Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko: zákazníci chtějí jiná auta, ale stále novější

Češi kupují nejsilnější vozy, Slováci auta s motory s nejnižším objemem, Poláci dávají jako jediní přednost stříbrné barvě vozu a Maďaři se spíše vyhýbají dieselům. Vyplývá to ze statistik společnosti AAA AUTO, která už v roce 2004 nastoupila cestu mezinárodní expanze vstupem na slovenský trh. Letos – 25 let od svého založení – provozuje 41 poboček ve čtyřech zemích a plánuje otevírání dalších nových poboček v Polsku. Jedním z trendů, které v posledních desetiletích měnily tvář obchodu s ojetými vozidly, se tak v případě AAA AUTO stává i stále významnější mezinárodní dimenze, která je na trhu ojetých aut unikátní. V žádném jiném regionu světa totiž dosud nevznikla podobná společnost, která by vykupovala a prodávala ojeté vozy ve více než jedné zemi.

Od otevření první zahraniční pobočky v Košicích v roce 2004 si vedeme přesné statistiky, které odrážejí zajímavé regionální rozdíly spotřebitelských preferencí a dokládají, že poptávka se nemění jen s časem, ale i podle jednotlivých lokalit,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. „To, že je v Česku a na Slovensku téměř dvojnásobný podíl vozů s pohonem 4×4 než v rovinatém Maďarsku je vcelku logické, stejně jako to, že v obou zemích bývalé federace vede značka Škoda. Ale proč jde třeba v Maďarsku nejlépe na odbyt Opel Astra, zatímco v Polsku se nejvíce prodává Ford Focus, na to žádnou racionální odpověď nemáme,“ komentuje Karolína Topolová srovnání prodejních statistik ojetých vozidel v jednotlivých zemích.

Na čele žebříčku nejoblíbenějších ojetých vozidel, v nichž odjíždějí zákazníci z poboček AAA AUTO, je v České republice šedá Škoda Octavia, na Slovensku Škoda Fabia, v Maďarsku Opel Astra a v Polsku stříbrný Ford Focus. Ve všech čtyřech zemích vede provedení hatchback před kombi, případně – v Maďarsku – před sedanem.

Navzdory regionálním rozdílnostem jsou však ve všech čtyřech zemích patrné i společné trendy, například stále vyšší obliba zánovních vozů. I když loni tvořily zánovní vozy v České republice už 14,9 % celkového prodeje, na Slovensku 9,8 %, v Polsku 6,9 % a v Maďarsku jen 3,4 %, dynamika nárůstu je ve všech zemích obdobně vysoká. „Český trh, na němž jsou zákazníci nejnáročnější, se však v tomto směru vyvíjí přece jen nejdynamičtěji. Za pouhé tři roky se na něm podíl zánovních vozů zvýšil více než dvojnásobně. Proto také veškeré nové služby nejprve ‚testujeme‘ u nás a teprve následně aplikujeme na další trhy,“ řekla Karolína Topolová.

V České republice se počet poboček AAA AUTO zvýšil od založení v roce 1992 na 22, na Slovensku jich společnost provozuje celkem čtrnáct. V letošním roce plánuje největší expanzi v Polsku, kde vidí největší potenciál dalšího růstu. Loni se téměř čtyřicetimilionové Polsko, na jehož trh AAA AUTO vstoupilo teprve před dvěma lety, na celkovém obratu AAA AUTO podílelo jen z 5,6 procenta. Meziročně však obrat v Polsku vzrostl o 145,6 %. „Postupně chceme být i v Polsku zastoupeni s podobnou hustotou poboček jako v České republice, kde jsme už řadu let přítomní minimálně jednou pobočkou v každém kraji. Pokud se vše podaří, letos bychom mohli počet polských autocenter zdvojnásobit ze čtyř na osm,“ uvedla Karolína Topolová. „Nezapomínáme ale ani na Českou republiku, kde jsme včera uvedli do testovacího provozu novou pobočku v Mladé Boleslavi, která již zahájila výkup vozů. Prodávat začne již desátého května,“ uzavřela.

Nejoblíbenější konfigurace vozů v jednotlivých zemích

    CZ HU PL SK
Značka 1. Škoda Opel Ford Škoda
2. VW Suzuki VW VW
Model 1. Octavia Astra Focus Fabia
2. Fabia Swift Astra Octavia
3. Passat Focus Octavia Passat
Karoserie 1. hatchback hatchback hatchback hatchback
2. kombi sedan/saloon kombi kombi
Barva 1. šedá šedá stříbrná šedá
2. modrá černá černá černá
Náhon 2×2 88,4% 94,4% 91,2% 88,4%
4×4 11,6% 5,6% 8,8% 11,6%
Motorizace   2,0 TDI 1,3 1.6 16V 1,2
Palivo benzín 53,0% 67,0% 62,6% 50,8%
diesel 46,8% 33,0% 36,7% 49,0%
LPG 0,06% 0,70% 0,10%
hybrid 0,08% 0,02% 0,03%
CNG 0,02% 0,02%   0,05%
Převodovka manuální 87,1% 89,2% 88,6% 89,5%
automat 12,9% 10,8% 11,4% 10,5%
Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko: zákazníci chtějí jiná auta, ale stále novější
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů
Sdílejte

9 KOMENTÁŘE

  1. Vlastním jedničkovou škodu octavii, která je v dnešní době velmi žádaný vůz a rozhodně bych neměnil je to spolehlivé vozítko. Doba jde dopředu a tím i nároky lidí i když já patřím do jiné skupiny mám raději starší vozy:D 🙂

  2. Vývoj jde kupředu. Ve služebním autě jsem si třeba zvykl na parkovací senzory a když jsem loni vybiral auto v ackach, musel jsem je mit.

  3. Ve srovnání se západními zeměmi ten vozový park je dobrý. Když tady je nožnost koupit pár letý auto levněji než nový tak proč toho nevyužít. kdyby ty auta na trhu nebyla tak by většina jezdila ještě ve feliciích.

    • Tak západ je někde úplně jinde. Zánovní auta, která nemají kromě věku jedinou chybu se vyprodávají za pakatel a my to tu potom odkupujeme ve velkým. Ale prostě ten systém takový je, budme rádi, že tu není komunismus a že si i čech může dovolit jezdit ve slušným autě po nějakým němčourovi, co si v tom stihl cestou do práce akorát vypít kafíčko. Já na nový auto nemám, tak budu klidně podporovat němce, aby si je kupovali a ty svoje “starý” přeprodávali nám

  4. Jo výběr ojetých vozů je u nás celkem slušný a jak píše Pepe, kdyby ty auta na trhnu nebyla jezdili by jsme ještě většína co ve feliciích spíš ve fordech nebo ve škodě 105 i když to byli nesmrtelné vozy kde jsou ty časy.

  5. Asi bych si to tak nejak i odhadl, stejne ale cesi jezdi v pleckach a drtiva vetsina prodanych novych aut jde do firemnich flotil, cech ma plat tak na to zajit do bazaru pro ojetinu…

    • i do bazaru se prodávají dovezené stočenky, někde to vezmou a někde nevezmou spiš v těch větších bazarech si to hlídají dost…

      • Co jsem četl nějakou statistiku tak ty “ojetiny” jsou čím dál novější. Holt kupujeme zánovní auta. ne jako v bazaru za plotem u vedlejší silnice jako v devadesátkách.

  6. Já mám odjakživa problémy s prostorovou orientací, tudíž když se začaly v bazarech objevovat auta se senzorama na parkování, tak jsem hned věděla, že jedno z nich bude moje… Teď ještě čekám, až cenově dosáhnu na auto s parkovací kamerou, nebo tím syystémem, co zaparkuje za mě, to už v autě nebudu mít vůbec žádný stres :)))

PŘIDAT KOMENTÁŘ: