Test Mercedes-Benz S 500 Cabriolet: a nic víc vás nezajímá

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Vysoký komfort i při jízdě se staženou střechou
  • Tepelná a zvuková izolace střechy
  • Přepychově působící interiér
  • Aristokratická základní motorizace

-

  • Přenosy rázů do karoserie na rozbitých silnicích
  • Jen symbolický prostor pro nohy vzadu
  • Aristokratická základní cena

Na internetu se začaly objevovat zprávy o tom, že na horách napadne až třicet centimetrů sněhu. V rádiu slibovali vydatné přeháňky, prudký vítr a teploty přes den maximálně kolem deseti stupňů. Ideální počasí pro test nějakého auta do nepohody, třeba takového Audi SQ7, ve kterém vám je absolutně jedno, co se kolem děje. Rozhodně to ale nejsou vhodné podmínky pro testování kabrioletu. Alespoň ne tehdy, pokud si chcete vyzkoušet jízdu se staženou střechou, což je u podobných aut celkem důležitý aspekt. Jenže větru a dešti zatím nikdo poručit neumí a tak nám zrovna tohle nepříznivé počasí vyšlo na týden, kdy v redakci zaparkoval poměrně speciální vůz – Mercedes-Benz S 500 Cabriolet v hodnotě 4,5 milionu korun. Ano, těšil jsem se na něj a důvodů byla celá řada.

Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d – Duel mastodontů

Mercedes představil S Cabriolet coby šesté a poslední provedení aktuální třídy S minulý rok na autosalonu ve Frankfurtu, přičemž tisková zpráva z té doby byla plná velmi slibných prohlášení. Chcete pár příkladů?

_DSC0232 Mercedes-Benz třídy S je ve verzi Cabriolet krásné auto, které se za svou ne zrovna lidovou pořizovací cenu opravdu nestydí – a to je u podobných automobilů dobře. Také S Cabrio můžete dostat v různých variantách, našim případem je linie AMG postavená na příplatkových dvacetipalcových kolech

Absence střechy tradičně neznamená nic dobrého z pohledu tuhosti karoserie, ale Mercedes slibuje tuhost srovnatelnou s verzí Coupé. A co více, díky důsledné péči o hmotnost údajně váží kabriolet zhruba stejně jako jeho dárce orgánů (z Coupé si Cabriolet vzal 60 % dílů). Podle automobilky není problém používat toto kabrio prakticky po celý rok. Vychytaná má být aerodynamika, akustický komfort, pohodlí na palubě i tepelný komfort.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet - Ceny
Základní cena 3 708 650 Kč
Příplatková výbava testovaného vozu Ozdobné výplně interiéru - designo klavírový lak černý "flowing lines" (42 080 Kč), sada KEYLESS-GO (27 747 Kč), sada jízdních asistentů Plus (59 175 Kč), sada Exclusive (175 158 Kč), vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (16 964 Kč), Airscarf (17 095 Kč), sedadla s masáží vpředu (44 710 Kč), touchpad (3 945 Kč), 360° kamera (22 618 Kč), 20" disky AMG (19 725 Kč), surround soundsystem Burmester® (28 930 Kč), vyhřívání druhé řady sedadel (10 783 Kč), linie AMG (143 335 Kč)
Cena vozu celkem 4 449 490 Kč

Vždyť si to představte, S Cabriolet může mít vyhřívané i loketní opěrky ve dveřích, na středovém tunelu a vyhřívat umí i hlavové opěrky. K tomu přidejme zástup asistentů a fakt, že se do něj nemontuje žádný motor s méně než osmi válci. No řekněte, vy byste se na takový test netěšili?

Bez střechy za dvacet sekund 

Vzhled je subjektivní, ale já se klidně vsadím, že v tomto případě budou většinové názory kladné. Designéři se totiž dokonale vypořádali s tradičními problémy otevřených vozů – se zásahy do základní koncepce karoserie a s řešením toho, kde vytvořit prostor pro složenou střechu a jak zároveň neudělat záď příliš masivní.

_DSC0267 S Cabriolet vypadá pěkně jak se střechou nahoře, tak bez střechy
_DSC0297 Střecha samotná se skládá ze tří vrstev a na manipulaci potřebujete 20 sekund

Výsledek se povedl na sto procent. Je celkem jedno, jestli jedete s nataženou střechou, nebo zda ji máte „uklizenou“ vzadu. Pětimetrový Mercedes působí velmi elegantně a svou nemalou pořizovací cenu (začínáme na částce 3,7 milionu korun) dává pěkně na odiv, ale na to jsme si vlastně už zvykli od všech ostatních variant současné třídy S.

V konstrukci střechy Mercedes použil klasické plátěné řešení. Stahovací střecha třídy S patří k těm vůbec největším na trhu. Má tři vrstvy, kromě tepelné izolace se myslelo také na odhlučnění. A samozřejmě se rovněž řešilo, jak zákazníkům co nejvíce usnadnit manipulaci.

Doporučujeme: Mercedes-AMG GT Roadster zvládne až 316 km/h

Manipulovat se střechou proto dálkově za pomoci klíčku nebo tradičně přímo z vozu. Ovladač najdete schovaný pod středovou opěrkou a po celou dobu manipulace ho musíte držet. Na to, jak je střecha velká, netrvá její skládání a natahování dramaticky dlouho. Stačí dvacet sekund. Navíc při tom můžete jet rychlostí až 60 km/h. Takže opět něco navíc, tradičním limitem bývá u kabrioletů 50 km/h.

_DSC0291 _DSC0290 _DSC0287

Kabriolety, které skládají střechu do zavazadelníku, což je i případ Mercedesu, mívají ještě jeden problém. Obvykle totiž bývá prostor pro střechu vymezen nějakou přepážkou. Abyste střechu mohli složit, musíte dát přepážku pěkně ručně do dané polohy. Pokud to neuděláte, střecha se nesklopí. Mercedes ale i tohle vyřešil po svém, takže je tato přepážka automatická. Pokud není potřeba, můžete ji uklidit za pomoci tlačítka, pokud budete střechu stahovat, sama se zase vysune zhruba do poloviny zavazadelníku. Pokud jí bude bránit v cestě nějaké zavazadlo, systém logicky složit střechu nedovolí.

Uvnitř nic nového pod sluncem

Kabriolet je už šestou verzí třídy S a stejně jako všech pět předchozích nabízí v kabině maximální luxus. Můžeme s klidným svědomím napsat, že uvnitř nenajdete nic nového „pod sluncem“. O posádku je nicméně dokonale postaráno.

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace 30d AWD: Tenkrát poprvé

Design, materiály, zpracování... O tom bychom mohli napsat tisíce dalších slov. Já to udělám stručně – jakmile otevřete dveře a nahlédnete do interiéru, nebudete ani na vteřinu pochybovat o tom, že byste snad svých 4,5 milionu korun vyhodili z okna za nějaký krám. Luxus se ukrývá prakticky v každém detailu od spolehlivě fungujícího podavače pásů přes perfektní grafiku displejů až po nádherně zpracované kryty reproduktorů Burmester.

_DSC0318 Mercedes zpracoval S Cabriolet do posledního detailu. Třeba přepážku vymezující prostor v kufru můžete zasunout pouze pomocí tlačítka
_DSC0316 Parádní jsou i kryty reproduktorů. Mimochodem, ta stříbrná lišta za sedadly je deflektor. Vysouvá se stiskem tlačítka. Jak jinak

A prostor? Vpředu je ho víc než dost a sedadla jsou vyloženě luxusní, vzadu to asi nikoho příliš zajímat nebude. Pokud ano, vězte, že v podélném směru panuje ve druhé řadě velká nouze. Zadní sedadla jsou ale jinak výborně tvarovaná a rozhodně ne malá. A mají úchyty ISOFIX. Na rodinu je tedy S Cabriolet také připravený. Pod loketní opěrkou vzadu najdete i malý průchod do zavazadelníku. Že by důkaz o možnosti celoročního používání? Ano, ale vzhledem k tomu, co bude následovat, je to spíše jen taková malá připomínka.

Tohle je vážně kabrio do nepohody 

Testování aut je jednou naše práce a když máte kabriolet, tak prostě musíte vyzkoušet jízdu bez střechy, i kdyby třeba sněžilo. Vybavil jsem se tedy neoprenovou kuklou, pořádnou šálou, mikinou, bundou a vyrazil. Teploměr ukazoval příjemných sedm stupňů, bylo sychravé podzimní ráno a já ještě nevěděl, co všechno dává S Cabriolet v boji proti nepohodě k dispozici.

Doporučujeme: Nový Mercedes-Benz třídy E All-Terrain má zatím jen čtyřválec

Příplatkovou samozřejmostí, kterou jsme si mohli vyzkoušet, jsou vyhřívaná sedadla, za další příplatek ale můžete dostat také vyhřívané loketní opěrky vpředu, vyhřívaný volant a vyhřívané hlavové opěrky. To ale náš exemplář nenabízelSystém Airscarf, který vám fouká na krk teplý vzduch, už ovšem v autě byl, stejně jako další příplatková věc – systém Aircap.

_DSC0413 Proti nepohodě bojuje S Cabriolet například systémem Aircap s deflektorem nad předním oknem. Do interiéru pak fouká jen minimálně
_DSC0317 Airscarf je další příjemná věc, která vám na krk fouká teplý vzduch. Také klimatizace se dočkala důkladné péče

Aircap přidá pod loketní opěrku vedle ovladače na stahování střechy další tlačítko. Po jeho stisku se vysune defelektor nad horní okraj čelního okna, čímž ho v podstatě zvýší o sedm centimetrů. Spolu s tím vyjede druhý deflektor (opět elektricky, přece byste nechtěli u třídy S manuálně instalovat nějaké síťky) za zadními opěradly. V kombinaci s bočními okénky a výbornou aerodynamikou (součinitel odporu je 0,29) to funguje naprosto dokonale. Do interiéru ani při jízdě po dálnici příliš nefouká.

A pak tu máme ještě drobnosti v podobě masáže „lávovými kameny“ nebo důkladně propracované klimatizace, která používá celkem dvanáct senzorů včetně dvou určených k rozpoznání toho, zda na vás svítí slunce, nebo ne.

Doporučujeme: Test Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro: Bez terénních ambicí

Dokud bylo zataženo a teplota se pohybovala kolem sedmi stupňů, byl jsem rád za veškeré oblečení, které jsem si vzal, ale jakmile se vyjasnilo, stala se zvláštní věc. Začalo mi být teplo, ačkoliv vnější teploměr pořád ukazoval sedm stupňů a já jsem chvílemi jel přes 130 km/h. Vypadá to, že tohle je vážně kabrio do nepohody.

_DSC0406 Interiér známe z ostatních verzí třídy S. Na pohled vypadá skvěle a při jízdě bez střechy do něj moc nefouká
_DSC0409 Luxusní příplatková sedadla mají aktivní boční vedení, masáž, vyhřívání a prvotřídní čalounění. Nabízený komfort by se dal krájet...

Jistě, na dálnici bych se asi v mrazu se staženou střechou nevypravil, ale zimní projížďku zasněženou krajinou v rychlosti kolem 80 km/h si představit dokážu. Všechna opatření, která Mercedes použil k tomu, aby vám prodloužil sezónu jízd bez střechy, vážně fungují.

S méně než osmi válci ho nekoupíte

Vzpomínáte na tu zmínku o ceně testovaného vozu 4,5 milionu korun, respektive o první ceně 3,7 milionu korun? Věřte nebo ne, my tu vlastně zkoušíme základní provedení. Mercedes se rozhodl, že na rozdíl od kupé nebude do kabrioletu dávat šestiválec, takže to nejslabší, co můžete pořídit, je S 500 s dvakrát přeplňovaným osmiválcem o výkonu 335 kW (456 koní). Alternativou je osmiválcové S 63 AMG nebo monstrózní dvanáctiválec S 65 AMG za ještě monstróznější peníze.

Dalo by se říci, že ten, kdo sáhne po některém z AMG, tak činí z ryze subjektivních důvodů. Základnímu osmiválci totiž objektivně nechybí absolutně nic. Má vytříbený chod, pěkný zvuk a více než solidní dynamiku. Teorie slibuje akceleraci z nuly na 100 km/h za 4,6 s, maximální rychlost 250 km/h je dílem omezovače. Na vyšší rychlost se nerozjede ani o tři miliony dražší dvanáctiválec.

Naměřené hodnoty Mercedes-Benz S 500 Cabriolet
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 1,94
0-100 km/h (s) 4,87
0-130 km/h (s) 7,22
0-150 km/h (s) 9,36
0-170 km/h (s) 11,85
0-200 km/h (s) 16,65
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,81
50-70 km/h (s) 0,94
80-120 km/h (s) 2,89
130-150 km/h (s) 2,15
130-200 km/h (s) 9,44
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,57
50-0 km/h (m) 9,02
100-0 km/h (s) 2,82
100-0 km/h (m) 35,19
130-0 km/h (s) 3,58
130-0 km/h (m) 59,32
150-0 km/h (s) 4,07
150-0 km/h (m) 78,40
200-0 km/h (s) 5,33
200-0 km/h (m) 139,68
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 49
90 km/h 88
130 km/h 128,6

Jak přesně je základní S Cabriolet rychlý, to nejlépe prozradí měření. Výsledky najdete výše v tabulce. Realita se nakonec ukázala být o necelé tři desetinky sekundy horší, ale je potřeba říci, že všechna auta měříme s dvojicí dospělých osob na palubě, takže si vezou určitou zátěž. V grafu je pak docela dobře vidět, že elán tomuto kabrioletu nechybí ani v rychlostech nad 200 km/h. Kromě silného motoru je to také dílem propracované aerodynamiky.

Představu o akceleraci z klidu až na 250 km/h si můžete udělat také z videa:

[su_vimeo url="https://vimeo.com/186420716"]

Svůj podíl na výsledku má i devítistupňová automatická převodovka. Ta při startu nasadí 2600 ot./min a v plném tempu řadí opravdu bleskově. Ve dynamickém režimu s autem trochu sportovně cuká, ale to můžete vyřešit přepnutím do běžného nastavení, kdy řadí plynuleji.

mercedes_s500_akcelerace Akceleraci na 200 km/h zvládne základní S Cabriolet s prstem v nose. Z grafu je dobře patrné, že 200 km/h rozhodně neznamená konečnou
mercedes_s500_brzdy K zastavení z rychlosti 150 km/h potřebuje S Cabriolet 78,4 m. Brzdy nepatří k slabinám vozu, ale přece jen krotí hmotnost 2115 kg

Pod volantem jsou případně k dispozici i pádla pro manuální řazení, ale mohu vám slíbit, že to vás při běžné jízdě rychle přestane bavit. S Cabriolet má totiž docela jinou náturu.

Spěchat dokáže, ale raději má klid 

Další poměrně užitečná věc, kterou má každý Mercedes-Benz třídy S Cabriolet, je pneumatický podvozek Airmatic. Zde je ale potřeba zdůraznit, že základní S 500 používá vzduchové pružiny pouze na zadní nápravě. Jak známo, Airmatic dokáže odfiltrovat velké nerovnosti i tehdy, pokud má vůz rozměrnější kola. Moc dobře si vzpomínám na týden strávený za volantem S 500 Coupé, kdy byl komfort jedním slovem dokonalý, takže jsem se těšil na totéž, pouze s nebem nad hlavou.

_DSC0363 Komfort jízdy není tak dokonalý jako u Coupé, ale stejně... Pohodlnější kabriolet téměř jistě nenajdete. Sportovní vůz ovšem nečekejte
_DSC0361 Na kvalitních silnicích je jízda hotová pohádka, na rozbitých cestách začne být zadní náprava nervózní. Třímetrový rozvor a absence střechy jsou znát

S Cabriolet je absolutně dokonalý tehdy, pokud máte pod koly vyžehlenou silnici. Karoserie se v režimu Comfort příjemně pohupuje, k tomu sametový osmiválec a obloha nad vámi. Úplně vidím tu idylku při klidném popojíždění někde v teplých krajích nejlépe podél moře při západu slunce.

Doporučujeme: Rychlý test Porsche 718 Boxster S: Zkouška víry

Problémem našeho auta byly příplatkové dvacetipalcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami (vpředu 245/40 R20, vzadu 275/35 R20). Nemůžu říci, že by byl vůz nepohodlný, ale na větších nerovnostech podvozek pohyby kol nestíhá utlumit a ta začínají tu a tam bouchat. Zhoršuje se to úměrně s tím, čím více na okreskách tlačíte na pylu. Vše ale berte v kontextu dokonalosti sedanu a kupé, ve srovnání s kabriolety pro běžné smrtelníky je samozřejmě komfort minimálně nadprůměrný. Jenže je tu ještě jeden problém.

Věřím tomu, že si Mercedes dal práci s vyztužením karoserie i se snižováním hmotnosti. Za sedadly například přibyla nová přepážka částečně vyrobená z hliníkové slitiny (slouží jako opěrný bod pro vystřelovací bezpečnostní oblouky), ze stejného materiálu je i nová zadní část podlahy, přidávaly se výztuhy do podlahy a tak podobně. Nevěřím ale tomu, že výsledná tuhost je shodná s kupé, protože při rychlejší jízdě po rozbitých cestách je kabrio výrazně více nervózní, zejména vzadu. Nedá se svítit, S Cabriolet je vůz s téměř přesně třímetrovým rozvorem náprav a to se při absenci střechy prostě projevit musí.

_DSC0332 Pokud upřednostníte kabriolet před kupé, zaplatíte daň v podobě jisté nervozity na nerovných silnicích při rychlé jízdě
_DSC0330 Klidnější tempo se staženou střechou je ale v kontextu S Cabrioletu dost návyková záležitost. Hlavně na kvalitních cestách

Nicméně spěchat S Cabriolet také nakonec umí, stejně jako trochu zahrát na sportovní emoce řidiče. Kromě masivního zátahu „základního“ osmiválce tu máme třeba možnost „deaktivovat ESP“. Ta sice stabilizaci úplně nevypne, menší drift vám ovšem povolí. Je to trochu lodní zábava, ale chvíli vás to možná bavit bude.

Jenže dříve nebo později stejně zvolníte na zákonný limit, protože v takovém režimu je tohle auto přímo vynikající a podle všeho také bylo pro takový režim stvořeno. I když má 335 kW (456 koní), řidiče dokonale ukolébá. Tady to není o tom, že musíte brousit okresky a zuřivě předjíždět pokaždé, kdy to jen trochu jde, protože máte k dispozici hodně zajímavou akceleraci, je to o tom, že můžete. Vy můžete být rychlí, můžete jezdit sportovně, můžete prohánět kde koho, ale nebudete to dělat. Jde o pocit té obrovské rezervy, kterou máte k dispozici. S Cabriolet vám ho servíruje na stříbrném podnose každý metr jízdy.

_DSC0302 Možná má pár drobných nedokonalostí, které vyniknou hlavně při srovnání s třídou S Coupé, ale objektivně jde o výborný a nesmírně pohodlný kabriolet

Asi není nutné zdůrazňovat, jak moc příjemný pocit to je. Tím spíš, když jedete někde v noci a nad hlavou máte hvězdy. Ne ty umělé, jaké dává do svých aut Rolls-Royce, ty pravé...

....a nic víc vás nezajímá

Pokud dáte přednost kabrioletu před kupé, dostanete trochu méně jistoty, o kousek méně komfortu na rozbitých cestách a malinko horší akustický komfort daný přítomností plátěné střechy. Zda vám to stojí za možnost projíždět se s nebem nad hlavou, to je na vás. Svůj půvab to samozřejmě má. Tedy velký půvab to má. Ne, obrovský...

Stejně jako kupé je i kabriolet vozem, který vás dokonale vytrhne z reality všedních starostí. Je až nebezpečné, jak rychle si na to všeobecné pohodlí člověk zvykne a jak hlučná, nepohodlná a laciná se mu pak zdají obyčejná auta typu Škody Octavia. Tady zkrátka usednete do interiéru a dál už vás nic nezajímá. Dokonce nakonec ani to počasí nebude tak často rozhodovat o tom, zda sundat střechu, nebo ne.

Technické údaje Mercedes-Benz S 500 Cabriolet
MOTOR
Konstrukce: dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem válců (cm3): 4663
Ventilový rozvod: DOHC, 32 ventilů
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 335/5250-5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 700/1800-3500
Kompresní poměr: 10,5:1
Převodovka: automatická devítistupňová
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 11,8/6,8/8,5
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 5027
Šířka (mm): 1899
Výška (mm): 1417
Rozvor náprav (mm): 2945
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1625/1649
Provozní hmotnost (kg): 2115
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2590
Objem zavazadlového prostoru (l): 350
Objem palivové nádrže (l): 80
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: víceprvkové
Zavěšení vzadu: víceprvkové
Pneumatiky vpředu: 245/40 R20
Pneumatiky vzadu: 275/35 R20

[su_hello-bank-calculator]

Petr Ackermann (neregistrovaný)
Velmi zajímavé auto i reportáž a opravte si tlačit na pylu v textu. To hodně tahá za očí.
  • Našli jste v článku chybu?