezadají s finskými jezery. Je to krásná krajina, kde se po lukách procházejí čápi, hnízdící v každé vesnici. K jídlu dostanete čerstvé ryby – na každém kroku najdete smažalňu ryb. Nevynechejte ani polské pirohy. Polsko má i moře, byť se nejeden Čech ušklíbne, že je to Balt, pobřeží je úchvatné, na Helu najdete pláže s bílým pískem jako v Karibiku, Gdaňsk je nádherné staroněmecké hanzovní město, kde kromě druhé světové války začala i polská cesta ke svobodné demokracii. A opět všude ryby, každé ráno čerstvě ulovené.

Pruský Olsztynek stojí za návštěvu kvůli hradu i historii, kterou od 17. do 20. století psali Němci. Psal o něm i Solženicyn.

Na letošní cestu do Polska k Mazurským jezerům kousek od Olštýna jsme vybrali Škodu Kamiq na CNG. A bylo to dobrodružství. Protože Polsko je bašta LPG. Takže bylo potřeba dobře plánovat a trochu upravit trasu, protože stanic CNG v Polsku není mnoho a dojezd na benzin má Kamiq jen necelých 100 km. Uváděných 220 km se opravdu nepotvrdilo. K vyhledávání plniček jsme používali aplikaci „CNG stanice“ od Pražské plynárenské. Naposledy v Čechách jsme plyn načerpali v Liberci. Stanici Bonett jsme na první pokus přejeli, pak jsme netrefili nájezd, nakonec jsme bez problému načerpali, zaplatili a jeli. Dojezd na plyn s plnou nádrží oznámilo vozidlo 250 km. To nás trochu vystrašilo. Takže další zastávka Poznaň. Tady jsme CNG našli poměrně bez problémů, ale když jsme se hrnuli ke stojanu, že se obsloužíme sami (jak je zvykem v Čechách), vyběhl z boudičky nerudný pán a vynadal nám, že to tedy ne, že plnit bude on. OK, omluvili jsme se (naštěstí člen posádky mluvil polsky, protože s pánem se opravdu anglicky nedomluvíte), naplnili nádrže, zaplatili kartou a vyrazili k další stanici CNG v Toruni.

Typické umístění polské plnicí stanice. Opuštěně vypadající pozemky na periferii, nezpevněná cesta…
… jako třeba zde v toruni. Plničku chvíli hledáte a pak ji najdete na rozlehlém, zanedbaném prostranství až v koutě na konci areálu, ideálně schovanou za autobusem. Pokud zrovna plní CNG on, počkáte si

Toruň je kouzelné historické město, zapsané na seznamu dědictví UNESCO, rodiště Mikuláše Koperníka (Mikołaj Kopernik). Kouzelné bylo i hledání stanice CNG. Navigace vás zavede na polní cestu na místo, kde je na plotě veliký transparent „Vjezd do stanice CNG je přes autobusové nádraží“. OK, to najdeme. No, na druhé straně byla závora a cedule, že máme telefonovat. Opět je velmi dobré umět aspoň trochu polsky. A znát mezinárodní předvolbu Polska +480. Nicméně na zavolání přijel záhy ochotný pán na kole, naplnil nám nádrž, zkásl nás a jeli jsme do cíle, jímž byl resort Kormoran u čistého a teplého jezera, kousek od městečka Mierki.

Basový koncert aneb Svezli jsme se legendární lokomotivou t 478.1

A protože nikde poblíž není žádná plnička, vymysleli jsme vychytralý plán, že na zbylý plyn a benzin dojedeme do Elbínku (polsky Elbląg, čti: Elblong), kde je nejbližší stanice CNG, a uděláme si výlet kolem Viselského zálivu (Zalew Wiślany). Už když jsme místo, kde měla být v protisměru stanice CNG, míjeli, vypadalo dost podezřele opuštěně. Ale doufali jsme, že třeba je stanice CNG kousek vedle, a na nejbližším sjezdu se otočíme a prozkoumáme to. Nebyla. (Nahlásili jsme správcům aplikace, že je stanice zrušená, a už je opraveno.) A my byli v poměrně prekérní situaci, protože docházel i benzin. Takže najít za jakoukoli cenu nejbližší benzinku, cáknout do nádrže těch pár litrů, co se tam vejde, a velmi dobře si hlídat dojezd (necelých 100 km, jak již bylo řečeno výše). Dopadlo to dobře, pumpu jsme v přilehlé vesnici našli. A jeli si prohlédnout Viselský záliv, tentokrát od pevniny.

Velká část polských hradů je postavena z režných cihel, což jim dává zvláštní kouzlo. Kromě notoricky známého, obřího Malborku je to řada dalších. Tento stojí například v Fromborku

V Polsku jsou na Koperníka velmi hrdí. Studoval v Krakově, Bologni, Římě, Padově a dožil ve Fromborku. Zde také přišel na svou heliocentrickou teorii a je tu pohřben. Frombork je ospalé rybářské městečko s oslnivou katedrálou. Za vidění stojí bývalý špitální komplex svatého Ducha a hlavně unikátní vodovodní věž ze 16. století s krásným výhledem. A pak je tu malý rybářský přístav, ve kterém vám usmaží naprosto čerstvé ryby (úhoř byl vynikající).

Praktické informace
Síť čerpacích stanic je řidší než u nás, paliva jsou tu však levnější. Policii musíte volat ke každé nehodě, při zranění i sanitku. Pokutu musíte zaplatit na místě a hotově, jinak vám policie může zabavit technický průkaz. Země je protkána radary, použití antiradaru je však přísně zakázáno. Na palubě by měl být hasicí přístroj, sice to je povinnost jen pro auta registrovaná v Polsku, ovšem ne každý policista o tom ví. S domluvou jinak než polsky nepočítejte zdaleka vždy, avšak Poláci česky docela dobře rozumějí a pokud nerozumíte vy jim, jsou ochotní klidně několikrát opakovat, dokud neporozumíte.

Poblíž Elbínku je světově unikátní technická památka – umělý Elbínský kanál (kanał Elbląski) z 19. století, místo, kde lodě jezdí po souši – rozdíl mezi hladinami zde překonává „pozemní lanovka”. Loď vpluje na vagon a mechanismus poháněný vodním mlýnem ji po souši vytáhne do kopce nebo spustí dolů. Převýšení 30 m, nejdelší suchý úsek – 550 m. Cesta zpátky do Toruně byla ve znamení hlídání dojezdu a hledání benzinek každých
90 km. Pán na kole opět ochotně na zavolání přijel, tentokrát jsme ušetřili aspoň hledání. V Poznani bohužel mají v neděli zavřeno, do Liberce je to 495 km, takže nás čekalo další dobrodružství s hlídáním dojezdu a tankování benzinu po 90 km.

Baltské pláže sice dokáží překvapit horším počasím, ale jinak jsou skvělé. Prostorné, čisté a bezpečné
Mazurská jezera jsou přesně tak krásná a příjemná, jak se o nich říká. I když jsou v absolutní rovině

V Polsku se dá téměř všude platit kartou, i třeba jeden rohlík v Žabce. Pořiďte si cestovní platební kartu, která má výhodné konverze – např. Revolut, budete mít lepší kurs a ušetříte při každé platbě. V Polsku nemají dálniční známky, dálnice jsou zpoplatněné jen místy a formou mýtnic – na sjezdu se někdy tvoří fronty. Benzin je levnější než v Čechách.
I potraviny jsou v Polsku levnější než v Čechách, rovněž v restauracích se najíte trochu levněji. Potraviny jsou kvalitní, zejména skělé sýry a uzeniny, v restauracích veskrze vaří velmi dobře. Jen si nedávejte polský boršč, pokud nemáte rádi teplou vodu z nakládané řepy.

Se Citigo iV z Prahy do Temelína: Jak elektrická škodovka našla svůj výfuk

Vřele (kromě ryb u moře a jezer) doporučuji pirohy. Základní jsou se zelím a houbami, ruské jsou plněné bramborovou kaší, ale narazíte na plněné čímkoli. Dobré koupíte i v obchodě. Ochutnejte bigos – velmi vydatnou „polévku” z kysaného zelí a masa, žurek – polévku s klobásou, vajíčkem a brambory, jejíž recept se liší restauraci od restaurace, ale všude je dobrá. V Polsku se kromě nakládaných okurek, jak je známe u nás, dělají i kvašené. Ty jsou jen pro silné nátury. Výborné jsou polské hořčice.

Železniční fanoušci si přijdou na své třeba při prozkoumávání stovek zrušených lokálek
Technické vybavení plnicích stanic se neliší od Česka, avšak umístění zpravidla ano. A to dost výrazně

Polsko stejně jako Čechy zažívá boom minipivovarů, pivo se tam vaří trochu sladší než v Čechách, ale výrazně silnější. V Polsku tolerují 0,2 ‰ alkoholu, pokud by vám ale naměřili přes 0,5 promile, už by to bylo považováno za trestný čin – odeberou vám ŘP a uloží pokutu 5 až 60 tisíc zlotých. Polští řidiči jezdí rychle. Opravdu rychle – mají velkou zemi a potřebují se někam dostat. Ale vcelku je jízda v Polsku v pohodě a bezpečná, kromě rychlostních limitů polští řidiči předpisy dodržují. Polsko má velkou armádu a není neobvyklé potkat vojenský konvoj. Na silnici často zahlédnete dopravní značení pro tanky.
Do Polska se nebojte jet i s dětmi, Poláci mají děti rádi, jsou na ně připraveni – najdete různé atrakce. Ubytování snadno objednáte přes např. Booking.com, v poslední době v Polsku vybudovali mnoho nových hotelů a ubytovacích zařízení všech kategorií, máte tedy velkou šanci bydlet v úplně novém hotelu. Ceny ubytování jsou cca stejné jako u nás – záleží na místě a úrovni ubytování.

Dobré restaurace a hotely snadno najdete podle hodnocení na Google mapách. V Polsku můžete v obchodě (tedy ne v potravinách) zkusit smlouvat. Poláci to rozhodně dělají. Pokud pojedete k jezerům, rozhodně přibalte repelent proti komárům.

Cestopis: Polskem tam a zpět se Škodovkou na CNG
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: