Že se v Německu nestáčí? Omyl, až třetina německých ojetin je stočená

  • Každé třetí ojeté auto v Německu je stočené

  • Vyplývá to ze studie autoklubu ADAC

  • V Německu se hojně stáčí i přes hrozící tresty

Manipulace s počitadlem ujeté vzdálenosti není fenomén výhradně českého trhu s ojetinami. Stáčí se všude. Dokonce i v Německu, které mnozí považují za vzor férového přístupu a záruku prodeje kvalitní ojetiny. Nedávná studie autoklubu ADAC, na kterou ve své tiskové zprávě upozornil autobazar AAA Auto, však přišla s potvrzením domněnky, že až třetina německých ojetin může být stočená.

Důvody stáčení v Německu jsou úplně stejné jako u nás. Nejčastějším je snaha „omladit“ ojetinu a díky tomu při jejím prodeji utržit větší sumu peněz. Podle ADACu se průměrný zisk z prodeje stočené ojetiny pohybuje kolem 3000 eur, tedy asi 81 000 korun. Spousta stočených aut míří za hranice především do východní části Evropy, neboť následná vymahatelnost a především dohledatelnost skutečného stavu je značně problematická, spíše úplně nereálná.

Doporučujeme: Pět nejčastějších omylů a mýtů o ojetinách značky Škoda

Poměrně zajímavým a opomíjeným důvodem, proč se také tachometry v Německu (a jiných zemích) stáčejí, je švindlování s limitním počtem najetých kilometrů u vozů v pronájmu od leasingových společností. Stále větší počet lidí si auto pronajímá. S tím souvisí limit počtu najetých kilometrů — například 20 000 km za rok. Majitelé, kteří najedou víc, pak nechají tachometr upravit, aby nemuseli překročený nájezd doplácet.

ADAC upozorňuje, že různé firmy nabízejí úpravu stavu počitadla ujeté vzdálenosti za přibližně padesát eur, tedy za méně než 1500 korun. Lze si dokonce pořídit speciální přístroj a program, který to svede. Ten může stát jen několik set eur. V Německu je stáčení tachometrů trestný čin s hrozbou vysoké pokuty a trestu odnětí svobody až pět let.

Manipulace s tachometry je mnohdy špatně dohledatelná, neboť někteří majitelé si nechávají auto stočit před každým servisem nebo technickou kontrolou, kde se kilometry zapisují. V takovém případě prakticky nejde zjistit, že se s tachometrem manipulovalo. Na našem trhu je pak ještě jeden problém, na který jsme upozornili v článku: Auta s přetočeným tachometrem jen tak nezmizí. Bazary je nemohou hlásit. Zákon o ochraně osobních údajů totiž nedovoluje prodejcům ojetin varovat veřejnost před autem, u kterého se přijde na to, že je stočené.

Že se v Německu nestáčí? Omyl, až třetina německých ojetin je stočená
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 2 hlas/ů

1 komentář

  1. To jsem si myslel, u nás je teda dovezený auto z německa prodávaný v nějakym noname autobazaru stočený ještě jednou. Ne nadarmo lidi volej osvědčenej autobazar.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: