Audi bude v Ženevě prezentovat elektromobily a hybridy, ale zároveň oslaví 10 let desetiválce

  • Letošní ženevský stánek automobilky Audi bude samý elektromobil a plug-in hybrid 

  • Audi ale zároveň oslaví i jedno zajímavé výročí 

  • Deset let od příchodu desetiválcové R8 připomene edice R8 Decennium

Hlavním tématem letošního autosalonu v Ženevě budou elektromobily. Dobře to demonstruje třeba Audi. Hrdě oznamuje, že na svém stánku vystaví čtyři plně elektrická auta, která v sériových verzích postupně představí do konce příštího roku. A aby té ekologie nebylo málo, přidá také čtyři nové plug-in hybridy a třešničkou na dortu bude nová elektrická formule. Naštěstí se ale nezapomíná ani na rozměrné ryze spalovací věci. Byla by to škoda. Kromě jiného také proto, že desetiválcová R8 letos slaví desáté narozeniny.

Audi R8 dostalo v rámci faceliftu ostřejší vzhled, filtr pevných částic a více výkonu

Právě k připomínce desátého výročí představí Audi v Ženevě R8 v provedení Decennium. Označení pochází z latiny a znamená „desetiletí“. Vznikne ale pouze 222 exemplářů. Jejich specialitou jsou dvacetipalcová bronzová kola, leskle černé detaily, karbonové kryty zpětných zrcátek, karbonové obložení interiéru a pár dalších drobností včetně sacího sběrného potrubí lakovaného taktéž bronzovou barvou.

Pohon má samozřejmě na starost desetiválec o objemu 5,2 litru. Po nedávné modernizaci dostal filtr pevných částic a také výkon zvýšený na 456 kW (620 k) v případě silnějšího V10 Plus. Právě tato verze je základem pro provedení Decennium. Slabší varianta nabízí výkon 419 kW (570 k).

Test na pondělí: Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type SVR

Příběh desetiválcového Audi R8 se začal psát v roce 2009. Tehdy byl k dispozici výkon maximálně 386 kW (525 k). Edice R8 GT nabídla o rok později 412 kW (560 k), zatímco standardní R8 V10 Plus dostala v roce 2012 výkon 404 kW (550 k). Druhá generace R8 přišla v roce 2015. Slabší desetiválec disponoval výkonem 397 kW (540 k) a V10 Plus nabízelo 456 kW (610 k). Jak už bylo řečeno, v rámci modernizace tyto hodnoty opět narostly.

Atmosférický desetiválec je v dnešní době věc dosti neobvyklá. Audi připomíná příbuznost s motoristickým sportem, která se projevuje například velmi vysokými otáčkami. Motor lze vytočit až na 8700 ot/min. Kdyby vás to zajímalo, zapalování pracuje v sekvenci 1-6-5-10-2-7-3-8-4-9, což má na svědomí charakterní zvukový projev.

Doufejme, že tenhle motor přežije záplavu elektromobilů a hybridů a vydrží ve své neelektrifikované podobě na trhu co nejdéle.

Audi bude v Ženevě prezentovat elektromobily a hybridy, ale zároveň oslaví 10 let desetiválce
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: