Baterie elektroaut jsou jako v mobilech: Nabíjení na 100 % i rychlonabíjení jim škodí

Detail
  • Rychlonabíjení je prezentováno jako „lék“ na hlavní nevýhodu elektromobilů. Zkracuje však životnost lithium-ion baterie

  • Na baterii se podepíše také časté nabíjení až do 100 % kapacity

  • Například Audi doporučuje běžně dobíjet baterii jen na 80 %

  • Někteří výrobci také radí střídat rychlé nabíjení s pomalým „domácím“

Krátký dojezd a dlouhá doba nabíjení, to jsou hlavní principiální nevýhody bateriových elektromobilů oproti autům poháněným spalovacím motorem. Kapacita baterií roste a nové rychlonabíječky slibují zkrátit dobu nabíjení z několika hodin na pouhé desítky minut. Jenže to má háček.

Pokud se zajímáte o spotřební elektroniku, možná víte, že odborníci doporučují udržovat baterie chytrých telefonů ideálně v rozmezí 20 až 80 % jejich maximální kapacity. Úplné vybití i úplné nabití životnost baterie zkracuje, stejně jako rychlé nabíjení (kvůli silnému ohřevu). Zatím se ale příliš neví, že stejný problém mají z logiky věci i elektromobily s lithium-ion bateriemi.

Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší

Výrobci si to samozřejmě uvědomují a úplné nabití ani úplné vybití baterií neumožňují. Například Audi e-tron využívá kapacitu své 95kWh baterie v rozmezí 8 až 96 procent. Uživatel to nijak nepozná ani nemá možnost limity nastavené výrobcem nějak obejít. Skutečné rozmezí 8-96 procent palubní přístroje jednoduše zobrazují jako 0-100 % a při dosažení indikovaných 100 % se nabíjení ukončí, přestože čtyři procenta baterie zůstávají nevyužitá. Podobně postupují i další výrobci elektrických aut. Je to fyzikální nutnost.

Electric drivetrain
Vysokonapěťový akumulátor Audi e-tron s kapacitou 95 kWh podporuje nabíjecí výkon až 150 kW. Pro každodenní nabíjení Audi doporučuje nabíjet do 80 % maximální kapacity baterie

Kdo ale chce, aby mu baterie vydržela v optimální kondici co nejdéle, měl by se k ní chovat ještě šetrněji. Audi doporučuje nabíjet e-tron na 80 procent, pokud zákazník zrovna nepotřebuje maximální dojezd. Aby to majitel nemusel hlídat a jít ukončit nabíjení ručně, lze limit jednoduše nastavit prostřednictvím dotykového rozhraní systému MMI.

Audi ale tvrdí, že e-tronu nevadí opakované rychlonabíjení. Někteří výrobci přitom doporučují střídat rychlé nabíjení s pomalejším domácím – na jedno rychlonabíjení dvě „pomalá“. Důvodem je silné zahřívání baterie při rychlonabíjení v důsledku vysokých nabíjecích proudů. E-tron je však vybaven možná až předimenzovaným termomanagementem, který zajišťuje účinné chlazení nejen hnací soustavy při jízdě, ale i palubních nabíječek a baterie během nabíjení.

Jak dlouho se e-tron nabíjí?
Pomalé nabíjení šetří baterii, ale logicky je časově náročnější než využití rychlonabíječky. Jak dlouho trvá nabíjení Audi e-tron?

  • 150 kW: 30 min (na 80 %)
  • 50 kW: 83 min (na 80 %)
  • Průmyslová zásuvka 32 A: 4,8 h
  • Průmyslová zásuvka 16 A: 9,1 h
  • Běžná domácí zásuvka 8 A: 61 h

Způsob nabíjení také o Audi údajně nebude mít vliv na záruku, která v případě baterie činí osm let nebo 160 000 kilometrů. Tu Audi garantuje i zákazníkům, kteří budou nabíjet svůj e-tron na 100 % a s využitím rychlonabíjení.

ICCT: Pokud se zákazníkům elektromobily nevnutí pomocí úřadů, nevyplatí se jim

Proč tedy Audi doporučuje šetrnější nabíjení? Protože na kapacitu baterie se záruka nevztahuje. Je to jako s těmi mobily – někomu baterie slušně funguje ještě po třech letech, jinému po roce používání vydrží stěží půl dne. A není to nějaká specialita Audi. Vyplývá to z fyzikálních vlastností lithium-ion akumulátorů. Když se těmito doporučeními budou řídit i majitelé elektromobilů, jejichž výrobci k patrnosti nenabádají tak výslovně jako Audi, chybu určitě neudělají.

Baterie elektroaut jsou jako v mobilech: Nabíjení na 100 % i rychlonabíjení jim škodí
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlas/ů

10 KOMENTÁŘE

  1. vyplatí se? Bez umělého snížení ceny elektromobilů a bez umělého navýšení ceny běžných aut ani omylem.

    Ale on by se vyplatil jenže automobilky jsou zvyklé na to že auto s cenovkou 550.000,- je stojí ve výrobních nákladech 55.000,- a to se jestě zahojí na pravidelném servisu olejove filtry, svíčky, převodovka výfuky atd. to vše u elektroaut odpadá mnohem jednoduší na ůdržbu, ale je tu jedno velké ale a to cena baterie která je třeba 300.000,-, fosilní automobilky nechtějí přejít na jiný obchodní model a tak jim cenovka vychází na 3.550.000,- vo tom to je….

  2. BTW: Mám pocit, že těch “80%” je z toho důvodu, že automobilky uvádějí vyšší kapacitu, než je jmenovitá, aby měli vyšší dojezd (a nižší náklady), takže baterie přebíjejí (tj. na vyšší než výrobcem doporučené napětí na článek).

  3. Navrhuji redakci, aby o elektromobilech začali psát jen lidé, kteří s nimi denně už alespoň jeden rok jezdí. Protože veškeré tyto články jsou jako když panic píše o bujarém každodenním sexu…..

    • Jsou to sjačky! Elektromobily je hnus!!! A vůbec ne šetrná k přírodě! Co nejdřív je všechny splálit

  4. To jste zase objevili Ameriku!! To je přeci obecně známá věc, že rychlonabíjení, jakož i vybíjení pod určitou hodnotu napětí a nabíjení nad určitou hodnotu napětí Li-on bateriím škodí, resp. zkracuje jim životnost. Některé odborné prameny dokonce doporučují udržovat Li-on akumulátory v rozpětí 30 – 70 %. U baterií v elektromobilech to tedy musí fungovat naprosto stejně, ať si výrobce píše co chce. Já se např. k nabíjení svého mobilu snažím přistupovat právě dle uvedených zásad a ani po 4 letech provozu nepociťuji výraznější úbytek kapacity. Stejné zásady se držím i při nabíjení všech ostatních spotřebičů, které využívají Li-on články. Přiznávám ale, že je docela opruz to uhlídat.

  5. Prosím můžete mně říct, který automobil má výrobní cenu 55 000 Kč a prodává se za 550 000 Kč ?

  6. O bateriich, nabíjení, teplotách a závislostech kapacity na těchto veličinách, by se nechalo dlouze hovořit. Když ale provětrám Model X, znatelně lépe se mi žije při nabíjení na MVE, než když jsem solil u benzinky 70% daní do eráru. A vo vo vo tom to je….

  7. Až budeme jezdit na elektriku, tak se přiměřeně zdaní aby se nahradil výpadek na daních za nespotřebované fosilní paliva. A bude po výhodě.

  8. Ano, baterie pomalinku strácí kapacitu atd…atd…..
    Mě jako spotřebitele zajímá co bude taková nová baterie stát a jakou má taková baterie životnost, když budu muset každou chvilku baterii dobíjet. Chci mít auto ke všem účelům jako teď.
    To nemluvím cenu nákupu vozu, to bude kotel a cenu proudu za nabíjení. Když si vezmu, že několikrát denně budu dobíjet.
    Nejsem matematik, ale evidentně mi tady spoustu věcí falíruje, hlavně ta finanční stránka.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: