Doporučujeme: Galerie — Fiat připomíná 50. výročí modelu 124 Spider (+video)
Jenže design není všechno. Jak jistě víte, základem italského roadsteru je Mazda MX-5. Interně jsme si vymysleli takovou hříčku slov. Mazda, to je „Jinba Ittai“ (v japonštině souhra mezi jezdcem a koněm. Mazda tak dlouhodobě vyjadřuje řidiskou přitažlivost svých aut), Fiat, to je „Jinba Ital“.
Dnes se ale nebudeme rozplývat nad tím, jak je nov7 Fiat 124 Spider krásný (i když jsme to vlastně už udělali). Zajímají nás hlavně rozdíly oproti výchozí Mazdě. Ve stejnou chvíli, kdy já jsem u showroomu Fiat s potěšením obhlížel testovací vůz, kolega Dalibor vyzvedával Mazdu MX-5, abychom se o něco později společně vydali na okresky v okolí Strakonic.
Liší se mnohem víc
Dvojice Fiat 124 Spider a Mazda MX-5 rozhodně není typ sourozenců, které od sebe pomalu nerozpoznáte, jak to je třeba u Toyoty GT86 a Subaru BRZ. Fiat dopřál svému roadsteru odlišný vzhled, daný zejména jinými proporcemi. Rozvor náprav 2310 mm mají obě auta shodný, stejně jako zavěšení a koncepci pohonu, ale tím podobnost končí.
Italští designéři dopřáli svému roadsteru podstatně větší převisy. Zatímco Mazda má přední převis pouze 760 mm, u Fiatu je příď delší zhruba o sedm centimetrů. Zadní převis je pak v případě 124 delší o 6,5 centimetru. Spider je zároveň nepatrně vyšší a v konečném důsledku také těžší. Podle oficiálních údajů je rozdíl oproti testované základní japonské patnáctistovce 75 kg.
Tím se dostáváme k tomu vůbec nejdůležitějšímu. Mazda sází na atmosférické jednotky, protože by ji fanoušci MX-5 za něco malého přeplňovaného bez přehánění vypálili a protože to je zkrátka tradice. Fiat nasadil přeplňovanou čtrnáctistovku MultiAir. Tento motor známe z jiných modelů značky. Zde samozřejmě musel být upraven, protože je na rozdíl od ostatních Fiatů uložen podélně. Žádné vyloženě zásadní změny ale na motoru neproběhly.
Doporučujeme: Může být Fiat 126p opravdu luxusní? Carlex Design dokazuje, že ano
Model 124 Spider nabízí maximální výkon 103 kW (140 k) a vrchol točivého momentu 240 Nm. Maproti tomu testovaná základní MX-5 disponuje parametry 96 kW (131 k) a 150 Nm. Ano, Fiat zapadá svým výkonem přesně mezi obě japonské motorizace. Výkonnější MX-5 totiž dosahuje 118 kW (160 k). S odlišnou koncepcí motoru koresponduje i upravená převodovka a kvůli jinému rozložení hmotnosti také rozdílné naladění podvozku.
Interiér? Známe
Jakkoliv se Mazda a Fiat vzájemně dost liší, interiér zůstal prakticky identický. Odmyslete si logo Fiat na volantu a téměř nemáte šanci pouze podle letmého pohledu do kabiny poznat, o který vůz se jedná. Jestli patříte mezi mimořádně všímavé čtenáře, pak vám možná neunikne jiný tvar hlavice řadicí páky, pozměněná grafika přístrojového štítu a chybějící plastový barevný dekor na dveřích. Tím jsme ovšem rozdíly uvnitř s konečnou platností vyčerpali.
Všechno ostatní sdílí Fiat s Mazdou ve stylu „ctrl+c, ctrl+v“. Volant, sedadla, palubní desku, multimediální systém a nakonec i mechanismus manuálního stahování střechy. Je to na jednu stranu dobře, protože zpracování a kvalita materiálů automobilky Fiat není něco, co by se mělo dávat do učebnic (jaká by to byla paráda, kdyby třeba Alfa Romeo 4C Spider za více než dva miliony měla interiér z MX-5). Na druhou stranu je to svým způsobem škoda.
Také Fiat si díky převzetí japonské kabiny nese mírná negativa ve formě minimálního počtu odkládacích prostor, pouze výškově nastavitelného volantu a pro vysoké řidiče také ne zcela ideálního rozsahu posuvu sedadla. Ale to všechno jsou věci, se kterými se žít dá. Pozice za volantem je i tak příjemná, i ve Fiatu budete obklopeni ovládacími prvky a vše budete mít ideálně při ruce.
Doporučujeme: Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná
A abychom nezapomněli, Fiat je praktičtější. Zatímco zavazadelník Mazdy pojme pouze 130 litrů, Spider zřejmě díky delšímu převisu má objem o plných deset litrů větší. A to se vyplatí.
Přeplňovaný motor nabízí nesporné výhody
Jsou tací, kteří se při představě malého přeplňovaného motoru křižují a vydávají silná prohlášení typu „něco takového mi nesmí do baráku“. Srovnání italského Spideru s Mazdou MX-5 ale celkem jasně ukázalo, v čem tkví výhoda podobných jednotek. V přímce je novodobá 124 Spider opravdu svižná.
První akcelerace pro mne znamenala velké překvapení. Pravda, Fiat se naplno rozjede až po překročení hranice dvou tisíc otáček, ale pak je jeho akcelerace docela intenzivní. Tak intenzivní, až jsem začal pochybovat, jestli náhodou motor nemá vyšší výkon než pouhých 140 koní. Pro úplnost dodejme, že jde o známý čtyřválec bez škrticí klapky a bez systému přímého vstřiku paliva.
S Mazdou MX-5 jsme v poslední době jezdili několikrát, takže ji určitě nemusíme blíže představovat. Její motor, ať už ten slabší, nebo silnější, je ze zcela jiného „těsta“. Přímovstřikový atmosférický čtyřválec potřebuje otáčky. V případě patnáctistovky najdete nejvyšší výkon až u sedmi tisíc. Než se tam dostanete, chvíli to trvá.
Naměřené hodnoty | Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 Skyactiv-G130 |
---|---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | ||
0-50 km/h (s) | 2,71 | 3,22 |
0-100 km/h (s) | 7,87 | 9,46 |
0-130 km/h (s) | 13,35 | 15,47 |
0-150 km/h (s) | 18,52 | 22,14 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | ||
30-50 km/h (s) | 1,45 | 1,53 |
50-70 km/h (s) | 1,52 | 2,10 |
80-120 km/h (s) | 6,28 | 6,83 |
130-150 km/h (s) | 5,17 | 6,67 |
80-120/3° km/h (s) | 5,47 | 7,10 |
80-140/4° km/h (s) | 9,78 | 14,91 |
Jak už jsme si řekli v samostatném článku, i když je rozdíl mezi testovanými jednotkami pouhých 7 kW, naměřené zrychlení Fiatu odpovídá spíše tomu, co v MX-5 předvádí dvoulitr, přestože Spider ještě navíc musí bojovat s mírnou nadváhou.
Zde pro zajímavost přikládáme i graf zrychlení, kdy červená křivka symbolizuje Fiat. V přímce je zkrátka Spider o poznání rychlejší, přestože má menší motor. Jsou chvíle, kdy objem turbem nahradit jde.
V praxi to znamená jediné — Fiat je na běžné cestování pohodlnější. Japonský čtyřválec se sice umí vcelku rychle sebrat i z otáček kolem dvou tisíc, ale ne tak svižně jako přeplňovaný MultiAir. V momentě, kdy u Spideru pouze přišlápnete plyn, v Mazdě musíte podřazovat.
Mazda je zábavnější
Dokud jsem jel ve Fiatu, nic moc mi nechybělo. Co víc, to auto mi přišlo jako velice solidní. Takhle dobrý a jízdně zajímavý Fiat jsem už hodně dlouho neřídil. Jenže přítomnost větších převisů, vyšší hmotnosti a přeplňované jednotky má svá negativa. A ta vás, pokud budete mít možnost přímého porovnání s Mazdou, regulérně praští přes ruce a nohy, jakmile v japonském roadsteru projedete první zatáčku.
Menší přední převis znamená menší hmotnost nad přední nápravou a tudíž i rychlejší a přesnější reakce na řízení, to zaprvé. Za druhé atmosférická patnáctistovka dostala do svého DNA bleskovou odezvu na plyn. Čím výše motor vytočíte, tím rychleji Mazda převede přišlápnutí plynového pedálu do praxe. Fiat za hranicí pěti tisíc už moc nejede, MX-5 naopak potřebuje otáčky. Aby vám dala vše, co umí, chce sedm tisíc. Až takhle vysoko se nachází výkonové maximum.
V praxi musíte řadit, řadit a řadit. Fiat si klidně dá zatáčku na trojku v nižších otáčkách, abyste na výjezdu pouze přidali plyn a auto svižně zrychlilo. Ne tak v Mazdě. Její akcelerace ze středních otáček je pomalejší, takže musíte podřadit. Celé to dohromady dává dokonalé řidičské náčiní. Auto, kde zapálený řidič najde vše, co hledá. Že takové věci MX-5 umí, to jsme věděli už dávno. Jen vedle Fiatu tato skutečnost nějak více vynikla.
Doporučujeme: Mazda MX-5 RF a Montserrat: Španělské rande s japonskou „targou“
Níže v tabulce si můžete prohlédnout také naměřené hodnoty brzdné dráhy. Navzdory hmotnostní výhodě Mazdy brzdí obě auta téměř stejně:
Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 Skyactiv-G130 | |
---|---|---|
50-0 km/h (s/m) | 1,3/9,0 | 1,5/9,1 |
100-0 km/h (s/m) | 2,6/36,7 | 2,8/35,9 |
130-0 km/h (s/m) | 3,4/61,6 | 3,6/62,1 |
150-0 km/h (s/m) | 4,0/82,3 | 4,2/82,4 |
Mazda je jednznačně zábavnější než Fiat, přesvědčila nás o tom také letištní plocha a vypnutá stabilizace. Sympatické je, že u obou aut nemusíte nikde nic dlouze držet. Prostě krátce zmáčknete tlačítko vlevo pod volantem, a osud sebe i automobilu máte ihned pouze a jenom ve svých rukách.
Na limitu se odlišné zaměření obou modelů projevuje nejvíc. Kratší a lehčí Mazda má větší ochotu přejít do přetáčivého smyku a pokud nebudete dostatečně rychlí ve svých reakcích, snadno se vám vůz přetočí tak, že už ho nesrovnáte. Minimálně na mokru nebo na hladkém povrchu, jaký jsme měli k dispozici my. Na suché hrubé silnici se základní MX-5 samozřejmě moc driftovat nechce.
Fiat tak rychlý není. Jeho přechod do přetáčivého smyku je plynulejší, a řidiči tak dává více času. Problém klasických vraceček jetých ve Fiatu na dvojku je v tom, že potenciál motoru končí poměrně brzy. Do zatáčky tudíž přijedete s vytočenou dvojkou, auto si lehce rozhodíte, záď se začne sunout napřed, jenže najednou překročíte pět tisíc, motor zvadne a je po driftu. I to je důvod, proč zapálení řidiči dají přednost točivé atmosférické jednotce.
Mazda si řekne o dva litry méně
Ještě nebyla řeč o samotném podvozku. I ten se liší, když nic jiného už kvůli různé hmotnosti obou aut. Subjektivně bych řekl, že je Fiat překvapivě tužší a docela dobře to je vidět i na fotkách driftujících aut, kdy se Mazda naklání na můj vkus už opravdu hodně. Japonští inženýři údajně chtěli umožnit hrátky s přesunem hmotnosti. I když je Spider nepatrně tužší, DNA podvozku MX-5 je také u něj znát. Jde o vůz, který bez problémů zvládne rozbitou českou okresku a vám přitom nevypadají všechny zuby. Což je fajn.
Spotřeba? Ta jednoznačně hraje do karet Mazdy. Přeplňovaná čtrnáctistovka si vzala minimálně o dva litry víc. Pokud budete Spider honit po dálnicích tempem kolem 160 km/h, klidně se dostanete přes deset litrů, MX-5 ovšem během našeho týdenního testu nepřekročila desítku ani jednou. Když jsme pak po cestě z focení domů měřili při předpisové dálniční jízdě rychlostí maximálně 130 km/h spotřebu obou automobilů, Fiat se dostal na 6,9 l/100 km/h, Mazda vykázala průměr přesně o dva litry nižší.
Fiat za cenu dvoulitru
Oproti testované japonské patnáctistovce je Fiat také o dost dražší. Zatímco základní Mazdu MX-5 koupíte už za 629 900 Kč, Fiat stojí minimálně 709 900 Kč. Jenže nabízí bohatší základní výbavu. My jsme navíc testovali druhou a zároveň nejvyšší úroveň Lusso, kde najdete větší sedmnáctipalcová kola, automatickou klimatizaci, mlhová světla a pár dalších drobností. Cena takové verze je minimálně 769 900 Kč. Za podobné peníze dostanete slabší MX-5 v kompletní výbavě včetně navigace, několika asistenčních systémů nebo adaptivních světlometů. A stále vám 20 tisíc zbude.
Fiat cenově zhruba odpovídá výkonnějšímu dvoulitru Mazdy. Ten sice stojí 789 900 Kč, ale navíc má navigaci, za kterou si v showroomech italské značky naúčtují v rámci paketu Premium dalších dvacet tisíc, takže se nakonec dostanete na stejnou částku. Dvoulitrová MX-5 ale kromě trochu lepší dynamiky přidá i samosvor na zadní nápravu.
Závěr
Kdo shání cenově dostupnou zadokolku pro zábavné svezení v příčetných rychlostech, ten nemá co řešit. Mazda MX-5 je pro zapálené řidiče lepší volbou. Je zábavnější, nabízí přesnější ovládání a jako bonus přidá nižší spotřebu a nižší pořizovací cenu.
Fiat je jakási civilizovanější alternativa. I s ním se pěkně svezete, při běžném cestování bude dokonce příjemnější, jenže spotřeba je neoddiskutovatelně vyšší a pokud jde o vyšší pořizovací cenu, obávám se, že jsem během sedmidenního testu nenašel odpověď na otázku, za co vlastně připlácíte.
Kdybych měl volit mezi touto dvojicí já osobně, znamenalo by to pro mne obrovské dilema. MX-5 je v mých očích atraktivní z pohledu jízdy, ale po stránce designu se mi nikdy moc nelíbila. U Fiatu je tomu opačně. Je škoda, že nakonec nevznikl pouze jeden vůz tak, jak to udělala Toyota a Subaru. Jedno auto, které by vypadalo jako Fiat a mělo by atmosférický motor. Tak třeba příště. Každopádně je dobře, že si i v segmentu lehkých sportovních zadokolek můžete díky přítomnosti Spideru více vybírat.
Dalibor Žák
Cena testovaného vozu: 769 900 Kč (Fiat 124 Spider), 749 900 Kč (Mazda MX-5)
Celková cena testovaného vozu: 848 900 Kč (Fiat 124 Spider), 766 300 Kč (Mazda MX-5)
Technické údaje | Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G130 |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec s nepřímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně | zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem | atmosférické plněný |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1368 | 1496 |
Ventilový rozvod: | DOHC | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 72,0 x 84,0 | 74,5 x 85,8 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 103/5000 | 96/7000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 240/2250 | 150/4800 |
Kompresní poměr: | 9,8:1 | 13,0:1 |
Převodovka: | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | zadní | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,5 | 8,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 215 | 204 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 8,5/5,1/6,4 | 7,9/4,8/5,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 4054 | 3915 |
Šířka (mm): | 1740 | 1735 |
Výška (mm): | 1233 | 1225 |
Rozvor náprav (mm): | 2310 | 2310 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1496/1503 | 1495/1505 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 975 | 900 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1215 | |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 140 | 130 |
Objem palivové nádrže (l): | 45 | 45 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | ||
Podvozek vpředu: | dvojité trojúhelníkové rameno | dvojité trojúhelníkové rameno |
Zavěšení vzadu: | víceprvkové zavěšení | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 205/45 R17 | 195/50 R16 |
Pneumatiky vzadu: | 205/45 R17 | 195/50 R16 |
[su_hello-bank-calculator]