• Spíše než o novou generaci jde o důkladný facelift 

  • Změny se ale týkají i zásadních částí vozu, jako třeba přesunutých předních sloupků 

  • Nová Mazda CX-5 je tichá, pohodlná a velmi dobře jezdí 

  • Dynamicky tvarovaná karoserie ukrývá překvapivě velký interiér 

V roce 2012 odstartovala Mazda radikální obrození. Představila novou techniku sdruženou pod názvem Skyactiv a zároveň nový designový styl Kodo. Jako první přišel s těmito novinkami na trh model CX-5, který byl sám o sobě dost důležitý. Mazda totiž do té doby nabízela evropským zákazníkům pouze větší CX-7 a občas také CX-9 dovezené z mimoevropských trhů. Praktický výsledek na sebe nenechal dlouho čekat.

Doporučujeme: SUV Mazda CX-5 se dočká sedmimístné verze, bude se jmenovat CX-8

Od února roku 2012 do února letošního roku narostly prodeje automobilky na evropském trhu o devadesát procent. Samotná CX-5 první generace se za dobu svého dosavadního působení na trhu dostala přes hranici 1,5 milionu celosvětově prodaných automobilů. Prodává ve více než 120 zemích světa. Jenže jakkoliv jde o úspěšný model, čas (ani konkurenci) zastavit nelze, a proto byla minulý rok představena nová generace. I když…

Jak to s tou novou generací je?

Nejnovější verze Mazdy CX-5 je už na první pohled dost podobná staršímu provedení. Náhoda to není, protože technický základ zůstal stejný. Rozvor mají obě verze shodný (2700 mm), délka se změnila pouze o 10 mm a stejná je také šířka karoserie. Nepatrně rozšířen byl rozchod kol na obou nápravách. Největším rozdílem je nakonec o 35 mm nižší výška karoserie. Přísně vzato jde o důkladnější facelift.

_DSC0856
Karoserie se dočkala řady změn, ale základ zůstal stejný. Totéž lze říci o designu 
_DSC0865
Největším rozdílem je o 35 mm menší výška, ostatní rozměry se změnily jen minimálně

Jenže technici provedli obrovské množství změn. A to i v základní konstrukci karoserie. Například přední sloupky byly posunuty o 35 mm dozadu, o tři procenta větší je použití vysokopevnostní oceli, řada dalších drobných úprav přinesla o 15 procent tužší karoserii, přepracovaný je podvozek. Řešily se i takové věci jako snížení vibrací a hluku. Do nabídky se dostaly nové asistenční systémy a především zážehový atmosférický motor o objemu 2,5 l, vybavený technologií deaktivace prvního a čtvrtého válce.

Rozměry (mm) Mazda CX-5 (2017) Kia Sportage Volkswagen Tiguan
Délka 4550 4480 4486
Šířka 1840 1855 1839
Výška 1675 1635 1673
Rozvor náprav 2700 2670 2677
Rozchod kol vpředu/vzadu 1595/1595 1609/1620 1576/1566

Výše v tabulce najdete základní rozměry nové Mazdy a srovnání s konkurenční Kiou Sportage i VW Tiguan. Už tahle čísla jsou docela zajímavá. Na pohled vypadá nová CX-5 jako nepříliš velký automobil, ale realita je poněkud jiná. Japonská novinka je delší i vyšší a má větší rozvor náprav.

Je červenější a uvnitř hezčí

Designéři pozměnili také vnější design. Základní silueta je pořád stejná, i když vzhledem k posunutým předním sloupkům a nižší výšce není identická. Změnily se také prolisy na boku, přední část s „vystrčeným“ logem automobilky nebo světla. Na první pohled méně významnou novinkou je úprava červeného odstínu karoserie, který je nově jasnější. Jenže pro zákazníky může jít o celkem zásadní změnu, protože v prodejích starší odstín Soul Red Premium jednoznačně vládl. Mělo ho kolem 40 % prodaných vozů. Nová barva nese název Soul Red Crystal.

_DSC0822
Červená barva karoserie byla u Mazdy CX-5 jasně nejoblíbenější. Nové provedení tento odstín samozřejmě také nabízí, designéři ho ale trochu vylepšili

Změny v interiéru se nesou přesně v duchu této nové generace jako celku — na první pohled vypadá vše stejně, ale když se podíváte blíž, možná odhalíte bohatý seznam novinek: přepracovaná palubní deska má nové výdechy klimatizace, jiný je volant, ve výbavě může být head-up displej promítající základní údaje přímo do čelního skla, nechybí sedmipalcový středový displej nebo nová sedadla.

Doporučujeme: Nová Mazda CX-5 se už začala vyrábět. Na japonský trh dorazí v únoru

V zájmu snazšího řízení Mazda zvýšila pozici řadicí páky o šest centimetrů, aby byla blíže volantu. V případě automatu došlo ke zvýšení voliče převodovky o 40 mm. Interiér je dostupný ve třech variantách (základní černa, černá kůže, bílá kůže). Zejména světlá kůže vypadá vyloženě luxusně.

_DSC0839
Na první pohled byste mohli tipovat jako hlavní novinku jiné výdechy ventilace, ale změn tu je podstatně víc. Třeba řadicí páka je umístěna výš
_DSC0836
Ve druhé řadě se vám dostane překvapivě hodně místa i tehdy, pokud patříte mezi vyšší postavy. Vzadu nově najdete také USB porty

Protože Mazda uvnitř neprovedla žádnou revoluci (a to je dobře), pořád platí, že CX-5 nabízí skvělou ergonomii a vynikající pozici za volantem. Překvapivý je také prostor. Za sebe se bezpečně vejdou dvě 190 cm vysoké osoby, a ta druhá bude mít ještě před koleny rezervu. Problémy nejsou ani s místem pro hlavu. Přesná čísla prozradí přiložená tabulka, opět doplněná o srovnání dříve naměřených vnitřních rozměrů Tiguanu a Sportage:

Prostor pro cestující (cm) Mazda CX-5 (2017) Kia Sportage Volkswagen Tiguan
Šířka v úrovni loktů vpředu 152 152 154
Šířka v úrovni loktů vzadu 149 149 151
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 95/102 92/100 91/99
Prostor pro hlavu vzadu 97 99 92
Délka sedáku vpředu 48 47 50
Výška opěradla vpředu 64 62 65
Délka sedáku vzadu 47 46 50
Výška opěradla vzadu 68 66 62
Šířka prostředního sedáku vzadu 25 25 26
Minimální prostor pro nohy vzadu 15 17 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 37 40 42
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 190 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) 23 23 20

V rámci všech úprav došlo také na drobné zvýšení objemu zavazadelníku, který disponuje velikosti 509 litrů. Použitím tenčího falešného dna a reorganizací prvků povinné výbavy umístěných pod zavazadleníkem máte k dispozici navíc schránku o velikosti 30 litrů (dříve nabízela objem 10 litrů).

Prostor pro zavazadla (cm) Mazda CX-5 (2017) Kia Sportage Volkswagen Tiguan
Šířka mezi bočnicemi 105 103 101
Maximální šířka 142 136 140
Výška po plato (podlaha nahoře) --- 43 47
Výška po plato (podlaha dole) 51 50 53
Minimální délka ložné plochy (u Tiguanu sedadla zcela vzadu/zcela vpředu) 95 87 85/103
Šířka vstupního otvoru 113 101 108
Výška vstupního otvoru 95 84 88
Výška nakládací hrany 74 75 74
Max. délka nákladu (u Sportage k přednímu opěradlu, u Tiguanu k palubní desce) 210 198 256

Kromě prostoru pro zavazadla samotného je nově větší i schránka před spolujezdcem, kam se teď vejde třeba desetipalcový tablet. V interiéru najdeme rovněž nové USB porty pro dobíjení nejrůznějších zařízení.

Má lepší odhlučnění a pořád jezdí výborně

Mazda CX-5 platila ve své kategorii za auto, které se dobře řídí a má nadprůměrně dobré jízdní vlastnosti. To není náhoda. Japonská automobilka si na těchto atributech dlouhodobě zakládá. Důkladně přepracovaná CX-5 dostala nové řízení, odpružení i brzdy. Lhal bych ale, kdybych vám vyprávěl o tom, jak jsem si všechny tyto novinky za volantem ve Španělsku užíval a jak vůz jezdí mnohem lépe. K tomu bych potřeboval přímé srovnání s předchozí variantou.

_DSC0860 _DSC0866 _DSC0862 _DSC0859

Neberte to ale negativně. Mazda CX-5 pořád jezdí výborně. Má sice lehčí řízení, ale na něj si snadno zvyknete. Manuální převodovka je naprosto přesná a zatáčky projíždí tenhle model zcela suverénně. Zároveň se dočkáte příjemného komfortu. Ve Španělsku jsme si projeli i nějakou tu polní cestu a lehkost, s jakou se nese tenhle crossover přes nerovnosti, je minimálně zajímavá.

Motor Skyactive-G 2.5 se systémem deaktivace válců
Nabídka motorů se v podstatě nezměnila. Stále je k dispozici zážehový dvoulitr s výkonem 118 nebo 121 kW, popřípadě vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru naladěný na 110 nebo 129 kW. Největší technickou novinku představuje zážehový čtyřválec 2.5 Skyactiv-G. Ten je totiž nově vybaven systémem deaktivace prvního a čtvrtého válce (a několika dalšími novinkami s ohledem na tření a vibrace). Při ustálené rychlosti v podstatě vyřadí hydraulické ovládání sací a výfukové ventily, které tak zůstávají uzavřeny. Mazda slibuje úsporu 20 % při konstantní rychlosti 40 km/h, respektive 5 % při rychlosti 80 km/h.

Co se naopak změnilo výrazně, to je odhlučnění a vibrace. Ani v tomto případě nejde o dílo náhody, protože Mazda v oficiálních materiálech na snahu snížit rušivé elementy v interiéru také upozorňuje. Během prezentace jsem vyzkoušel základní vznětový čtyřválec i zážehový dvoulitr. Zejména u dieselu bylo až překvapivé, jak je tichý a kultivovaný. Jak je tomu u japonských vozů zvykem, dokonalost odhlučnění trochu kazí hluk od pneumatik.

Bezpečnost především

V dnešní době by bylo zvláštní, kdyby model typu Mazdy CX-5 nedostal v rámci „generační obměny“ nějaké bezpečnostní prvky navíc. A tak se můžete v plně vybavených variantách spolehnout na adaptivní tempomat schopný brzdit až do zastavení (v kombinaci s automatem), rozpoznávání značek, systém hlídající jízdní pruhy (který zároveň zasahuje také do řízení), hlídání mrtvého úhlu nebo upozornění na přijíždějící dopravu při couvání do ulice.

2.0 G 2.0 G AWD (A/T) 2.5 G AWD A/T 2.2 D150 (A/T) 2.2 D150 AWD (A/T) 2.2 D175 AWD (A/T)
Zdvihový objem válců (cm3) 1998 1998 2488 2191 2191 2191
Maximální výkon (kW/k) 121/165 118/160 143/190 110/150 110/150 129/175
Vrchol točivého momentu (Nm) 210 208 258 380 380 420
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,4 10,9 (10,5) 9,2 9,1 (10,1) 9,6 (10,3) 9,0 (9,5)
Nejvyšší rychlost (km/h) 201 198 (188) 195 204 (200) 199 (196) 209 (206)
Cena od (Kč) 560 900 713 900 (813 900) 907 900 720 900 (820 900) 818 900 (870 900) 909 900 (910 900)

Velmi zajímavou a užitečnou věcí jsou adaptivní diodová světla. Skládají se z dvanácti modulů, z nichž každý může pracovat samostatně. V rychlosti nad 40 km/h tak Mazda nezhasíná dálková světla, ale protijedoucí vůz pouze odstíní. V nižších rychlostech svítí světla víc do šířky, zatímco v rychlostech nad 95 km/h míří do dálky.

Univerzální crossover

První svezení s novou Mazdou CX-5 přineslo všeobecně pozitivní dojmy. Není to přerostlé SUV, ale uvnitř je místa více než dost. Podvozek je pohodlný, ale řízení vás bude bavit. Zkoušený základní diesel o výkonu 110 kW (150 koní) působil vzhledem ke svému výkonu příjemně dynamicky, ale zároveň si za své služby neřekl o příliš velký příděl paliva (necelých sedm litrů) a tak podobně.

Jestli hledáte univerzální auto pro všechny možné úkoly, pak byste tenhle model do svého výběru rozhodně měli zařadit. Nejdostupnější verze nové Mazdy CX-5 (2.0 Skyactiv-G165, výbava Emotion) stojí na českém trhu 560 900 Kč. Nejlevnější diesel (2.2 Skyactiv-D150, výbava Challenge) koupíte za 720 900 Kč. Za pohon všech kol se připlácí 50 tisíc. Na webu Mazdy si můžete stáhnout kompletní český ceník nové Mazdy CX-5.

Mazda CX-5: V základu stejná, přesto lepší (první jízdní dojmy)
Ohodnoťte tento článek!
4.41 (88.28%) 29 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Krásné auto…Škoda Karoq se musí ještě hodně učit, počítám tak za dvacet let by to mohla dohnat)))

  2. Nenašel jsem nikde popis jak funguje u nové Mazdy CX5 systém AWD? Všechna kola připojena stále nebo se při prokluzu připojí zadek? Jak to funguje? Děkuji předem za odpověď.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: