Škoda Rapid dostala nová světla a tříválec 1.0 TSI (první dojmy)

8 nových názorů
Autor: Redakce Autobible
  • Škoda představuje facelift modelů Rapid a Rapid Spaceback

  • Nejviditelnější novinkou jsou bi-xenony s LED denním svícením, základní verze si však samozřejmě budou nadále svítit halogenovými žárovkami

  • Roli základní motorizace přebírá tříválec 1.0 TSI, zde nabízený ve variantách 70 a 81 kW

  • V interiéru se mírně změnil vzhled některých detailů. Infotainment nyní nabízí podobné funkce jako v dražších škodovkách

Pozornost fanoušků značky Škoda se přirozeně soustředí na nové SUV Škoda Karoq. Nástupce modelu Yeti se představí ve statické premiéře už příští týden na speciální akci ve švédském Stockholmu. Mladoboleslavská automobilka ale letos tak či onak zasáhne do většiny svých modelových řad. Po faceliftu Octavie přijíždí v modernizované podobě také menší Rapid a Rapid Spaceback. Oba modely jsme poprvé krátce vyzkoušeli v kopcích okolo městečka Königstein im Taunus nedaleko Frankfurtu nad Mohanem.

Škoda Rapid 2017-2 Modernizace se dotkla i Rapidu Monte Carlo s černými detaily exteriéru a sportovně stylizovanými prvky v interiéru. První testovací jízdy pro novináře Škoda tentokrát uspořádala nedaleko Frankfurtu nad Mohanem

Redesign samozřejmě probíhal ještě pod taktovkou Jozefa Kabaně, který Škodu opustil teprve nedávno. Změny exteriéru vskutku nejsou revoluční. Rapid liftback i Rapid Spaceback ve vyšších úrovních výbavy mohou teď mít dvojvýbojkové světlomety s LED denním svícením. Škoda zmiňuje rovněž upravený tvar předních mlhovek v nárazníku a zatmavené zadní svítilny. Nakolik tyto úpravy Rapidu prospěly, můžete posoudit při pohledu na fotografie dosavadního modelu, který jsme docela nedávno testovali jako ojetinu:

Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru

V interiéru designéři změnili podobu ventilačních otvorů, dekoračních lišt a výškových reproduktorů v předních dveřích, stejně jako vzhled přístrojů a ovládacího panelu klimatizace. Šikovné je, že vzadu přibyly dvě USB zásuvky na dobíjení přenosné elektroniky.

Obě karosářské varianty trochu prokoukly, avšak jemný facelift pochopitelně nemůže nijak zamaskovat skutečnost, že Rapid je relativně dlouhé a úzké auto. Proto nikdy nebude působit tak dynamickým dojmem jako modely, které jsou na silnici rozkročené víc do šířky. A samozřejmě je otázkou, jak budou vypadat základní verze s halogenovými žárovkami H7.

Škoda Rapid 2017-3 Jedinými výraznějšími změnami na přídi jsou design příplatkových bi-xenonů a mlhovek
Škoda Rapid 2017-6 Zadní svítilny dostaly zatmavený vzhled. Tím jsme výčet designových novinek v podstatě vyčerpali

Roli základní motorizace nově přebírá přeplňovaný tříválec 1.0 TSI, který jsme po jeho uvedení na trh porovnali s dřívější jednotkou 1.2 TSI – a výsledek nás přesvědčil:

Škoda Octavia 1.0 TSI vs. 1.2 TSI: Černobílá záležitost?

V lehoučkém Rapidu (1115 kg bez řidiče) se tříválec jeví ještě o něco agilněji než v Octavii. Přinejmenším výkonnější 81kW verze se šestistupňovou převodovkou dokáže při předjíždění na trojku předvést až nečekaně suverénní zátah ve středním rozsahu otáček. Až v prudkém stoupání se najednou pozná, že těch kubíků pod kapotou je nějak málo. Základní provedení, naladěné na 70 kW, netáhne tak důrazně a má o poznání tupější vršek, z opravdu nízkých otáček okolo 1500 min-1 se ale rozbíhá snad ještě ochotněji.

Škoda Rapid 2017 – přehled motorů box_color=#000000

1,0 TSI/70 kW (95 k), max. rychlost 187 km/h, 0 – 100 km/h za 11,0 s, kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km, CO2 101 g/km. Převodovka: pětistupňová manuální nebo sedmistupňová DSG.

1,0 TSI/81 kW (110 k), max. rychlost 200 km/h, 0 – 100 km/h za 9,8 s, kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, CO2 104 g/km Převodovka: šestistupňová manuální.

1,4 TSI/92 kW (125 k), max. rychlost 208 km/h, 0 – 100 km/h za 9,0 s, kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km, CO2 113 g/km. Převodovka: sedmistupňová DSG.

1,4 TDI/66 kW (90 k), max. rychlost 185 km/h, 0 – 100 km/h za 11,7 s, kombinovaná spotřeba 3,9 l/100 km, CO2 103 g/km. Převodovka: pětistupňová manuální nebo sedmistupňová DSG.

1,6 TDI/85 kW (116 k), max. rychlost 201 km/h, 0 – 100 km/h za 10,0 s, kombinovaná spotřeba 4,1 l/100 km, CO2 107 g/km. Převodovka: pětistupňová manuální.

Spíš než výkon vám bude u základní motorizace chybět šestý stupeň, pokud jezdíte častěji po dálnicích. Stálý převod i první tři rychlosti jsou u 70 i 81kW varianty shodné, pětku má výkonnější motor nepatrně kratší (0,78 vs 0,74 k jedné), ale ještě je tu šestka s převodem 0,64, která na dálnici shodí cestovní otáčky asi o třetinu níž.

Škoda Rapid 2017-9 Největší technickou změnou je příchod tříválce 1.0 TSI. Pro Rapid se nabízí ve dvou variantách: 70 kW (95 k) s 5st. převodovkou a 81 kW (110 k) se šesti rychlostmi

Tříválec se zdá být dobře odhlučněný a jeho vibrace pronikají do kabiny jen v zanedbatelné míře. Výběr testovacích tras nám neumožnil vyzkoušet, jak kultivovaný a úsporný je Rapid 1.0 TSI v dálničním tempu. Zato jsme si hojně užili zatáček pohoří Taunus, kde „levná“ Škodovka předvedla svoje přesné, solidně vyvážené řízení bez parazitních momentů, ačkoliv Rapid používá jednoduché řešení s posilovačem umístěným přímo na sloupku řízení. Facelift žádné změny v naladění podvozku nepřinesl. K nim Škoda přistoupila už dříve v reakci na hlasy, že původní odpružení bylo vzhledem k zaměření auta příliš prkenné. Zejména liftback při vyšších rychlostech v přímce pocitově trochu „plave“, ale pokud jde o ovladatelnost v zatáčkách, patří Rapid rozhodně k tomu lepšímu mezi srovnatelnými auty.

Škoda Rapid Spaceback 2017 – přehled motorů box_color=#000000

1,0 TSI/70 kW (95 k), max. rychlost 184 km/h, 0 – 100 km/h za 11,0 s, kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km, CO2 101 g/km. Převodovka: pětistupňová manuální nebo sedmistupňová DSG.

1,0 TSI/81 kW (110 k), max. rychlost 198 km/h, 0 – 100 km/h za 9,8 s, kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, CO2 104 g/km. Převodovka: šestistupňová manuální.

1,4 TSI/92 kW (125 k), max. rychlost 205 km/h, 0 – 100 km/h za 8,9 s, kombinovaná spotřeba 4,8 l/100 km, CO2 113 g/km. Převodovka: sedmistupňová DSG.

1,4 TDI/66 kW (90 k), max. rychlost 183 km/h, 0 – 100 km/h za 11,6 s, kombinovaná spotřeba 3,9 l/100 km, CO2 103 g/km. Převodovka: pětistupňová manuální nebo sedmistupňová DSG.

1,6 TDI/85 kW (116 k), max. rychlost 198 km/h, 0 – 100 km/h za 9,9 s, kombinovaná spotřeba 4,1 l/100 km, CO2 107 g/km. Převodovka: pětistupňová manuální.

Která to jsou? Výrobce považuje za hlavní soupeře levnější modely nižší střední třídy, konkrétně třeba Citroen C4 Cactus nebo Renault Mégane. S těmi se Rapid snaží držet krok třeba modernizovaným infotainmentem. Špičková varianta teď používá 6,5" dotykový displej a podporuje protokoly Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink pro zrcadlení chytrého telefonu na palubní obrazovce. Zázraky ale nečekejte. Displej je relativně malý, posazený až pod ventilační otvory a jeho odezva na dotyk i samotné reakce uživatelského rozhraní prozrazují, že hardware byl specifikován v souladu s postavením Rapidu coby levného auta.

Škoda Rapid 2017-10 Na prezentaci jsme jezdili jen s auty v nejvyšších specifikacích. Na silnici ale takových Rapidů mnoho nepotkáte. V rámci faceliftu se změnily výdechy ventilace, dekorační lišta v palubní desce, přístrojový štít a ovládací panel manuální klimatizace

I pro Rapid je nicméně k dispozici služba Škoda Connect, díky které může navigace třeba získávat dopravní informace v reálném čase. Ne, ani my nechápeme, proč byste neměli používat raději aplikaci Waze, která funguje rychleji, spolehlivěji a lépe se ovládá. To je ale výhrada, která se netýká jen Škody. Opakujeme ji v souvislosti s mnohem dražšími auty. Totéž platí o dalších „užitečných“ funkcích jako jsou informace o cenách pohonných hmot nebo o počasí.

Škoda bude nabízet modernizovaný Rapid ve třech stupních výbavy: Active, Ambition a Style. V základu dostanete klimatizaci, rádio Blues, výškově nastavitelná obě přední sedadla a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Poněkud stranou stojí varianta Monte Carlo se sportovně stylizovanými detaily.

Škoda Rapid 2017-5 Podle údajů Škody tvoří kompaktní třída 36 procent celosvětového automobilového trhu, přičemž 42 procent z toho připadá na sedany a liftbacky

Kompletní technické údaje všech zážehových i vznětových motorů pro modernizovanou Škodu Rapid si u nás můžete stáhnout jako soubory PDF:

Další informace o faceliftu Škody Rapid naleznete v obsáhlé tiskové zprávě:

Otevřít tiskovou zprávu

Denos (neregistrovaný)
ja sem to dnes židik koko t česky pohoda jak 4 val ma to 81 kw pre bežneho človeka pohodička auto pekne.... kto zle komenty piše tak sa vozi v favorite asik :D a ne v aute za 150000 E :D
JK (neregistrovaný)
1.4 TDI je skutečně hrůza, něco tak šíleného jsem z nabídky tříválců ještě neřídil! :o(
Venca (neregistrovaný)
Nejsem zastance malejch motoru, nikdy se mi to nelíbilo a vždy jsem preferoval větší benzínový motor, tím myslím 2,5 minimálně. Nikdy mě nelákal celý vw koncern, ale časem musím od něčeho upustit, peníze než do benzínu radši budu cpát do dětí a baraku a servisovat radši budu motorku než starý auto. rozhodl jsem se kouknout po novým a nejlíp že všech cenové rozumných je na tom opravdu rapid. všem co pohybují, stejně jako já o výkonu toho auta a dobrým zprevodovani šestky, o tom že pomalu nepoznáte že je to trihrnek doporučuji aby se svezli než něco napíšou... při běžným provozu je to naprosto dostačující motor i pro rodinu s dětmi a opravdu jede líp jak 1,2tsi.. jediný co může někomu vadit je to, ze mu to auto resp. motor nezvedne ego.. stejně 90% řidičů nikdy nevyužije výkon, jízdní vlastnosti auta nebo konstrukci ani na polovinu, ale hlavně že maj velkoobjemové čtyřkolky aby to vypadalo,ty pak samozřejmě budou kritizovat, přestože se nikdy nesvezli... takže pro někoho kdo to auto bere jako dopravní prostředek a na blbnutí si zajede s něčím na okruh do terénu nebo jinam je to dobrá volba která není i přes moje prvotní obavy krokem zpátky...
bobanHTP (neregistrovaný)
Mám doma Rapid 1.2 TSI 66kw a shrnu to tak: malé a ne moc pohodlné sedačky, opravdu malé přední okno, výhled jak z německého tanku. Pazvuky od motoru a Climatronicu, servis si neví rady. Velmi podprůměrné brzdy a to mám koutočovky i vzadu. Již po 8000km občas drhně jednička, zpátkečka občas nejde napoprvé už od novoty. Sumamsumárum je to dobře zamaskovaný lowcost a facelist s LED a 1.0 TSI to nevytrhne, navíc tento motor pro Rapid a Fábii nemá servačník na vyvážení, to má jen Octávie, tož šetříme. Pořád to auto může mít své místo, ale jaksik cena se pohybuje ve vodách Focusu, Astry, 308, Magane ale i Tipa kombi atd. a to je už jiná liga jaksik :-)
Vlado Hritz (neregistrovaný)
Mam Fabii II 1.4 63 kW. Dalnice na tachometru 140 je docela hukot. Jak je na tom Rapid 1.0 81 kW pri 140 km/h na dalnici?
Petr Urban (neregistrovaný)
Spotřební křáp bude to reznout jak ten rapid jen co sjede z linky. LOL
(neregistrovaný)
Fakt jsou bi-xenony dvojvýbojkové? To jsou mi věci. Taky by mě zajímalo, jestli ta šestka opravdu shodí na dálnici otáčky o třetinu níž. Např. že 5 kvalt má při 130 km/h 3000 ot/min. a 6 kvalt jen 2000 ot/min. Ha, ha..
Jarda Crhů (neregistrovaný)
To je k ničemu, počkám si na dvouválec 0,6 bTCSI (biTurbo Compresor Stratified Injektion) :D
  • Našli jste v článku chybu?