Architekt snížil rychlost na Modřanské, radnice se podle zákona ptát nemusel

Zdroj: MF
  • Magistrát plánuje velké změny na Modřanské ulici, chce pruh pro cyklisty i nižší rychlost

  • Radnice Prahy 4 se změnami nesouhlasí a navrhuje jiné, nikdo s ní úpravu značení neřešil

  • Za přeznačením vytížené komunikace stojí architekt Cach, který má vazby na sdružení Auto*Mat

Pražský magistrát má v plánu přepracovat značení na Modřanské ulici. Jedna z nejdůležitějších komunikací v Praze 4 by se měla zásadně proměnit. Z nyní fungujících čtyř pruhů pro auta ukrojí jeden vyhrazený pro autobusy, přibudou také značení pro cyklisty. Kromě toho se má i snížit maximální povolená rychlost ze 70 na 50 km/h. Radnice Prahy 4 tvrdí, že s takovými změnami zásadně nesouhlasí a že je s ní ani nikdo nekonzultoval.

Praha 4 už k návrhu podala připomínky. Ostře nesouhlasí například se zavedením pruhů pro cyklisty, protože nedaleko Modřanské vede hojně využívaná cyklostezka podél Vltavy. Rozporuje i snížení maximální rychlosti z 70 na 50 km/h a další detaily. Psali jsme o tom minulé pondělí v tomto článku:

Cyklostezku ani nižší rychlost radnice na Modřanské nechce. Magistrát se jí neptal

Po jeho zveřejnění na naše dotazy odpověděl ještě místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovařík. „Komunikace Modřanská v řešeném úseku vede poměrně daleko od bytové zástavby, jedná se o dostatečně přehlednou a dosud širokou komunikaci, kde nic nebrání rychlejšímu provozu, který na téměř třech kilometrech délky přispívá k provozu MHD i individuální automobilové dopravy. Není žádný důvod k rychlostní restrikci, když dnešní stav dlouhodobě vyhovuje,“ odpověděl na dotaz, proč radnice nesouhlasí se snížením rychlosti.

Plný autobus dává přednost prázdné tramvaji

„Doprava BUS z Modřan se dostává v ranní špičce do kongesce vzduté zejména z důvodu kapacit nájezdových ramp Barrandovského mostu. Je třeba si uvědomit, že Barrandovský most jako součást Městského okruhu a současně slouží jako vysoké kapacitní MHD BUS spojení obou vltavských břehů. Ke vzdutí a kongesci také přispívá nevyvážená preference tramvají při výjezdu a nájezdu z a do smyčky Branické nádraží, kde mnohem více zatížené autobusy musí dát přednost tramvaji, ale to je menší problém, než vzdutí od Barrandovského mostu. V tomto bodě jsme však byli ochotni ROPIDu vyhovět, protože MHD je naší prioritou, i když celodenní BUS pruh postrádá jakékoli dopravní oprávnění,” dodal Kovařík. Plán totiž počítá s vyhrazeným autobusovým pruhem, který nebude mít časové omezení. Bude tedy platit i mimo špičku nebo o víkendech.

Nebojte se kamer, většina pokuty nerozdává. Víte, jak je poznat?

Velký problémem ale může být domalování dvou cyklopruhů ve směrech do centra i ven. “Naprosto nesouhlasíme s názorem magistrátu na nutnost cyklopruhů, argumenty zahlcenosti cyklostezky, na jejímž prosazení a vybudování se Praha 4 velmi aktivně podílela, známe. Řešení však s námi nikdo ani nehledal. Jsou mnohem rozumnější řešení – v podstatně méně dopravně exponovaných komunikacích souběžných s Modřanskou (Šífařská, V Náklích, Vltavanů), ovšem to město nechce zřejmě slyšet a zaslepeně likviduje páteřní komunikaci,” dodal radní.

Návrh na změny vyvěsil magistrát na konci ledna na úřední desce. Pro Prahu 4 to bylo překvapení. Zvláštní je, že návrh vznikl pouze na podnět architekta Tomáše Cacha. Ten se objevil na několika akcích sdružení Auto*Mat a zároveň spolupracuje s TSK, pro kterou zpracovává návrhy na změny ve značení, obvykle ve prospěch cyklistické dopravy. Připravil například koncept obousměrných cyklopruhů v karlínských jednosměrkách.

Ptát se nemusíme, tak jsme se neptali

Cacha ale při projektování změn na Modřanské požadavky radnice Prahy 4 nezajímaly. „Pan Cach s námi nekomunikoval a nekomunikuje vůbec, TSK zřejmě díky výměnám ve vedení Prahu 4 obešla taktéž, což mě mrzí, neboť máme jinak s TSK velmi dobré vztahy,” upozornil Kovařík. Autobible.cz požádala architekta Tomáše Cacha o vyjádření, ani na opakovanou výzvu ale neodpověděl.

Pražský politik i teď vyzývá lidi, aby jezdili radši MHD než autem. Neposlouchejte ho

Magistrát však ano: “Za silniční správní úřad sdělujeme, že dle § 77 zákona o provozu na pozemních komunikacích je k místní úpravě dopravního značení  na místní komunikaci dotčeným orgánem  pouze policie, proto věc nebyla konzultována s ÚMČ Praha 4. Návrh opatření pro stanovení místní úpravy provozu na komunikaci Modřanská byl zaslán na ÚMČ Praha 4 (byl vyvěšen i naší úřední desce, takže kdokoliv se k tomuto návrhu mohl vyjádřit). ÚMČ Praha 4 tuto možnost využila a náš úřad obdržel jejich připomínky,” sdělila Andrea Davidová, specialistka silničního správního úřadu pražského magistrátu.

Připomínky, které podala Praha 4 je možné dohledat v jejím usnesení, které vydala po zasedání rady 26. února. Čas na jejich podání byl do 9. března. Magistrát nyní připomínky vyhodnocuje. Mezitím se ale na Modřanské už objevil provizorní autobusový pruh, který je zatím značen žlutě (na úvodní fotografii). Proč tam je, není úplně jasné.

Architekt snížil rychlost na Modřanské, radnice se podle zákona ptát nemusel
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.6%) 25 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Autobusový pruh je tam z důvodů kolon tvořících se při opravě povrchu v ulici Modřanská x Údolní. Stejně tak je tam autobusový pruh od sjezdu z Barrandova. Že to řidiči nedodržují je věc druhá.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: