[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
Z nových škodovek se nejrychleji zaplatí naftový Kodiaq
-
Dacia Duster s dieselem dává smysl po 62 000 km
-
S naftovou Škodou Rapid byste museli ujet 306 000 km
-
Octavia 1.6 TDI za začne vyplácet až po skoro 250 000 km
Tahle otázka pálí lidstvo už mnoho let. Vyplastí se diesel, nebo je lepší si koupit benzín? Vznětové motory jsou obvykle dražší než podobně výkonné benzinové verze, ale slibují nižší spotřebu. Takže kolik člověk musí najet, aby mu začal úspornější diesel dávat smysl? Zajímavé je, že v některých případech je nutné najet i přes 300 000 km, aby měl vůbec diesel ekonomický význam.
Doporučujeme: Aut na CNG je na našem trhu málo. Tato jsou nejlevnější, ale kdy se vyplatí?
Vzali jsme nejprodávanější auta z jednotlivých segmentů českého trhu a porovnali podobné dieselové a benzinové verze. Vycházíme ze základních cen ve stejné výbavě, takže někdy jsme museli sáhnout do vyšších stupňů. Některé automobilky (třeba Dacia) totiž nabízejí vstupní model „cena od“ bez dieselu. A u některých značek nelze najít zcela porovnatelné výkonové verze, například u Volva.
Při výpočtu návratnosti naftového motoru používáme udávanou tabulkovou spotřebu paliva zjištěnou dle normy NEDC. Samozřejmě, že v reálném provozu se budou hodnoty lišit. Pro výpočet také používáme aktuální průměrné české ceny Naturalu 95 (30,30 Kč/litr) a běžné nafty (29,20 Kč/litr). Nezohledňujeme pojištění, servis, povinné ručení, amortizaci a podobně. Data najdete v přiložené tabulce, ale projít si můžete i fotogalerii.
Model | Cena benzinové verze | Spotřeba benzinu | Cena naftové verze | Spotřeba nafty | Nájezd, od kterého se vyplatí diesel |
---|---|---|---|---|---|
Malé vozy | |||||
Kč | l/100 km | Kč | l/100 km | km | |
Škoda Fabia | 281 900 | 4,4 | 353 900 | 3,9 | 370 370 |
Ford Fiesta | 288 990 | 5,2 | 343 990 | 3,6 | 104 882 |
Renault Clio | 259 900 | 5,6 | 329 900 | 3,3 | 95 472 |
Dacia Sandero | 237 900 | 4,9 | 283 900 | 3,5 | 99 416 |
Peugeot 208 | 260 000 | 4,5 | 300 000 | 3,5 | 117 130 |
Nižší střední třída | |||||
Škoda Octavia | 407 900 | 4,8 | 471 900 | 4,1 | 248 834 |
Škoda Rapid | 304 900 | 4,5 | 364 900 | 4,0 | 306 905 |
VW Golf | 457 900 | 4,9 | 513 900 | 4,2 | 216 802 |
Hyundai i30 | 389 990 | 5,4 | 439 990 | 3,6 | 85 470 |
Seat Leon | 429 900 | 4,4 | 446 900 | 4,0 | 135 607 |
Střední třída | |||||
Škoda Superb | 640 900 | 5,2 | 683 900 | 4,3 | 134 375 |
VW Passat | 715 900 | 4,9 | 755 900 | 4,3 | 174 596 |
Ford Mondeo | 654 990 | 5,8 | 694 990 | 4,2 | 75 330 |
Mercedes C | 798 600 | 5,2 | 873 620 | 3,9 | 171 749 |
BMW 3 | 951 600 | 5,5 | 1 019 200 | 4,0 | 135 607 |
Vyšší střední třída a luxusní vozy | |||||
Mercedes E | 1 254 770 | 5,9 | 1 331 000 | 3,9 | 117 476 |
BMW 5 | 1 398 800 | 5,5 | 1 534 000 | 4,5 | 383 546 |
Audi A6 | 1 088 900 | 5,9 | 1 150 900 | 4,4 | 123 285 |
BMW 7 | 2 796 300 | 7,3 | 2 858 700 | 5,2 | 89 978 |
Volvo V90 | 1 356 300 | 6,8 | 1 373 900 | 4,5 | 23 580 |
SUV | |||||
Škoda Kodiaq | 693 900 | 6,9 | 738 900 | 5,4 | 87 566 |
Dacia Duster | 287 900 | 6,4 | 328 900 | 4,4 | 62 653 |
VW Tiguan | 697 900 | 5,8 | 755 900 | 4,8 | 163 013 |
Nissan Qashqai | 399 900 | 5,6 | 492 600 | 3,8 | 157 868 |
Hyundai Tucson | 594 990 | 6,7 | 704 990 | 4,7 | 167 250 |
MPV | |||||
Hyundai ix20 | 329 990 | 6,0 | 379 990 | 4,4 | 93 773 |
VW Touran | 565 900 | 5,4 | 629 900 | 4,6 | 218 430 |
Dacia Dokker | 267 900 | 6,2 | 327 900 | 4,2 | 91 996 |
VW Golf Sportsvan | 482 900 | 5,1 | 542 900 | 3,9 | 147 601 |
Opel Meriva | 320 900 | 6,0 | 383 900 | 4,0 | 96 923 |