Co udělá Škoda Octavia nebo Kodiaq, když pustíte volant? Kontrolovaně zastaví

  • Systém Lane Assistant pomáhá udržovat auto v jízdním pruhu

  • Řidič musí z bezpečnostních důvodů držet volant

  • Pokud ale ignorujete všechny stupně varování, systém se nevypne. Místo toho vůz kontrolovaně zastaví

Adaptivní tempomat (s udržováním odstupu) a systém udržování v jízdním pruhu jsou u dnešních aut už relativně běžnou součástí výbavy. Alespoň té příplatkové. Výjimkou není ani Škoda. Faceliftovanou Octavii nebo SUV Kodiaq si můžete objednat se systémy, jimž značka říká „Lane Assistant“ (vedení v pruzích) a „adaptivní tempomat s prediktivní ochranou chodců a omezovačem rychlosti“.

Lane Assistant sleduje pomocí kamery u vnitřního zpětného zrcátka vodorovné dopravní značení a reguluje směr jízdy zásahy do elektromechanického řízení. Adaptivní tempomat udržuje bezpečnou vzdálenost. Teoreticky by se tak auto mohlo alespoň na dálnici řídit samo.

Z našich článků i odjinud ale možná víte, že tyto systémy nejsou určeny k automatickému řízení. Proto také „nevidí“ rády, když necháváte jízdu jen na nich. Po několika sekundách jízdy bez držení volantu se zobrazí výzva k převzetí řízení. Když ji opakovaně ignorujete, ve většině aut se systém udržování v pruhu prostě vypne. Ale ne tak ve škodovkách.

Doporučujeme: Kolik může stát Škoda Kodiaq „v plné náloži“? Skoro jeden a půl milionu

Škoda Octavia i Škoda Kodiaq (v jiných modelech jsme to nezkoušeli) vás po několika sekundách jízdy bez držení volantu upozorní nejprve výstrahou na displeji v přístrojovém štítu. V dalším kroku se přidá výstražný tón, následovaný krátkým intenzivním přibrzděním. A pokud se stále nechopíte volantu? Auto to vyhodnotí jako náhlou indispozici. Aktivuje výstražné osvětlení a postupně zpomalí vůz až do zastavení. Což jistě není ideální, například na dálnici. Ale pořád lepší než pokračování v nekontrolované jízdě, jako se to nedávno stalo v Německu, kdy bezvládného řidiče Passatu musel „vybržďováním“ zastavit jiný řidič v Tesle.

Doporučujeme: Tesla Autopilot je přísnější na řidiče, kteří nedrží volant. Vypne se

Jak jsme ale zjistili při pokusu o improvizované video (výsledek nahoře), Lane Assistant se takto zachová pouze napoprvé. Pokud ho znovu zapnete a znovu opakovaně ignorujete výstrahy, pochopí, že asi nemáte infarkt, a při dalších pokusech se po poslední výstraze jednoduše vypne, jako to známe z jiných aut.

A na závěr nezbytné upozornění: Lane Assist nenahrazuje řidiče. Není určen k jízdě bez držení volantu. Zvládá jen mírné oblouky, nikoliv ostré zatáčky. Není to žádný „autopilot“.

Co udělá Škoda Octavia nebo Kodiaq, když pustíte volant? Kontrolovaně zastaví
Ohodnoťte tento článek!
4.33 (86.67%) 15 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

  1. Není nad asistenční systémy. Superb např nedovolí odjet autem, když nemáte vodu v ostřikovači. Běda, když máte v garáži málo místa a musíte poodjet, abyste otevřeli víko motoru.
    Totéž auto se chytře zastaví a zhasne motor, když kolem něj běhá pes, tedy od brány k domu 6x.
    Vřele doporučuji a Škodě blahopřeji. (Objektivně by se jiným chytrým autům asi nevedlo lépe)

  2. Je to nebezpečné, třeba na dálnici jedete a chcete se napít tak do vás zezadu napere několika tunovej náklaďák…

    • Vážně se na internetu chlubíš tím, že se za jízdy nevěnuješ řízení a to dokonce natolik, že nejsi ani schopen postřehnout výstrahy, kterými tě auto několik vteřin varuje?

  3. Za plného provozu zkoušet tyto asistenty může jen blbec. Co si asi myslel ten náklaďák za Vámi, když jste nechali auto zapnout výstražné a přibrzdit. Nejste vůbec normální!!!

  4. No, já osobně si nejsem jist, zda zastavit na dálnici v jízdním pruhu je ta nejlepší věc. Jak správně řekl, nebudu zastavovat, protože za námi jede těžký náklaďák. Většinou je totiž ten, kdo zastaví na našich dálnicích během několika minut mrtvý. Takže si asi nevyberete.

    • Když máte infarkt, Bělehrad není to nejlepší místo, kam byste chtěli dojet : ). Takže zastavení je asi určitě lepší varianta.

  5. Urcite se pri infarktu, zachvatu, epilepsii ci jinych zachvatu a kreci pustim volantu aby me asistent zastavil auto. V dnesni dobe bych se pak nedockal ani pomoci na silnici, kde by vsichni bez ohledni ridici troubili.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: