Aston Martin Valhalla je další hybridní hypersport. Zvládne 15 km na elektřinu i sprint na 100 km/h za 2,5 s

  • Automobilka Aston Martin představila sériové provedení hypersportu Valhalla 

  • Hnací ústrojí kombinuje přeplňovaný osmiválec od Mercedesu s dvojicí elektromotorů 

  • Systémové parametry jsou 950 koní a 1000 Nm

  • Výrobce slibuje sprint na 100 km/h za 2,5 s a nejvyšší rychlost 330 km/h

  • V elektrickém režimu vůz ujede maximálně 15 km

  • Cena zatím nebyla oznámena

Automobilka Aston Martin už několik let připravuje velmi zajímavý hybridní hypersport. První koncept ještě pod označením AM-RB 003 jsme si mohli prohlédnout na ženevském autosalonu v roce 2019. Nedlouho poté bylo oficiálně potvrzeno jméno Valhalla. Teď Aston Martin ukázal sériovou verzi a přidal řadu technických detailů. Přesto ještě pár věcí zůstává tajemstvím. Dosud nebyl odhalen interiér, a především výrobce oficiálně neoznámil ani termín, kdy by se měla rozeběhnout výroba, ani cenu automobilu.

Sériový Aston Martin Valhalla kombinuje čtyřlitrový přeplňovaný osmiválec (známý mimo jiné z modelů Mercedes-AMG) s dvojicí elektromotorů. Spalovací jednotka samotná disponuje výkonem 750 koní a pohání zadní nápravu. Elektrická část pohonu pak přidává 204 koní. Jeden elektromotor pohání přední kola, druhý vzadu doplňuje spalovací motor. Celkově dostane řidič k dispozici výkon 950 koní a točivý moment 1000 Nm. Převodovka je dvouspojková a automobilka si ji vyvinula sama. Zpátečka zcela chybí, couvání obstarává elektromotor.

Aston za 70 milionů korun poprvé vyjel na běžnou silnici

Akcelerace z nuly na 100 km/h proběhne za 2,5 s, nejvyšší rychlost činí 330 km/h. Protože je Valhalla fakticky plug-in hybrid, bude možné vůz provozovat i v čistě elektrickém režimu. V takovém případě automobil využívá pouze pohon přední nápravy, přičemž bez pomoci osmiválce zvládne maximálně 130 km/h. Dojezd je 15 km a pokud by vás to zajímalo, tak Aston Martin slibuje normovanou produkci emisí pod hranicí 200 gramů CO2 na kilometr.

Model Valhalla dostal mnoho řešení přímo převzatých ze seriálu F1. Základem vozu je karbonový monokok, jehož součástí budou patrně i sedačky. Do sériového interiéru jsme se zatím sice podívat nemohli, ale tisková zpráva zmiňuje skutečnost, že sedadla nebudou nastavitelná. Po vzoru monopostů F1 využívá Valhalla na přední nápravě odpružení typu push-rod, tlumiče jsou adaptivní a vůz dokáže měnit světlou výšku. Při běžných jízdách bude možné zvednout přední část pro snazší překonávání například retardérů, v režimu Track se pak sníží celý automobil, což má přinést vyšší přítlak.

Také v oblasti aerodynamiky došlo na rozsáhlé využití techniky ze seriálu F1, takže nechybí řada aktivních prvků. Celý automobil má při rychlosti 241 km/h generovat přítlak 600 kg. Brzdy jsou karbon-kompozitové a pneumatiky byly vyvinuty ve spolupráci se společností Michelin. Rozsáhlé využití karbonu znamená také relativně nízkou hmotnost. Bez náplní Valhalla váží méně než 1550 kg. Všechno dohromady to má tvořit vůz s extrémními jízdními vlastnostmi. Aston Martin Valhalla by měl proto zvládnout Nürburgring za méně než šest a půl minuty. To by znamenalo rekord mezi sériově vyráběnými auty.

Interiér bude odhalen později, ale i tam bychom měli najít prvky z monopostů F1. Na druhou stranu Valhalla nabídne také přiměřený luxus. Běžné cestování ulehčí rovněž asistenční systémy včetně adaptivního tempomatu nebo systému hlídání mrtvých úhlů.

Neoficiální informace slibují cenu v přepočtu kolem dvaceti milionů korun. Dříve se také mluvilo o tom, že Aston Martin postaví pouze 500 kusů modelu Valhalla.

Aston Martin Valhalla je další hybridní hypersport. Zvládne 15 km na elektřinu i sprint na 100 km/h za 2,5 s
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: