1. Na startovní čáře
  2. 4. místo: Subaru WRX STi
  3. 3. místo: Volkswagen Golf R
  4. 2. místo: Mercedes-Benz A 45 AMG
  5. 1. místo: Ford Focus RS
  6. Naměřené hodnoty a poznámky k testování
  7. Technické údaje a kompletní fotogalerie

Poznámky k testování

_DSC2626

V tabulce níže na této stránce najdete kompletní výsledky našeho vlastního měření dynamiky. Rádi bychom poděkovali vedení obce Tchořovice za vstřícnost, s níž nám umožnili využít k dynamickým zkouškám plochu tamního letiště.

Používáme GPS zařízení Racelogic vBox a jezdíme vždy oběma směry, abychom pokud možno eliminovali vliv sklonu dráhy a směru větru. Publikované hodnoty představují průměr dvou nejlepších jízd každým směrem. Naměřené hodnoty jsou zpravidla horší než ty udávané výrobcem, protože testujeme auta s různě rozsáhlou (a různě těžkou) příplatkovou výbavou, na palubě vždy sedí dva redaktoři a samozřejmě nemáme k dispozici optimální povrch, optimální povětrnostní podmínky ani optimální počet pokusů (viz dále).

Doporučujeme: Škoda Octavia 1.0 TSI vs. 1.2 TSI – Černobílá záležitost?

Ještě před tabulkou s naměřenými hodnotami nabízíme postřehy k jednotlivým autům, kterými jsme nechtěli prodlužovat hlavní část testu, ale přesto je považujeme za relevantní.

Ford Focus RS

Rychlý rozjezd s manuální čtyřkolkou je náročná disciplína, ale Focus RS ji maximálně usnadňuje díky funkci Launch Control. Před jízdou ji musíte aktivovat v menu palubního počítače. Pak už stačí sešlápnout plyn naplno a pustit spojku tak prudce, jak vám odvaha a mechanický soucit dovolí.

Výsledkem jsou opakovatelné a velmi ostré rozjezdy z místa. Kolega na sedadle spolujezdce pociťoval počáteční akceleraci jako vysloveně násilnou. U testovaného kusu s najetými 14 tisíci novinářskými kilometry bohužel při přeřazení na dvojku opakovaně prokluzovala spojka, proto jsme měření po čtyřech pokusech raději ukončili.

Při zrychlování napříč rychlostními stupni i bez řazení (v tabulce je obojí pro zjednodušení v sekci „zrychlení pružné“) Focus trochu doplácí na nejdelší převody v testu, papírově slabší Golf byl v mnoha inkrementech rychlejší.

Mercedes-Benz A 45 AMG

Manuální převodovka možná lépe naplňuje romantickou představu o souznění člověka a stroje, ale pokud jde o účinnost, není nad ostrou dvouspojku. Mercedes dělá s funkcí Race Start drahoty. Její aktivace je pracná a možnosti využití omezené – po dvou pokusech se odmítla znovu aktivovat, i když jsme několikrát přejeli letiště sem a tam. I ty dva pokusy ale stačily na „stovku“ za zdrcujících 4,49 s a naprosté deklasování všech soupeřů.

V inkrementu 80-120 km/h na trojku zvítězil Golf, ale jen proto, že u Mercedesu ho nebylo možné změřit – kratičká trojka končí dřív. Mimochodem, speciální pochvala míří do Stuttgartu za to, že v manuálním módu převodovka nepodřadí ani při plné akceleraci. Díky tomu jsme mohli změřit i pružné zrychlení, což u většiny aut s automatem nejde.

Stejně suverénní jako při akceleraci byl A 45 AMG i na brzdách. Tuhý chod pedálu a minimální ponořování přídě jdou ruku v ruce s nejlepšími brzdnými výkony v testu.

Subaru WRX STi

Čtyřkolky při ostrých rozjezdech extrémně trpí a přestože jsme dávali enormní pozor, abychom spojku netýrali nadměrným prokluzem, brzy se nad letištní plochou nesl její charakteristický zápach. Takže opět – maximálně čtyři pokusy a konec. Tím spíš, že akceleraci zde neusnadňuje ani řazení, přesun páky v kulise z jedničky na dvojku vyžaduje značnou trpělivost a čas.

Ani jeden ze čtyř ostrých pokusů se nám nepovedl tak, jak bychom si představovali, přesto Subaru nijak dramaticky nezaostalo za udávanou hodnotou. Je to ovšem jasně nejpomalejší auto v testu. Všimněte si, že i s o půl litru větším motorem a prakticky shodnými převody zrychluje hůř než Golf.

A také hůř brzdí. Prudká decelerace je navíc provázena silným potopením přídě a nestabilitou zádi. Bohužel musíme znovu opakovat, že ladiči Subaru neměli při kalibraci podvozku aktuálního WRX STI šťastnou ruku.

Volkswagen Golf R

Nevíme, jestli je to konstrukcí Golfu R nebo opotřebením konkrétního kusu, ale spojka fungovala tristně. Zůstávala „viset“, nechtěla se vracet nejen při rozjezdu, ale i při normálním řazení. A k tomu klouzala, při jednom pokusu dokonce i na trojku. I zde jsme raději měření ukončili po minimálním možném počtu jízd a spokojili se s hodnotami hluboko pod tím, co slibuje udávané zrychlení na 100 km/h za 5,2 s.

Chápeme, že spousta z vás si neumí představit v autě tohoto ražení dva pedály, ale věřte nám – konkrétně Golf R funguje mnohem přesvědčivěji s DSG. Lepší dobrý automat než rozpačitý manuál.

Z hodnot pružného zrychlení je nicméně dobře vidět, že i s „pouhými“ třemi sty koní se Golf R může udržet v závěsu za silnější konkurencí. Díky optimálnímu odstupňování převodů vzhledem k průběhu točivého momentu překonává v některých inkrementech soupeře od Fordu i Subaru.

Při prudkém brzdění zůstává Volkswagen stabilní a čitelný, samotné výkony však nejsou právě oslnivé. Řidič se také musí vypořádat s měkkým, nejasně definovaným odporem pedálu, který na jistotě nepřidá.

Focus RS A45 AMG WRX STi Golf R
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 1,76 1,68 1,82 2,60
0-100 km/h (s) 5,35 4,49 5,74 6,82
0-130 km/h (s) 8,21 7,09 9,26 10,33
0-150 km/h (s) 11,36 9,18 12,05 12,74
0-170 km/h (s) 14,54 12,02 15,46 15,70
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,83 0,71 0,85 0,91
50-70 km/h (s) 1,33 0,97 1,41 1,59
80-120 km/h (s) 3,50 2,95 3,79 3,78
130-150 km/h (s) 3,15 2,09 2,79 2,42
130-170 km/h (s) 6,06 4,93 6,20 5,38
70-110 km/h na 3° (s) 3,35 2,76 3,30 3,10
80-120 km/h na 3° (s) 3,48 - 3,50 3,25
80-120 km/h na 4° (s) 4,38 3,48 4,50 4,23
80-160 km/h na 4° (s) 9,58 7,63 9,92 9,10
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,41 1,35 1,35 1,53
50-0 km/h (m) 9,03 8,61 9,31 8,76
100-0 km/h (s) 2,70 2,56 2,67 2,79
100-0 km/h (m) 35,99 33,73 36,79 34,92
130-0 km/h (s) 3,47 3,26 3,46 3,57
130-0 km/h (m) 60,59 56,28 62,16 59,88
150-0 km/h (s) 3,98 3,73 4,01 4,08
150-0 km/h (m) 80,50 74,38 83,33 79,85
170-0 km/h (s) 4,50 4,19 4,54 4,67
170-0 km/h (m) 103,43 95,17 107,12 105,97
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 47 48 46 49
90 km/h 88 88 84 88
130 km/h 126 128 123 126
PŘEVODY
Max. rychlost na 1° 61 50 56 57
Max. rychlost na 2° 102 79 91 92
Max. rychlost na 3° 149 111 128 130
Max. rychlost na 4° 187 161 178 180
Otáčky při 130 km/h na 6° 2900 2400 (7°) 2900 3200
Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (75.09%) 53 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. No STI sice už není, co bývalo, ale že takovýhle test dělá zrovna někdo, kdo neví rozdíl mezi turboefektem a trubodírou nebo mezi váhou a hmotností, to je pánové velké faux pas…

  2. Transprarentně uplácené auto.cz mě už hodně vadilo, takže když jsem se dozvěděl, že bude mezi námi autaři další webovka zaměřená na auta a dění kolem, tak jsem se mooc těšil a moc ve vás vkládal.

    Ale po tom, co jsem si přečetl tu splažku zblitek k recenzi na hoty 4×4, tak jsem se oprávdu málim poblil.
    Dotyčného, kterej to napsal vyhoďte. To je neuvěřitelný. Mimochodem velkej průser je už vůbec porovnávat jablka s hrušky a když už, tak úplně zcestně a pominout zamyšlení a charaktery aut je už doslova dechberoucí.

    No, omluvte otevřenost a dejte si to do pořádku, můžete být dobrý.

    P.S. když budete chtít poradit, abych byl konkrétní (tady se rozepisovat nebudu), jsem k dispo.

  3. Bohužel je pravda, nové Sti je velká, těžká a lína potvora. Subaru udělalo stejnou chybu jako Mitsubishi s Evo X. Samozřejmě poladit motor a podvozek jde, ale s tou masou se nedá nic dělat (predpokládám že nikdo nebude kuchat fáro pro běžný provoz) A vím co říkám. Sti upravujeme a opravujeme 12 let a Evolutiony 17.
    Je pravda, nový Ford RS je opravdu pecka. Neskutečně mrštné auto, výborná převodovka. Jen motor v sérii je tupý. Ale na to je řešení. S 370ps a 580Nm jde snadno letět bokem na úzké okresce i bez Drift modu.

  4. Muj nazor: Pisete blbosti, běžte radši do práce. Já vim ze se vam nechce kluci. Tenhle článek je ostuda!

  5. Já bych tak příkrý nebyl a tento kometář věnuji autorovi, který si má (naštěstí) právo psát, co se mu zlíbí. Každopádně způsob, jakým popisuje jízdní vlastnosti STI jasně naznačuje, že zatím na něj řidičsky nedosáhl. Přiznávám se, že s STI jezdím v různých obdobách včetně těch ostrých závodních asi patnáct let. Přesto se nepovažuji za dobrého řidiče, protože nejdůležitější je respekta práce na sobě sama.

    Nicméně, milý kolego, doporučoval bych si sednout do STIčka vedlě někoho, kdo to skutečně umí, aby vám ukázal, jak se správně řídí. Já to před mnoha lety tak také udělal a moc mi to pomohlo. Pak nebudete psát nesmysly jako že je aktuální STI nedotáčivé, podvozek špatně naladěný apod. Vězte (a opravdu to neříkám ironicky), že ve vašem případě je problém mezi volantem a pedály. Což není nic špatného, pracujte na sobě a uvidíte, že odhalíte zcela novém obzory v ježdění autem. Mnoho zdaru!

  6. Máte sice pěkný tabulky zrychlení a brždění, ale nikde jsem nezahlíd v čem jsou auta obutý. Ty rozdíly mohou být naprosto v tolerancích různých značek pneumatik. (viz. srovnávací testy pneu) Pokud jsem to někde přehlédl, tak se omlouvám, ale pokud ne, není co srovnávat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: