BMW stále věří vodíku. V době elektromobilů láká na dojezd i rychlé tankování

  • Mnichovská automobilka zveřejnila podrobnější technické informace o konceptu BMW i Hydrogen Next

  • Auto založené na velkém SUV BMW X5 má dvě nádrže na vodík, každá pojme 6 kg plynu

  • Díky tomu by mohlo zvládnout i přes 1000 kilometrů na jedno natankování

Elektromobily, do kterých nás pomalu tlačí emisní limity Evropské unie, mají pár nevýhod. Nejenže často nenabízí právě uspokojivý dojezd, ale ještě ke všemu se na dobití jejich baterií čeká mnohem déle než v případě tankování paliva do vozu s běžným motorem. Tedy pokud si třeba nechcete připlatit za energii z nejrychlejší nabíječky v Česku, kterou jsme před nedávnem otestovali.

BMW chce podle svých slov dát svým zákazníkům na výběr. A tak by mělo kromě elektromobilů nabídnout i vodíkové auto. Proto na podzim ve Frankfurtu představilo koncept BMW i Hydrogen Next. Jde zatím o studii, jenž se v roce 2022 přetaví do malé série a podle zájmu se může dostat i do objemnější produkce. To už by ale mělo být až za pět let.

Z kuriozity běžným palivem? Vodík má zlevnit, musí ale překonat technické potíže

Mnichov nyní zveřejnil parametry chystaného vozu. Jeho vodíkový systém bude generovat energii z palivového článku o výkonu 125 kW (168 koní), který doplní elektromotor z chystaného SUV do zásuvky BMW iX3. Systém tak celkově vyprodukuje 275 kW (369 koní) a tuhle sílu bude posílat na zadní kola.

Majitel vozu přitom nebude muset čekat na dobití. Díky dvěma nádržím na vodík s celkovou kapacitou 12 kg by mělo tankování zabrat zhruba tři až čtyři minuty. I když se to nezdá, 12 kg je poměrně dost. Například vodíkový Mercedes-Benz GLC F-Cell, který se v omezené sérii nabízí v Německu, zvládá podle oficiálních údajů ujet 100 km za 1 kg vodíku. BMW by se tedy mohlo na jedno natankování dostat i přes 1000 km daleko.

BMW ukázalo elektrický sedan i4. Obří ledvinky dostaly speciální funkci

To ale bude zároveň určitě potřebovat. V řadě evropských zemí včetně Česka zatím veřejné vodíkové čerpací stanice chybí. V plánu je zatím jedna na pražském Barrandově. Budoucnost vodíku však neblaze ovlivňuje náročnost výstavby i údržby čerpacích stanic, což doložil i norský incident, při kterém jedna explodovala.

BMW stále věří vodíku. V době elektromobilů láká na dojezd i rychlé tankování
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92%) 10 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: