Bateriová revoluce: Toshiba má akumulátor, který se nabije za šest minut

  • Toshiba má nový typ akumulátoru, který zkrátí nabíjení

  • Prototypy po šesti minutách rychlonabíjení poskytnou dojezd 170 km

  • V příští generaci budete mít po šesti minutách dojezd přes 300 km

  • Akumulátor SCiB má také delší životnost a je bezpečnější

Technologická společnost Toshiba, která se vedle vývoje a výroby spotřební elektroniky zabývá i vývojem větších celků, přišla s průlomem v oblasti automobilových akumulátorů. Japonská společnost se chlubí tím, že vyvinula nový typ akumulátoru, který výrazně zkrátí dobu rychlonabíjení. Za šest minut rychlonabíjení můžete mít více než trojnásobný dojezd.

Novinka se jmenuje SCiB (Super Charge Ion Battery). Kouzlo úspěchu má spočívat v nově navržené niob-titanové anodě. Anoda používá místo uhlíku nové lithium titanové nanokrystaly, které mají větší plochu. Díky tomu se elektronů může pohybovat více najednou a ještě rychleji. Akumulátor se tedy zvládne rychleji nabíjet. Výhodou má být i větší životnost, nulový „paměťový efekt“ a větší bezpečnost. Údajně má akumulátor po 5000 rychlonabíjecích cyklech pořád kapacitu 90 % původní hodnoty. Při dvou rychlonabíjecích cyklech denně to znamená životnost zhruba 7 let a více. Běžný akumulátor Li-Ion těch cyklů ustojí zhruba 1000.

Doporučujeme: Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kdo dojede nejdál? Na 200 km zapomeňte

Toshiba již testuje prototypy ve spotřební elektronice, v japonských autobusech a ve vozech Mitsubishi, ale teprve nyní se chlubí průlomem v oblasti rychlonabíjení akumulátoru o větší kapacitě. Současný prototyp 20 kWh akumulátoru SCiB poskytne po šesti minutách dojezd až 170 km podle japonského jízdního cyklu JC08 (ano, my víme, že spotřeba 11,8 kWh na 100 km zní velmi nereálně), zatímco běžný 32kWh akumulátor jen asi 90 km.

Toshiba SCiB
Zatímco běžný 32kWh akumulátor se za 6 minut rychlonabíjení nabije na dojezd 90 km, nový typ SCiB akumulátoru poskytne dojezd 170 km. V příští generaci se očekává dojezd přes 300 km za šest minut nabíjení

Graf, který přinesl web insideevs.com, naznačuje, že později umožní nový 32 kWh SCiB akumulátor normovaný dojezd přes 300 km za šest minut nabíjení. Dokonce i v nízkých teplotách se nabíjení protáhlo jen na deset minut. K sériové výrobě má být nová generace akumulátoru SCiB připravena v roce 2019.

Ve hvězdách zatím zůstává cena akumulátoru na 1 kWh, což je poměrně zásadní údaj pro masovou výrobu. Na druhou stranu, pokud by Toshiba rozjela velkosériovou výrobu, cena by určitě klesla. A zákazníci elektromobilů by si jistě rádi připlatili za možnost výrazně rychlejšího nabíjení.

Bateriová revoluce: Toshiba má akumulátor, který se nabije za šest minut
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 46 hlas/ů

26 KOMENTÁŘE

  1. “Kouzlo úspěchu má spočívat v nově navržené niob-titanové anodě. Anoda používá místo uhlíku nové lithium titanové nanokrystaly, které mají větší plochu.”

    Ja jenom vim ze my jsme to lithium mneli nez to zase dopadlo tak jak vsechno v tomto slavnem state. Nu coz. Narod rozhodl a pan Babis s tim snad udela poradek!

  2. Nabíjení jednoho auta v pohodě. Nabíjení 100.000 aut, když přijedou majitelé z kolbenky – na 100% blackout.

  3. Zajímavá zpráva, pro běžného uživatele však nulová informace. Proč potřebujeme dojezd větší než 200km a proč potřebujeme rychlonabíjení rychlejší než 10min, když dle analýz a statistického úřadu nabíjíme v 78procentech případů doma a přes noc, náš průměrný denní nájezd je 42km průměrnou rychlostí ne vyšší než 80km/h a týká se především 500tis. jedinců, kteří sami do práce vezou svou 1,4t vážící Škodu s průměrným stářím 15let? Špatně se nám bude připlácet za takovouto kvalitní baterii, když infrastruktura neumožní dodat násobně vyšší nabíjecí proudy (stávající stanice ABB dodávají běžně pro Nissan Leaf 130A při nabíjecím čase 10-45min. na 80procent kapacity).

    • Protoze by bylo dobre nabidnout elektroauta i lidem co bydli v panelacich. Ti si pres noc nic nenabiji, ti potrebuji k “pumpe”.

    • Zkusím se zeptat – šli by jste do takovéhoto projektu?
      – máte v běžném autě s benzínovým motorem pevně vestavěnou nádrž na 7 litrů benzínu
      – můžete ji doplnit přes noc po kapkách
      – můžete ji doplnit ve speciálním stojanu za půl , nebo čtvrt hodiny
      – nejde si nabrat benzín do kanystru ani jinak do zásoby
      – litr benzínu bude stát zhruba 6 korun

      takže..?

    • Tak zrovna v pátek potřebuji v jeden den jet dvakrát asi 200 km. Jak bych to asi s tou elektrikou, která, dle tebe, nepotřebuje dojezd větší než 200 km, udělal?

  4. Kontrolní otázka, kolik proudu bude nutno přenést vedením v zásuvce nabíjecího místa, když každou minutu přenese práci 5 kWh…. ?
    V rodinném domku to rozhodně nepůjde.

    • Při třífázovém nabíjení něco přes čtyři ampéry. I když budeme mít doma jističe 3×16 A, je to naprosto OK. Většina domů má navíc obvykle třeba 3×32.

      • Sekl jste se o 2 řády. Pro dodání práce 5 kWh za 1 minutu potřebujete výkon 300 kW. Proud při napětí 3×230 V bude 435,8 A. Na to jistič 3×16 A určitě stačit nebude.

  5. Nabít 32kWh aku znamená dodat 100A po dobu 1 hodiny. Nebo-li 1000A po dobu desetkrát kratší, to je 6 minut. A to ze sítě 400V. Chápete..?

  6. Nevím, jestli jsem to napsal dost srozumitelně. Ale fyzikální zákony a základní vztahy v elektrotechnice nelze přebít politickým zadáním, ani zeleným nadšením. Jednou to vyústí v pěknou kocovinu.

    Co je tak reálné: nabíjet svůj automobil doma celou noc, aby mne pak dovezl do práce, na nákup a zpět. Maximálně těch 40-50 kilometrů. Nesmí to moc zkomplikovat kolony, nebo objížďky. Nesmí moc lidí v ulici nabíjet, nebo síť spadne. Nějaké rychlonabíjení je čistá sci-fi.

  7. Tak asi jediné řešení bude, že k autu si každý pořídí pořádnou domácí baterii která se může nabíjet celý den a pak v případě potřeby nabije auto za pár minut a to asi bude řešení i pro dobíjecí stanice. Super nápad pro výrobce baterií, že?

    • Hej a celkova efektivita/ucinnost pri X konverziach(nabijaniach/vybijaniach) bude fakt uzasna. Ked k tomu zaratam aj potrebu dvoch baterii (domaca + v aute) a bizuteriu k tomu, tak tvoje riesenie je dalsi nezmysel jak hrom.
      Jedine specialne dobijacie stanice na pumpach, len neviem odhadnut aky problem tam bude dotiahnut potrebny vykon.

  8. Úžasný nápad. Už někdo z energetiků těm šmoulům vysvětlil, co to udělá se sítí? Zřejmě ne. A to nemluvím o nutném posílení infrastruktury od výroby až po ty rychlonabíječky ( ergo, kolik asi může mít stojanů, když do jednoho tečou řádově stovky ampér? Někdo by už konečně měl poukázat na Ohmův zákon!) A ještě v době, kdy je jaderná energetika fuj a blbne se i s uhelkami, do těch se pro změnu vozí brazilské dřevěné pelety. Pak stačí blbá meteo situace, jako letos v lednu – inverze, kdy Sluníčko vrstvu mraků neprosvítí a ještě k tomu nefouká, ostatně Němci, kdyby nebyli dědičně zatíženi rozkazem držet hubu a krok, by mohli povídat.

  9. Ahoj,radilové a prognostici,já navrhuji výměnu baterrií u výměníkových stanic,podmínkou je aby se ti elktroprosazovači spojili a udělaly jednotný modul,který by se vysunul-zasunul pod auto a jedeme dál.Snad k tomu jednou dojde,jako je jedna nafta i benzín.

    • K tomu ale potřebujete několikanásobně víc baterií než aut – jednu máte v autě, další vybité čekají na nabíjení, další se právě nabíjejí a další čekají nabité. Odhadem 5 – 10krát víc baterií než aut. To bude velmi eko. Kdo to bude platit?
      Kde a jak ty desítky baterií na každé stanici budete skladovat? Manipulovat s baterií o hmotnosti několika stovek kg není žádná sranda.
      Co na tak časté výměny budou říkat konektory? Tohle nemá dva plíšky jako plochá baterie v kapesní svítilně.
      Sečteno – naivní představa a nesmysl.

  10. Nedávno proběhla v tisku zprávička a krátce na to zapadla. Firma XY vyvíjí vyměnitelný elektrolyt do akumulátorů. Dočerpáte na pumpě nový, starý vypustíte a jedete s nabitým aku. Podrobnosti si nepamatuju. Tohle by mohlo fungovat.

  11. Čekám kdy vyjde článek : Nabíjení vyřešeno!!!
    Stačí si zakoupit naftový agregát s výkonem 250kw a nabije vám váš elektromobil za chvilku 😀

PŘIDAT KOMENTÁŘ: