Češi i dál šílí po SUV, ale do terénu s nimi nejezdí

Mohutná auta se zvednutým podvozkem se těší mezi Čechy čím dál větší oblibě. Přestože celkové prodeje nových aut klesají, SUV tomuto trendu vzdorují a některé modely se prodávají více než dřív. Mezi ojetinami je tato kategorie dokonce už třetí, u zánovních aut dokonce nejprodávanější. Češi přitom dávno nehledají terénní schopnosti, například u ojetin mají SUV pohon všech kol zhruba v polovině případů. Verze 4×4 je ale stále oblíbenější v kategorii luxusních vozů. Čím dál více tak zákazníci v SUV vidí spíše městská pohodlná vozidla, než terénní přeborníky. Říká to Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab, zajišťující data pro AURES Holdings.

Obliba SUV stoupá natolik, že šest z dvaceti nejvíce registrovaných modelů aut v letošním roce je z této kategorie, celkově pak tvoří téměř 15% podílu registrací. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Oblíbené jsou i jako ojetiny, síť autocenter AAA Auto v prvním půlroce zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 7%. Mezi novými vozy jsou podle očekávání premianty škodovky Karoq a Kodiaq, mezi ojetinami stále bodují Škoda Yeti, Kia Sportage nebo Dacia Duster. „Z SUV se čím dál více stávají městská a rodinná vozidla, zákazníci více než terénní schopnosti oceňují vetší pocit bezpečí a dobrý výhled. To, že auto bez újmy překoná kdejaký výmol je pak příjemný bonus,“ vysvětluje Stanislav Gálik.

Že zákazníci SUV už nepovažují za terénní vozy ukazuje klesající podíl pohonu všech čtyř kol u těchto modelů. Průchodnost terénem mnohem častěji lidé mění za úsporu na váze a nižší spotřebu. Ta se může u některých modelů lišit až o litr na 100 kilometrů. Podle dat AuresLabu je „čtyřkolkou“ už pouze 54% ojetých SUV. „Pohon 4×4 už vyžadují spíše aktivní lidé, kteří jezdí v zimě pravidelně na hory, nebo potřebují překonat polní cestu k chalupě. Do těžšího terénu už se dnes s mnohými SUV stejně není radno vydávat,“ popisuje Gálik. Obliba sílí i díky dostupnosti. Zánovní menší SUV zákazníci pořídí již kolem 300 tisíc Kč, starší kusy začínají i o 100 tisíc Kč níže.

Podle dat společnosti ICCT sledující vývoj evropské mobility Česko následuje trend obliby SUV, který má za následek růst této kategorie o více než 400% za poslední desetiletí. Ostatní skupiny přitom ve stejném období stagnují, nebo dokonce klesají. Raketový růst kategorie přitom v celé Evropě jde ruku v ruce se klesající potřebou pohonu čtyř kol. V současné době už podle dat ICCT procentuálně více „čtyřkolek“ najdeme v kategorii luxusních aut, ve které se to týká zhruba 65% aut.

Více SUV na českých silnicích budeme potkávat i díky strategii mladoboleslavské Škody, která je v tuzemsku nejsilnějším hráčem. „Češi jsou vyjimeční svou oblibou kombíků, ale očekávám, že podíl SUV bude čím dál významnější. I díky tomu, že Škoda s modelem Kamiq uvedla už třetí model této kategorie a prodeje kodiaqu a karoqu neustále stoupají,“ dodává Gálik. Modely Kodiaq a Karoq v první polovině roku uzavíraly Top 5 v počtu registrovaných vozidel s 8450 registrovanými vozy.

Češi i dál šílí po SUV, ale do terénu s nimi nejezdí
Ohodnoťte tento článek!
3.4 (68.57%) 14 hlas/ů

19 KOMENTÁŘE

  1. Tak jsem ke svému rozčarování zjistil, že asi nejsem čech. To co se tady i jinde píše že to či ono dělají češi já nedělám, co mají rádi češi já rád nemám, v čem nejraději jezdí češi já bych do toho ani nesedl, tak fakt asi nejsem čech

    • Mno, podle pravopisu Čech nejste 🙂 Ale článek jste si mylně interpretoval, to by tu bylo Čechů jen 15%.
      Ale občas zalituji, že nemám na město SUV, třeba když vysoký obrubník u chodníku by mě stál ulomenou zástěrku. V době, kdy se dá zaparkovat jen mezi chodce, by se SUV hodilo.

  2. Tak to já bych rozhodně výhody SUV využil. Cesta na naši zahradu je jak na tankodromu. Momentálně mám v merku jednu krásnou cx5 za solidní peníz, samozřejmě z autobazaru. Soukromníkům a rádoby překupníkům rozhodně nevěřím !

    • Jj CX-5 jsem koupil přímo od dealera jako skoro roční auto s nějakým nájezdem, ale dost slušnou cenou. Na naše silnice, především okresky a nižší třídy mu to auto naprosto vyhovuje

      • Tak já u dealera nepochodil. Konec jsem si vybral CX-3 s tovární zárukou do 2022 a ještě s akční slevou v AAA a považuju to za nejlepší obchod svýho motoristickýho života

        • To určitě je, ta tovární záruka je super. Zkoušel jste taky ten pronájem před koupí? To prý áčka mají, já s tím zatím nemám zkušenost

          • Pronájem jsem tedy nezkoušel, ale kupoval jsem u nich nedávno X5 a paráda. Cenovka super, plná servisní historie a ještě k tomu sada koberečku a zimních pneu gratis. Jejich přístup je poslední dobou čím dál lepší.

  3. Suv je minimum na cz silnice. Na druhou třídu pak jedině offroad.
    Až budou silnice v celý čr s povrchem jako první měsíc po “rekonstrukci” tak třeba začnu uvažovat o autíčku na baterky. Do tý doby budu jezdit tankem na naftu.

  4. Jestli obliba SUV v Čechách nebude z důvodu stavu našich silnic. Jiná auta provoz na nich prostě nevydrží.

  5. SUV a kombíky jsou prostornější a řekl bych, že i bezpečnější než nízká auta. Jsem zrovna ve fázi vybírání nového miláčka do garáže, takže je to pro mě aktuální téma a určitě půjdu do něčeho bytelného. Neměl by někdo tip? Chtěl bych do toho dát 400, 450, a tak 5 let staré max. Předem díky, Karlík

  6. Dobře napsaný, že se z SUvéček staly hlavně pohodlný a rodinný MĚSTSKÝ auta. Dneska jsou totiž vážnější nehody ve městech než někde na polňačce, takže je potřeba mít dobrý brzdy a silný plechy, zejm. v pražským a brněnským provozu.

  7. S tímhle komentem musím souhlasit, dnešní silnice jsou v hrozným stavu, SUV je minimum, tak by mělo vypadat auto do města.

  8. A to ještě uvidíme, co na silnicích a se silnicema udělá letošní zima. Silničáři zas nepřipravený, rok co rok, budou překvapený velice, že sníh zasypal jim silnice (a udělal v nich další díry). Nedivím se, že lidi koukaj po suv a offroadech, nejenom že dobře vypadaj, ale nějakej výmol na silnici je zkrátka nerozhodí

  9. Taky vám furt skáčou ty reklamy? Než odešlu koment, přesměruje mě to na web českejch drah. Docela vtipný na webu o autech 😀

  10. Kodiaq, Karoq, ale i ten Duster, to jsou velmi dobrý auta a dají se pořídit i za slušný ceny, ať už nový, zánovní, nebo i ojetý. Nedivím se, že táhnou, jsou líbivý a řekněme kvalitní

  11. 4×4 je určitě auto nejen do terénu, na hory a na chalupu v horách, v blátě,… Jsou to podle mého kvalitní auta, s lepším podvozkem a lepšími jízdními vlastnostmi. Zvažuji Vitaru, dnes jsem viděl v takové sytě fosforově zelené, ale tlumeně, a bylo to moc pěkné

PŘIDAT KOMENTÁŘ: