Bugatti Chiron a česká jízda rychlostí přes 400 km/h v provozu? Je fascinující, kam jsme se dostali (komentář)

Zdroj: Tiskový servis Bugatti
  • Média si všímají jízdy Bugatti Chiron rychlostí přes 400 km/h, která se ale uskutečnila už loni

  • Velkou pozornost vzbudilo nedávné on-board video. Podle něj vůz dosáhl rychlosti 417 km/h

  • Jízdu kritizuje německé ministerstvo dopravy i spousta „dopravních expertů“ z internetových diskuzí

  • Reálně nedošlo ani k ohrožení ostatních účastníků provozu, ani k porušení dopravních předpisů 

  • Video Radima Passera především dokazuje, jak fascinující stroje umí automobilový průmysl v dnešní době vyprodukovat

Na internetu se nedávno objevilo on-board video, které zachycuje jízdu Bugatti Chiron v provozu na německé dálnici A2. Za volantem seděl český miliardář Radim Passer. Video vzbudilo značný ohlas. Kromě tuzemských médií si ho všimla také média zahraniční a pro agenturu AP se k němu vyjadřovalo i německé ministerstvo dopravy.

S vůbec největší kritikou se ale video setkává u „dopravních expertů“ z internetových diskuzí. Stačí si přečíst pár komentářů a člověka přepadne deprese z toho, jak v České republice, která je s automobily spojená až nezdravě silně, vlastně nemáme auta rádi. A jimi poskytované možnosti snad ani využívat, přirozeně v zájmu bezpečnosti, nechceme.

Co se vlastně stalo? Je to jednoduché. Nestalo se vůbec nic. Ona mnohými kritizovaná jízda v provozu na německé dálnici rychlostí přes 400 km/h se odehrála už před řadou měsíců. K jízdě došlo v červenci 2021. Kdyby tato akce byla jakkoliv problematická, okamžitě by se o tom vědělo. Rychle jedoucí Bugatti Chiron poutá značnou pozornost. Tím spíš, pokud by okolním řidičům působilo nějaké komplikace. Jenže až do teď nikomu, ani německému ministerstvu dopravy, nic nevadilo.

Nedávné on-board video si můžete prohlédnout níže:

První video dokumentující celý příběh zveřejnil Radim Passer v listopadu loňského roku, ale tu pravou pozornost vzbudil až nedávný nesestříhaný záznam zabírající tachometr a prostor před autem. Jestliže první video, jehož produkce rozhodně vyžadovala spoustu práce, má do dnešních dnů zhruba milion shlédnutí, to druhé bylo za deset dnů čtyřikrát úspěšnější. Kdyby Passer nic nezveřejnil, nebylo by o čem diskutovat. Mnozí mají za to, že takto vysoká rychlost musí ohrozit celé širé okolí. Určitě to musí být strašlivě nebezpečné. Už jen proto, že řidič přece má zúžené vidění, říkají experti. Přesto k ničemu nedošlo. Jak je tohle možné?

Jaké je řízení auta, které jede takhle rychle? 

Podle agentury AP německé ministerstvo dopravy „odmítá jakékoliv chování, které by vedlo, nebo by mohlo vést, k ohrožení účastníků silničního provozu.“ Současně připomnělo, že „každý, kdo se účastní silničního provozu, se musí chovat tak, aby žádnou jinou osobu nepoškodil, neohrozil nebo neomezil více, než je za daných okolností nevyhnutelné.“ A konečně německé ministerstvo upozornilo na zákon, podle kterého řidiči mohou „jet pouze tak rychle, aby měli vůz stále pod kontrolou.“

Konstantní masáž tuzemských institucí, jako je například BESIP, týkající se rychlosti nese své ovoce. České obecenstvo většinově získalo dojem, že jakákoliv rychlost přes 130 km/h je nebezpečná. Když se opět objevil záměr zvýšit tuzemský dálniční limit na 150 km/h, všichni začali argumentovat bezpečností. Viděno touto optikou, jet 400 km/h v provozu musí být čistokrevný hazard. Jen těžko mohl mít Passer auto pod kontrolou. Jen těžko mohlo někoho neohrozit. Co kdyby mu tam vjelo jiné auto…

Zvýšit dálniční limit na 150 km/h? Nemáte na to ani disciplínu, ani odpovídající automobily, argumentují české instituce

Běžný řidič si těžko dokáže představit, jaké to vlastně je pohybovat se takto vysokou rychlostí. Téměř jistě si to neumí představit ani německé ministerstvo dopravy, ani odborníci na dopravní bezpečnost. O těch internetových nemluvě. Ani my jsme sice rychlostí přes 400 km/h nikdy nejeli (to víte, Bugatti vám Chiron na týdenní test jen tak nepůjčí), ale už mnohokrát jsme si vyzkoušeli jízdu přes 300 km/h. Takže alespoň nějakou základní představu máme.

Věřte tomu, že to v autech dnešní produkce není žádné dobrodružství. Ani k tomu nepotřebujete supersport. Prostě si vezmete třeba takové „obyčejné“ BMW M5, počkáte nějakých 35 sekund a jedete přes 300 km/h. Hotovo. Auto je stabilní, nikde nic nemlátí, nedrnčí, jen to poněkud více kolem vás hučí. Chápeme, Passer jel ještě o 100 km/h více, ale Chiron není M5. Je to auto zcela jiné dimenze. A i z videa je dobře zřejmé, že s cestováním takovou rychlostí řidič mnoho práce nemá.

O stabilitě a schopnostech dnešních aut si můžete udělat dobrý obrázek při srovnání Porsche 911 GT3 a modelu RUF CTR Yellowbird z roku 1987 na Nürburgringu. Řidič soudobého Porsche jede takříkajíc neskutečnou kudu, ale reálně v autě prostě sedí a točí volantem. Řidič CTR pro stejný úkol koncem 80. let potřeboval násobně větší úsilí, aby vůz vůbec udržel na trati. Říká se tomu pokrok.

Video: Srovnání nového Porsche 911 GT3 a Ruf CTR na Ringu vám vezme dech

Ať se nám to líbí, nebo ne, na některých úsecích Autobahnu je tempo přes 400 km/h povolené. Ačkoliv řidiči většinově nejezdí ani na neomezených úsecích více než 150 km/h, není problém potkat v Německu auta jedoucí hodně přes 200 km/h. Řidič jedoucí vyšším tempem musí brát ohled na ostatní. Musí předpokládat, že s rychlostí blížící se třeba 300 km/h nebudou počítat a přeřadí se do levého pruhu. Ale to je vše. Proto si Passer vybral tříproudovou dálnici a jedno nedělní ráno. Když už musel někoho míjet, měl kolem sebe více prostoru. Zda by začal brzdit, kdyby někdo z pravého pruhu přejel do prostředního, to si můžeme jen domýšlet. Každopádně podle videa k takové situaci nedošlo.

Ale co kdyby náhodou? Ubrzdil by to?

Neposuzujte Chiron svou optikou, není to normální auto

Jízda přes 300 km/h v moderních autech není žádné dobrodružství, ale zase to není taková samozřejmost, abyste si jaksi nevšimli, že jedete poněkud rychleji než ostatní. Pohled na netradiční čísla na tachometru vás donutí více se koncentrovat. Takže v případě nutnosti asi brzdění nepodceníte. Obzvlášť, když už za sebou pár jízd takovou rychlostí máte. Konkrétně Radim Passer už dříve v Německu protáhl Bugatti Veyron a i tehdy jel přes 400 km/h. A samozřejmě, ne náhodou byl zvolen úsek dálnice, kde je vidět na kilometry dopředu. Navíc tu je ještě technická stránka věci.

Jak se vyrábí Bugatti Chiron? Je to pomalý a fascinující proces (+galerie)

Spousta lidí a expertů posuzuje Bugatti vlastní optikou. Jenže Veyron není žádná Octavia „vtédéíčku“ a Chiron už vůbec ne. Aby automobilka mohla garantovat bezpečnou funkci svého hypersportu i v rychlostech kolem 400 km/h, používá běžně nevyužívané technologie a předepisuje neuvěřitelně drahý servis. Příklad? Za výměnu brzd údajně zaplatíte zhruba 1,3 milionu korun. Mimochodem, při brzdění pomáhá i aktivní aerodynamika založená na masivním zadním křídle. Právě na něm mělo Passerovo Bugatti nápis „Have a nice day“. Německý Focus se táže, zda si při té rychlosti nápisu ostatní řidiči vůbec všimli. Samozřejmě nevšimli, protože když má jet Chiron 400 km/h, opravdu nebude mít zadní křídlo postavené tak, aby vytvářelo co největší aerodynamický odpor.

Jednou za 14 až 16 měsíců musíte také vyměnit speciální kola, což stojí další milion. A třeba takové pneumatiky? Ty jsou samozřejmě opět speciální a sada vás bude stát opět necelý milion. Ani čelní sklo není normální. Kamínek = milion korun. Kromě toho, Chiron už zvládl i 490 km/h. Pro úplnost, Passer před svou jízdou poslal auto do servisu Bugatti, aby bylo vše v naprostém pořádku (kolik asi taková technická inspekce stála…). V jak krásném světě bychom žili, kdyby totéž udělal každý alespoň jednou za dva roky se svým běžným automobilem a z prohlídek STK měl nulový seznam závad.

Bugatti Chiron prostě není normální auto. Je to auto nevídaných schopností. Proto nese značku Bugatti. Automobilový svět zná takové vozy už celá desetiletí. Jsou to civilní speciály do běžného provozu určené jen hrstce zákazníků. Že taková auta přináší nevídané možnosti, je nabíledni. Je hezké vidět, že někdo nabízené vlastnosti alespoň jednou v praxi vyzkouší a nesuší si své auto jen v garáži, aby ho za deset let prodal se ziskem. Však už jsme si řekli, že záměr reálně používat podobný stroj stojí opravdu hodně peněz.

Fascinující vývoj

Pobouření nad jízdou Bugatti Chiron rychlostí 417 km/h je asi pochopitelné. Tohle tempo určitá rizika má. Ale riziko má i jízda 180 km/h ve staré popelnici s vykuchaným filtrem pevných částic, na ojetých zimákách, která prolezla přes STK jen díky malé pozornosti věnované podniku. Opravdu ale jde o takový problém, když 400 km/h vyzkoušíte za zcela minimálního provozu, po technické inspekci, na rovné tříproudé dálnici a zcela legálně? Tak tím si vážně nejsme jistí. Skutečným problémem je rychlost nepřiměřená. Zní to až šíleně, ale 417 km/h v Německu evidentně bylo nejen zcela legálních, ale zcela přiměřených. No řekněte, napadlo by vás před lety, že bude na trhu běžně dostupné auto, které tohle umožní? 

Schválně, co je horší. Jízda s Bugatti v Německu v rámci předem naplánované akce, nebo vybržďování na dálnici, či kamion ploužící se 90 km/h s řidičem sledujícím televizi? A s čím se setkáte častěji? Skutečná rizika přináší především to, jak s někdy téměř těžko uvěřitelnými schopnostmi dnešních aut naloží jejich řidič. Jenže to už je docela jiný příběh, který nesouvisí ani s tím, o jaké konkrétní auto jde, ani s rychlostí, jakou se kdy a kde zrovna pohybovalo. 

Bugatti Chiron a česká jízda rychlostí přes 400 km/h v provozu? Je fascinující, kam jsme se dostali (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89.35%) 107 hlas/ů

17 KOMENTÁŘE

  1. Já nechápu, proč celou cestu blokoval střední a hlavně levý pruh. Co kdyby ho chtěl někdo předjet? Poněkud sobecké. A v Německu není povinnost jezdit v pravém pruhu, případně ve středním když je pravý plný?
    Nebo to platí jen pro někoho?

  2. Možná by stačil takový malý, zbloudilý zajíček ( nebo o tŕeba ježeček) , a mohlo to být ještě zajímavější…
    Škoda, možná příště….

  3. 417 km/h znamená ujetý jeden kilometr za 8.9 sec. Za 1 sekundu ujetých 116 metrů. Jaká je brzdná dráha?

    Ostatní auta se budou pohybovat odhadem mezi 100 km/h – 200 km/h (beznín a nafta jsou drahé a v DE jsou spořiví) Takže vůči sobě se auta pohybují mezi 217 – 317 km/h.

    Jak často se běžný řidič na dálnici dívá do zrcátka? Jak dlouho trvá než odhadne jaká je skutečná rychlost auta blížícího se zezadu? Předpokládá vůbec běžný řidič, že někdo po dálnici může jet 400 a že za 4 vteřiny ujede půl kilometru?

    Podle mne je to extrémně vysoké riziko, není prostor pro reakci, když se někdo zachová nepředvídaně.

  4. Dík za článek, tleskám za rozumný názor.
    Klasický problém – úseky německých dálnic jsou bez rychlostního limitu, ale lidé tam jezdí rychle. Tragédie, konec světa.
    Je to opravdu za trest číst příspěvky internetových moralistů pod články.

    “Takový idiot by měl být doslova odstraněn z veřejného prostoru a uvržen do vězení. Na dálnici vůbec nemusíte jet rychleji než 130, to je naprosto rozumná a svižná cestovní rychlost. ”
    Z podobných názorů je člověku fakt smutno.

  5. Běžný řidič (tedy ten český) jednoznačně na dálnici do zrcátek nekouká. Co se děje za ním ho nezajímá. On jede v levém pruhu 130, víc nikdo nesmí. Co na tom, že je pravý pruh volný.
    Řidič Chironu jel na přehledném, poloprázdném úseku, navíc tříproudovém. Proč by někdo vjížděl z pravýho pomalýho do levýho rychlýho pruhu? Snad jedině kdyby sbíral telefon z podlahy, nebo dostal infarkt.
    Jak dlouho trvá běžnému napůl nevidomému dědovi zastavit starou pixlu z 90km/h?

  6. Nevím jak tentokrát, ale minule měl p. Passer předjezdce a ten mu vysílačkou hlásil vozidla na trase. Takže o každém věděl s předstihem. Jízdy dělá s rozvahou, v neděli ráno, sleduje místní předpovědi počasí, on takový poryv větru není v tom fofru legrace. A myslím, že není floutek co už nechce žít a rozsekat takový unikátní stroj za miliony. Takže v pohodě, jen trochu provětrat fáro.

  7. Tak riziko tam je vždycky. Riziko je totiž život sám a sednout si do auta prostě riziko bylo, je a bude.
    Je holým faktem, že rychlost nezabíjí. Naopak. Rychlostní limity na dálnicích jsou víc smrtící než když limity nejsou. Viz. Montanský paradox. Mrkněte na to.
    Samozřejmě dálnice musí splňovat podmínky pro neomezenou rychlost, jenže paradoxne se tady dostáváme k tomu proč je jízda Passera kontroverzní. Viděl jsem video kdy chlap jel s Lamborghini Huracán po německé dálnici na neomezeném úseku. Ve chvíli kdy jel přes 300 km/hod vjel na jakousi nerovnost. Auto to rozhodilo takovým způsobem že skončil ve svodidlech. Přežil to, nikdo nebyl zabit nebo vážněji zraněn. Ale byla to štěstí v neštěstí, mohlo to skončit podstatně hůř. Myslím že to video si taky dohledáte.
    Takže za mě, Passer prostě zbytečně riskoval a ohrožoval i ostatní, protože kdyby to řízení nezvládnul ať už z jakéhokoliv důvodu a auto se stalo neovladatelným, bylo by to už jen na náhodě. On nikam nemusel spěchat, byla to prostě klukovina a vyšla mu. Zbytečné riziko.
    Já nemám nic proti rychlé jízdě na přehledném a kvalitním úseku dálnice. Jenže nikdo nemá křišťálovou kouli a neví co je na dalším kilometru. Mrtvá srna? Upadlé kolo? Výtluk? Jiná překážka?
    Každý si holt musí tyhle rizika zvážit sám…

    • Myslím,že pokud Passer něco riskoval, tak jedině rozbití svého auta. A i to měl jistě dobře pojištěné. Riziko v tom já osobně vůbec nevidím. Situace na naší dálnici ukazuje, že hodně lidí se totiž nedokáže popasovat ani s rychlostním limitem 130km/h. A nebo dokáží bourat při osmdesátce, když čumí na nehodu, jako bulíci. A nejhorší na dálnici není to, že někdo mimo 130km/h jede svižněji buď 150, nebo 180tkou. Ale řidiči, kteří jedou v levém pruhu 80 -90 km/h a jsou nasáčkovaní v levém pruhu. To je daleko větší nebezpečí, než šlápnout na plyn. A to bývají právě ti největší kritici. Protože přijet k pomalu jedoucímu řidiči z vyšší rychlosti, a intenzivně brzdit, je největší riziko ve vytvoření skrumáže. Měl jsem možnost se i po našich dálnicích prohnat v supersportu Ferrari F40. A pokud někdo kritizujete rizika, pak nevíte o čem mluvíte. Nelze srovnávat oktávku, nebo golfa, které sotva hekají, s takovými kárami. Jsou to auta z jiného světa. Na rozdíl od těch průměrných postrků všechno funguje. V tom je krása velmi drahých aut. Šlápnete na plyn a letíte, jako raketa. Dupnete na brzdu a je to jako rána do zdi. Auto sedí, nikam neustřelí. O tom si většina našich řidičů může nechat tak leda zdát. Když jsem jel před časem s Porschem u Boleslavi na rovince na dálnici ubral,kdyby tam byli hluchavky s radarem, a jel v limitu, tak mě předháněly škodovky z Bolky s “efkovými značkami”, jak pominuté. Tak jsem jen suše utrousil,. Tak jeďte, je to vaše poslední možnost, kdy Škoda předjela Porsche! Asi na svůj výkon byli moc hrdí…

  8. Díky za kvalitní a racionální článek. Moralisté a německé úřady, nechť si, víte co. Nikoho neohrozil, ba ani neomezil, což se o spoustě českých řidičů, třeba při najíždění na dálnici říct nedá. Předpisy neporušil. Ale chápu, že spousta moralistů se na to dívá pohledem zamindrákovaných taťků, kteří prostě mají jen na tu svou Oktávku a Bugatti je pro ně výrazem nabubřelosti – do toho počítám i tzv. experty z Besipu.

  9. Myslím, že i Kellner si myslel , že se mu nemůže nic stát a zatím je paní Kellnerová nejbohatší Českou
    ( díky dědictví). Takže pokud si musí pan Passer dokazovat tímto způsobem jak velkého má pindíka, tak ho lze jen litovat.

  10. To Lambo bylo v Maďarsku, na většinou dvouproudém úseku, se zatáčkami, za běžného denního provozu (opakovaně zpomaloval, když dojížděl vozidla před ním), vzhledem k nečekanosti výmolu na pro řidiče pravděpodobně neznámém úseku. S Passerem, který jezdil dokola na vybraném zcela rovném úseku (tedy dobře známém) v neděli v 5 ráno, kdy tam jela jen osamocená auta, je to zcela nesrovnatelné…

  11. Moc dobrý článek, také to tak cítím. Škoda, že v něm nebylo něco o brzdách a brzdění Chironu, mnozí
    čtenáři by to potřebovali.
    Video jsem si užil několikrát, krásná rovná cesta a auto sedělo jak přibité. Žádné ohrožení a omezení.
    Ve středu bylo tohle video na novinky.cz a pod článkem obří diskuze. Je neuvěřitelné, co český člověk
    dokáže vyplodit ! Vulgarity, sprostota, závist, nenávist a nejvíc moralizování. Co by se stalo, kdyby… , to
    zacházelo mnohdy do absurdností. Už jsem fakt čekal, že tam někdo napíše – co kdyby na dálnici spadl
    meteorit a udělal díru a auto do ní vjelo. Nebo by tam najednou mohla přecházet třída dětí a paní
    učitelka by začala zastavovat dopravu. Těch horších příspěvků byla bohužel většina.
    Pane Passere, krásné video, nádherné auto, musí to být zážitek! Ať se Vám daří.

    • Myslím že keď človek všetko odovzdá do Božích rúk tak stane z nemožného možné a tu je konkrétna ukážka toho ako Boh pracuje a viedol celú cestu, na tom videu je to krásne vidieť. A taktiež keby človek nebol 100% sústredení na cestu a na takú rýchlosť tak by za volant nesadol. Naozaj krásne video.

    • Čendo, se zpožděním čtu Váš komentář, a naprosto s ním souhlasím. Víte, ony ty vulgarity, sprostora, závist, to je prostě česká mentalita. Nikomu jsem nikdy nic nezáviděl, a lidi namísto, aby byli trochu nadšeni, že Čech Passer udělal rekord s maximální rychlostí, tak jsou všichni naštvaní a sprostí. Je ale vidět, že to neleží v žaludku jen Čechům, ale i Němci byli naštvaní, že český tycoon se proháněl v hypersportu Bugatti po jejich dálnici, která byla totál prázdná…/ostatně kdo by v 5 hodin ráno v neděli jezdil po dálnici, že…./….a trhnul tam rekord. Podle mě, pokud mohl při té rychlosti někoho potkat, tak možná jedině včelku Máju, která by mu přistála na čelním skle. A přát někomu ježka do cesty, jak to tady někteří napsali to je typický český obraz závistivce. Jen aby toho dotyčného jednou na silnici nečekal vypasenej kanec. A snejvětší moralisti jsou ti, co jezdili s Avií šedesát nacpaní u střední čáry, nebo učitelé s kloboukem naraženým, že měli krempu až na očích a s vykulenýma očima jeli v levém pruhu po naší skvělé D1 99km/h a všechny cvičili…. Tak tyhle exoty teda ne, to jsou brzdy nejen na dálnicích, ale i průmyslového pokroku. protože kdybychom měli být a žít, jako oni, svítíme ještě dneska petrolejkou a jezdíme na tříkolce ze strachu, že si uděláme bouli, když ji vyklopíme.

  12. Namísto hysterie, kterou Němci včetně Bundespolizei vyvolali, bychom měli udělat něco jiného: Oslavit rekordní jízdu!!! Proč? Protože to byla úžasná akce tří zemí, které spojují nejen tradice, ale i technický pokrok. Je přece nádherné, že rekord vytvořilo hypersportovní auto francouzské výroby, řízené českým řidičem s německým jménem Passer na kvalitní německé dálnici?
    Já myslím, že se situace kolem rekordní jízdy Bugattky moc dramatizuje. Postavili si Němci dálnice s neomezenou rychlostí? Postavili. Může tam tedy kdokoliv jet neomezenou rychlostí? Může! Ze záběru jsem neviděl, že by Passer někoho omezoval. A závody nekonal, jel jen on sám. Měl volné dva pruhy a jel s přehledem. A to, že jel 417 km/h, je jeho boj. Kdybych tuhle káru měl, tak udělám namlich to samé. Ať Němci puknou vzteky! A jestli jsou naštvaní, tak ať si přestaví svoje Audiny pro Le Mans, aby taky makali přes 4 kila, a přijedou k nám na naši skvělou D1 zkusit trumfnout tenhle rekord. Jsou vítání!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: