AutoMatu se nehodí statistiky nehod cyklistů. Upravuje je tak, aby vyšly dobře

Cyklista, ilustrační foto
Zdroj: Škoda Auto
  • Sdružení AutoMat rozporuje policejní statistiky, které ukazují, že cyklisté jsou sami sobě nebezpeční

  • Čísla „očišťuje“ tak, aby lidé na kole předělalo z viníků na oběti

  • Jeho úpravy přitom nedávají smysl, takzvaná „samonehoda“ se totiž děje i řidičům motorových vozidel

Loni na českých silnicích zahynulo 36 cyklistů, 27 z nich přitom podle vyšetřování policie bylo zároveň viníky nehody. To jsou tři čtvrtiny! Takový výsledek je v rozporu s obrazem, který o cyklistech malují některé organizace, jež se snaží navodit dojem, že cyklista je naopak obětí či „lovnou zvěří“ silničního provozu. Jednou z nich je i sdružení AutoMat, které dlouhodobě propaguje nahrazení automobilové dopravy cyklistickou. I proto nyní policejní statistiky rozporuje. A poměrně bizarním způsobem.

V článku „Jak je to s nehodovostí Cyklistů? BESIP zkresluje skutečnost“, který sdružení uveřejnilo minulý týden na svých stránkách, namítá, že čísla jsou sice formálně správná, ale zavádějící. „U závažných nehod (s následky těžkého zranění nebo smrti) s účastí cyklisty existuje nezanedbatelný počet nehod, které se obešly bez jiného účastníka nehody: pádů, havárií, nárazů do překážek, srážek se zvířetem apod,“ upozorňuje AutoMat s tím, že tyto karamboly stojí za třetinou případů a tudíž čísla navyšují. „Když data o samonehody očistíme, podíl zavinění cyklistů u nehod s následkem smrti výrazně klesne. Konkrétně za loňský rok 2019 ze 75 % na 64 %,“ dodává článek.

Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou

Zjednodušeně řečeno se AutoMat rozhodl, že se mu určitý druh úmrtí cyklisty zdá být nesouvisející se silničním provozem a tudíž ho není třeba započítat. Jenže takzvané samonehody se nedějí jen u cyklistů. Logicky je najdeme ve všech kategoriích vozidel, stačí když motorkář vyletí ze silnice, nebo řidič osobního auta dostane hodiny a nabourá do zdi. Pokud jsou takové nehody ve statistikách evidováni a řidiči považování za viníky, není žádný logický důvod, aby tomu u cyklistů bylo jinak.

Když se nehodí výsledek, nahraďme ho průměrem

AutoMatu to ale ještě nestačí a jde dál. Podle něj je počet smrtelných nehod u cyklistů tak malý, že z něj není možné vytvářet statistiku. „Po odečtení samonehod se dostaneme na číslo 25 (tím je míněn počet smrtelných nehod cyklistů v roce 2019, pozn red.). To je číslo nesmírně malé, a – jak se ukazuje – z dlouhodobého hlediska anomální. Dlouhodobý průměr (od roku 2007) zavinění cyklisty je u takových nehod 38,4 % (z celkových 549 nehod).“ Tady článek jednoduše dává zapomenout na loňské hodnoty a raději nabízí průměr za 12 let, který je pro něj příznivější.

Povedlo se, sláva! Chytrá hlava se zamyslela, zahodila ,co překáželo a výsledkem je přesně taková zpráva, jakou potřebovala. Cyklisté za nic nemohou. Je to něco jako kdybyste měli dietu a dostali chuť na řízek. Přitom se rozhodli, že smažení započítávat nebudete a tak vlastně jíte jen libové maso. Je to zdravé!

Policie využívá tragické nehody k podpoře represí. Její šéf ohýbá statistiky

Paradoxní ovšem je, že samotný článek hned v prvním odstavci odkazuje na dlouhodobé statistiky nehodovosti v Praze, které mají podpořit jeho tvrzení, že cyklisté si nejsou v provozu nebezpeční. Už z titulku „Nehody cyklistů v roce 2019 – stoupá míra zavinění“ se ale zdá, že nebude tolik v souznění s tím, co chce propagovat AutoMat.

„Bohužel stále nepříjemně stoupá množství nehod zaviněných cyklisty. V absolutních číslech se může zdát nárůst nepatrný (134/2018 na 144/2019), ale v poměru k celkovému množství nehod je nárůst na 60 % markantní,“ píše se na webu Prahou na kole. Protože jde o projekt blízký cyklistice, i ten odečítá samonehody. Poté mu zbývá 52 procent, což je výš než dlouhodobý průměr.

Cykloaktivisté rádi ukazují na motoristy jako na hlavní rozdmýchávače nenávisti mezi oběma skupinami účastníků provozu. Potřeba nepřijmout skutečnost a snažit se ohnout statistiky jen proto, aby bylo možné zase ukázat na nepřítele prstem, se ale nyní objevuje naopak u fanatických zastánců cyklistiky. Zdá se, že jejich ego jim nedovoluje zaměřit se do vlastních řad a pokusit se o zlepšení nelichotivých statistik osvětou. Pro začátek by mohli zapracovat třeba na tom, aby třetina všech nehod, které cyklisté způsobí, nebyla pod vlivem alkoholu.

AutoMatu se nehodí statistiky nehod cyklistů. Upravuje je tak, aby vyšly dobře
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.44%) 277 hlas/ů

18 KOMENTÁŘE

  1. Další z řady vynikajících článků trefně popisujících extremistickou organizaci nazývající se Auto*Mat. Díky za tu námahu.

  2. Já bych rád upozornil, že jako cyklisty jsou brány i kolobězky, to znamená že při informacích o nárustů přestupků s kolobězkami to odsírají právě cyklisti.

    • Takže navrhujete opět přiohnout statistiku ve prospěch cyklistů. Pak můžeme říct, že nejvíce cyklistům vadí např. SUV. Postupnýma úpravama se tak dostaneme na to, že cyklisti jsou oběti všeho zla a způsobili celkem 0% nehod.

      • Statistika, tak jako matematika, fyzika a další přírodovědné obory jsou dávno přežité pavědy, které v moderní otevřené multikulturní společnosti nemají co pohledávat. Nejen, že jim mladí aktivisti vůbec nerozumí, ale navíc jsou to obory veskrze rasistické, gendrově nevyvážené a xenofobní!

  3. Jezdím autem a i na kole a musím říct, že nezodpovědné idioty potkávám dnes a denně a je jedno na čem nebo čím jedou. Je to o lidech a ne o kolech a autech.

  4. No, je to aktivistická organizace a aktivista bude dělat všechno pro to, aby nemusel pracovat, protože kvůli nějakým povinnostem a práci tady přece nejsou. Práce je výmysl kapitalismu – jehož jednou z výkladních skříní je automobilismus – a když kapitalismus zrušíme, tak se zbavíme i práce. Jediná pravda je ta jejich, a protože už dávno není důležité – či spíše je nežádoucí – vlastní myšlení postavené na faktech nezvratných fyzikálních zákonů a matematických pravd, krom zrušení těchto zbytečných oborů se oné jediné pravdě musí vše přizpůsobit. Prostě a jednoduše: “Nevědomost je síla. Svoboda je otroctví. Válka je mír.”
    A, nakonec, bych si dovolil poněkud poupravit onen dietní řízek. On to vlastně není řízek. Ono to vlastně není ani tak maso. To je jen trochu přetvořená a přefiltrovaná zelenina, vždyť co jí dobytek?

  5. Aniž bych se nějak chtěl vyjadřovat k vyznění článku, tak si dovolím jen jednu poznámku:

    “Tady článek jednoduše dává zapomenout na loňské hodnoty a raději nabízí průměr za 12 let, který je pro něj příznivější.”

    To, že z několika (desítek) případů je nemožné dělat nějakou statistiku či závěry, je objektivní fakt. Průměr nebo trend z poslední doby pak může v takovém případě posloužit jako směrodatnější ukazatel. Dalo by se to ukázat na meteorolozích, když říkají – “to, že byl letos rekordně deštivý červen, vůbec neznamená, že by neprobíhalo rekordní sucho. Jeden extrémní měsíc/rok může být souhrou náhod, ale celkové trendy mluví jasně.”

  6. Mezi 2002-2004 jsme na kole po silnicích v Praze a okolí najezdil cca 15.000Km a cítil jsem se bezpečně. Vždy to bylo o oboustranné předvídavosti a respektu. Dnes jsou všude na hlavních tazích udělané nesmyslné cyklopruhy, které dávají cyklistovi falešný pocit bezpečí dokud zničehonic neskončí v pruhu aut (Střešovice, Troja, Ládví..), nebo křižují hlavní silniční tah v nepřehledné spleti zelených kuželů (nájezd na Hlávkův most), případně zúží komunikaci přidaným cyklopruhem tak, že je mezi zrcátky automobilů jen pár cm (Evropská). Pro politiky z Magistrátu je totiž cool utratit miliony za plastové kužely a nesmyslné cyklo pruhy, po kterých nikdo nejezdí – pouze způsobují v Praze dopravní zácpy, kolaps dopravy a vyšší emise.

    • Naprosto souhlasím. Cyklo pruhy na silnice typu Evropská a pod. prostě nepatří. Jsou pro cyklisty vyloženě nebezpečné! Cyklo pruhy by měly cyklisty odvést do postranních ulic, kde není takový provoz. Jenže tam už páni konšelé načmárali modré čáry aby mohli vybírat parkovací výpalné. Současné úpravy hlavně vodorovného značení v Praze sledují jediný cíl. Jízdu autem co nejvíc znepříjemnit a zkomplikovat. Auta jsou na dvouproudých silnicích naháněna do jednoho aby tam stála v kolonách a co nejvíc znečišťovala ovzduší motory běžícími naprázdno a neustálými rozjezdy. Jízdní pruhy neustále kličkují. Z přímého se náhle stává odbočovací a pod. To řidiče nutí neustále přejíždět z pruhu do pruhu. A pokud náhodou chytíte zelenou vlnu, tak se na ní nesvezete, protože se vždycky najde nějaký chodec, který stiskne tlačítko na semaforu pro chodce a tyto semafory nejsou se semafory pro auta synchronizovány. Na další křižovatce tak už auto zase stojí. Chodec prostě pár sekund počkat nemůže, raději zastavíme rozjetá auta. Je to ekologičtější (ironie).

      • Bohužel to pramení z toho, že o cyklistiku a řešení dopravní situace ve městech není opravdový zájem. Je to jenom téma před volbama proto “tam načmáráme nějaké pruhy jenom aby byli spokojení”. Takže stejně tak i v Brně jsou cyklo pruhy nakresleny na frekventovaných hlavních tazích místo aby udělali jednosměrky průjezdné pro cyklisty (v drtivé většině se tam vleze kolo i auto). Představitelé města se pořád tak nějak drží té tonoucí zpátečnické ideologie, že k vyřešení dopravní situace stačí jenom vytvořit více jízdních pruhů.

        Souhlasím s předchozím příspěvkem, že to je o lidech. Jako řidič potkávám spousty nezodpovědných cyklistů. Například včera, silnici kde je 90 přes křižovat přelítnul cyklista-sportovec aniž by se rozhlídnul nedejbože zastavil a dal přednost jako ostatní auta. Nechybělo moc a nebyl by použitelný ani na orgány.

        Jako cyklista odmítám jezdit po silnici protože to opravdu je o život. Bezohlednost řidičů u nás je tragická. Opravdu velmi malé procento objede alespoň s nějakým odstupem nemluvě o započítání prostoru pro nenadálé vybočení kvůli kanálu, díře,… (protože cyklisti jsou vytlačováni do té nejhorší části silnice). Bezohlednost na silnici je znát silně i ve vztahu auto-auto, jenže tam není tak extrémně tragická jako vztah auto-cyklista. Takže si proboha konečně uvědomte, že ta plechová krabice a sice můžete být v právu ale zabijete nebo zmrzačíte člověka a názor, že si za to přeci může sám je křovácký a perfektně potvrzuje bezohlednost.

      • u Chodcu je tusim pravidlo, ze po zmacknuti musi cca. do pul minuty padnout zelena, jinak se chodec zacne nudit a zacne hrozit, ze vstoupi do vozovky na cervenou. Neni to vsechno jen cernobile.

  7. Když mě autem trefil zrcatkem loket a ja padl na chodník a chodce ze zadu tak auto odjelo a ze mně byl viník.

  8. No jo, lež, větší lež a statistika. Ono pokud chceme posuzovat vzájemný vztah nějakých účastníků provozu tak je celkem logické zahrnout pouze vzájemná střetnutí. Že to někdo položí v zatáčce, nechá ze přimáčknout vlastním nezabrzděným autem případně dostane infarkt když šlape na kopec to nejsou úplně relevantní data. Podobně ten loňský výkyv, pokud to bude dlouhodobě vycházet někde okolo 50% tak je to v pořádku, jinak řečeno chyby se stávají na obou stranách zhruba stejně. Jestli že ale nastala nějaká výrazná změna je to důvod prát se proč? Změnilo se najednou chování účastníků (změna zákona, nová infrastruktura, skvrny na slunci…)? Nebo se jedná o chybu (vzorek je moc malý, někdo to záměrně zkreslil)? Nebo se změnila vstupní data (jiná metodika vyšetřování, změna kategorizace), něco jiného? Tady je to správné místo k pátrání. Nemám demagogy z cykloteroritických organizací vůbec rád, ale tohle je demagogie zcela na jejich úrovni. Mimochodem zdroj policejní statistika je sám o sobě docela pochybný. Kolik nehod například způsobí špatný stav vozovky, nevhodné technické řešení, zanedbaná údržba atd, Všechno se to pěkně schová do nepřizpůsobení rychlosti a následně se napíše článek o potřebě větších pokut za nedodržování maximální dovolené že. Přeživší účastník má velkou motivaci dokázat že on to nebyl a mrtvý toho už moc nenamluví, ostatně grafy zahrnující i vážně zraněné už vypadají jinak, že by nehody způsobovali výhradně ti co chtějí spáchat sebevraždu?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: