Společnost CarVertical se běžně zaměřuje na prověřování historie ojetin. Ostatně na toto téma už dříve zveřejnila několik různých žebříčků. Tentokrát přichází s neméně zajímavou analýzou týkající se růstu hodnoty ojetých aut. Výsledkem je seznam desítky modelů, u kterých je v dohledné době očekáván významný nárůst tržní ceny. Pokud nějaký takový vůz tedy máte v garáži, patrně byste neměli s prodejem spěchat.
Společnost bohužel detailně nevysvětluje, z čeho přesně seznam desítky automobilů s velkým potenciálem růstu hodnoty vychází. Pouze obecně zmiňuje, že byl „analyzován automobilový trh“. CarVertical pak k vybraným modelům přidala také tradiční údaje o procentuálním výskytu technických závad a u některých vozů ještě navíc i míru rizika manipulace s najetými kilometry.
10 aut s největším předpokládaným nárůstem hodnoty dle CarVertical
- Alfa Romeo GTV
- Audi V8
- BMW 540i E34
- Saab 9000 CS Aero
- VW Corrado VR6
- Volvo 740 Turbo
- Land Rover Series I/II
- Toyota Land Cruiser (J80/J100)
- Mercedes-Benz E300/320/420 (W124)
- Jaguar XK8
Jak je vidět, jde o mix všemožných kategorií a tomu odpovídá také riziko, že natrefíte na stočený exemplář. Například u Audi V8 evidují statistiky zmíněné společnosti 18 % kusů s nereálným počtem najetých kilometrů, stejně na tom je také Jaguar XK8. Naopak u Land Roveru Series I a II měla pouze dvě procenta vozů ve statistikách pravděpodobně upravený počet najetých kilometrů. Dobře na tom z tohoto pohledu je ale také VW Corrado VR6 (5 %) nebo Volvo 740 Turbo (8 %).
V případě technické spolehlivosti naopak Volvo 740 Turbo příliš neboduje. Nějaké technické závady u něj vykázalo 33 % exemplářů. S výsledkem 29 % pak následuje dvojice Alfa Romeo GTV a Jaguar XK8. U Toyoty Land Cruiser (J80 a J100) byly vady zjištěny dokonce u 36 % prodávaných kusů, což patrně bude daň za off-roadové zaměření a tudíž drsnější zacházení. Naopak v tomto směru vypadá slibně Saab 9000 CS Aero (8 %) nebo Audi V8 (9 %).
Pokud nevlastníte některý ze zmíněných automobilů, ale doma máte třeba nějaký zachovalý běžný model, také smutnit nemusíte. Trh s ojetinami s určitým odstupem kopíruje trh s novými auty, přičemž nové vozy zdražují. To některé majitele nutí ponechat si svou ojetinu déle a nabídka vozů z druhé ruky proto není tak bohatá jako dříve. To v konečném důsledku zvedá také ceny ojetin obecně, nejen těch atraktivních ze zmíněného seznamu.