Dejme tomu, že máte plus mínus milion korun a sháníte zajímavé sportovní auto. Nabídka trhu je dnes velmi pestrá a jak ji budete procházet, stoprocentně se dříve či později zastavíte u automobilky Ford, která vás bude lákat do své stáje hned na dvě nové položky – Focus RS a Mustang.
A abyste to neměli úplně jednoduché, každá má něco unikátního. Focus RS dostal nevšední pohon všech kol a driftovací režim, Mustang na vás půjde klasickou cestou. Za zhruba milion můžete vlastnit pětilitrový atmosférický osmiválec, manuál a samosvor. Za milion korun? Nikdo jiný vám něco podobného nedá.
Díky postupující globalizaci výrobního programu potěšil Ford fanoušky svých rychlých modelů na obou březích Atlantiku. Nejnovější Focus RS, filozofií i původem evropský model, je první, který se prodává i v USA – k velké radosti tamní komunity okolo sportovních aut. A opačně. Mustang, legendární americký pony car, je ve své aktuální generaci poprvé oficiálně k dostání v Evropě. Díky tomu Ford v současnosti prodává dvě z vůbec nejzajímavějších sportovních aut na trhu, přinejmenším v této cenové hladině. Ale které z nich upřednostnit? To je pěkně zákeřná otázka a já se obávám, že nemá jednoduché řešení.
Chtěl bych Mustang, protože skvěle vypadá
Prvním vodítkem v řešení téhle otázky určitě bude design a ten jednoznačně hovoří pro Mustang. Nejen ve srovnání s Focusem RS, ale také v kontextu celého trhu. Více než padesátiletá historie je znát. Nejnovější generace nese četné retro prvky odkazující do bohaté historie modelu.
Za přibližně milion korun totiž běžně dostanete něco sportovního převážně na základech nižší střední třídy (nebo menších vozů). Jakkoliv všechny ty Golfy R, Hondy Civic Type-R a Leony Cupra mají své kvality a rozhodně nevypadají zle, těžko se mohou měřit s Mustangem. Ten stojí zcela mimo a navíc nabízí něco, co jiní nabídnout neumí. Je to legenda. Zkuste si to říct nahlas: „Koupil jsem si Focus (Civic, Leon...)“ vs. „Koupil jsem si Mustang“. Co zní lépe?
Focus RS je naproti tomu vlastně obyčejný hatchback s velkým křídlem a rozměrnými otvory v předním nárazníku. Parádu s ním uděláte zejména u lidí, kteří vědí nebo alespoň tuší, o co jde. Všichni ostatní se daleko spíše otočí za Mustangem.
První dílčí řešení naší zákeřné otázky je celkem jasné. Radši bych vlastnil Mustang, protože lépe vypadá a protože to je prostě Mustang.
Chtěl bych Focus, protože je praktičtější
Jistě, řešit u takových aut praktickou stránku věci je trochu na hlavu, ale zcela ignorovat ji také nelze. Milion korun přece jen není málo peněz a i když jste aktuálně zapřísáhlý purista jezdící ve snížené Mazdě MX-5, jednou přijde chvíle, kdy vás začnou otravovat všední starosti typu složitějšího vystupování a skutečnosti, že neodvezete nic víc než dvě igelitové tašky.
[wpsm_comparison_table id="65" class=""]
Jakkoliv je Mustang delší, denní úkoly daleko lépe zvládne Focus. Hlavně proto, že má lépe přístupný interiér. Dítě nebudete usazovat do zadní sedačky ohnutí jak banán, věci nebudete dávat do zavazadelníku přes malý vstupní otvor a nakonec i nastupování do výše umístěných sedadel přes kratší dveře je pohodlnější. Zkrátka Focus těží z toho, že ztratil body v oblasti designu a naopak, dynamické tvary amerického kupé si v tomto směru vybírají svou daň.
Zpracování je u obou aut dost podobné. Není špatné, ale s prémiovou kategorií si ho nespletete. Focus dorazil s příplatkovými skořepinami, naproti tomu Mustang dostal velmi příjemná sedadla, která byla o mnoho měkčí, ale pořád s výraznějším bočním vedením. Nicméně to je pouze otázka konkrétní specifikace.
Chtěl bych Mustang, protože má pořádný motor
Ford Focus RS používá upravenou jednotku 2.3 EcoBoost ze slabšího Fordu Mustang, to už určitě víte. Mimochodem, v takové konfiguraci je americká legenda dražší pouze o 50 000 Kč. My jsme ale chtěli porovnat ty nejsportovnější možnosti, proto jsme místo čtyřválce postavili vedle nového RS osmiválcové GT. To je v základu dražší o 195 000 Kč, ale v závislosti na další výbavě Focusu RS nakonec může být rozdíl menší.
[wpsm_comparison_table id="66" class=""]
Pokud bychom se chtěli rozhodovat podle motoru, pak je jasným vítězem Mustang. A znovu platí to, co jsme psali o designu. Mustang zde nevítězí pouze nad RS, ale v kontextu celého trhu. Vždyť si za něco málo přes milion kupujete pětilitrový atmosférický osmiválec, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál.
Vrcholný Mustang nabízí výkon 310 kW (421 k) a klasický charakter. Čím více otáček, tím více vůz jede a jestli má jet co nejrychleji, pak mu v tom musí řidič pomoci tak, že ho bude udržovat nad čtyřmi tisíci. Příjemným bonusem je krásný zvuk atmosférického pětilitru. Však si to představte... To takhle brzy ráno vyrážíte do práce, přijdete před dům a nastartujete Mustang. Najednou je i pondělní ráno takové hezčí.
To Focus RS je docela jiná písnička. O polovinu menší motor, přeplňování a charakter, kdy nemusíte zas až tolik dbát na otáčky, protože zajímavý zátah přichází podstatně dříve než v Mustangu. V praxi tak Focus RS působí na první svezení daleko rychlejším dojmem, přestože dosahuje výkonu „pouze“ 257 kW (350 k).
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Ale víte co? Ono to je celé jednodušší. Mustang V8 GT bych si pořídil z naprosto jednoduchého důvodu: Kupujte, nebudou. Tyhle klasické velké motory mají bez přehánění na kahánku, zatímco agregáty podobné tomu z Focusu tu s námi určitě budou déle. Minimálně v cenové relaci kolem jednoho milionu.
Chtěl bych Focus, protože je jízdně dramaticky lepší
Řešení dilematu, zda Focus RS, nebo raději Mustang, si žádá delší jízdu. Vyrazili jsme na naše oblíbené okresky severně od Prahy, kde se naplno ukázala jedna věc: Tyhle dvě auta snad ani nemohou být odlišnější. Mustang je oproti Focusu RS regulérní tank, Focus RS je oproti Mustangu regulérní motokára.
Stávající generace Fordu Mustang je jízdně určitě nejlepší, jakou si za těch více než padesát let zákazníci mohli pořídit. Možná i proto se až toto poslední vydání poprvé odvážilo oficiálně vstoupit na evropský trh. Pořád jde ale o vůz ze staré školy.
Nejde ani tak o dynamiku v přímce, ale o jízdní vlastnosti. Tužší podvozek Mustangu výborně filtruje nerovnosti, jenže karoserie se v zatáčkách houpe v podélném i příčném směru, řidič má za obří kapotou pocit, že sedí v něčem hrozně těžkopádném, a celé to vyvolává pocit nestability. Vypadá to, že jedete rychle, ale realita je spíše opačná. Kolegovi jedoucímu za vámi ve Fordu Focus RS nejenže neujíždíte, on se při tom vašem tempu dloube samou nudou v nose. Nic na tom nezmění možnost vybírat jízdní režimy a nastavovat účinnost posilovače řízení. Rozdíl více než 200 kg je velmi znát.
Nechci tvrdit, že by snad byl Mustang pomalý, ale asi bych potřeboval delší dobu k tomu, abych si na jeho chování při rychlejší jízdě zvykl. V našem případě byla těžkopádnost podtržena ještě přítomností automatické převodovky. Ta se k charakteru vozu výborně hodí, ale přesně jako celý Mustang začne být dost nesvá v momentě, kdy se budete pokoušet honit s něčím jako Focus RS.
První část trasy jsem si dal v Mustangu a bylo to docela emotivní. Kromě nutnosti pořád držet pevně volant a korigovat směr vám občas nadělá starosti i šířka karoserie a nepřehledná přední kapota, respektive horší výhled.
Když jsme se s Daliborem měnili, nezapomněl na upozornění ve stylu „hlavně mi neujeď“. V tu chvíli jsem tušil, že Focus RS bude rychlejší, ale realita předčila veškeré mé představy. Při dynamické okreskové jízdě je nové RS lepší o několik světelných let. Párkrát jsem přeřadil a Mustang ze zpětného zrcátka zmizel. Jistější podvozek, o sto procent lepší chování v zatáčkách, větší elán motoru, pohon všech kol, lepší výhled z pozice řidiče... V tomhle nemůže Mustang svému menšímu bráchovi konkurovat. Ve Focusu RS se možná sedí jak na židli v kuchyni, ale jinak to je zatraceně rychlé auto stvořené pro klikaté silnice.
Fakticky je tedy lepší Focus RS, ale Mustang také nabízí jisté kouzlo. Minimálně proto, že má své limity posazené mnohem níže a toho se dá dobře využít. Focus RS sice drží v ruce svůj slavný Drift Mode, ale zrovna na něj má Mustang jednoduchou odpověď. Je to přece zadokolka se samosvorem...
Chtěl bych Mustang, protože je pohodlnější
Co Mustang ztrácí na ostré jízdě, to získává při klidnějším cestování. Větší rozměry, měkčí podvozek, delší rozvor a v našem případě ještě navíc automat. Prostě se rozvalíte do auta a za doprovodu bublání pětilitru si v klidu dojedete všude, kam potřebujete. Mustang je asi o tolik pohodlnější, o kolik je Focus rychlejší.
Focus sice umí nastavit tlumiče, ale zázraky nečekejte. Jsou oblasti, kde nelze dělat kompromisy, a pokud chcete mít perfektní jízdní vlastnosti, obvykle to je v přímém rozporu s nabídkou komfortu. RS s vámi bude i při klidnější jízdě víe házet a nevykouzlí tak uvolněnou atmosféru jako Mustang.
Chtěl bych Focus RS, protože je levnější
Bavíme se tu o Fordech za plus minus milion korun, ale Focus RS je přece jen levnější. Rozdíl činí minimálně 50 000 Kč, pokud budeme srovnávat čtyřválce, postupně se vyšplhá až k hranici 200 000 Kč. Je ale také pravdou, že naše velmi dobře vybavené RS stálo bezmála 1,1 milionu korun.
Tak jak to tedy je? Je lepší vytříbený podvozek, nebo dáte přednost legendární historii a atraktivnějšímu designu? Je lepší praktičtější interiér pětidveřového hatchbacku, nebo přítomnost ortodoxního atmosférického motoru? Je lepší samosvorný zadní diferenciál, nebo systém, který vlastně ani zadní diferenciál nemá?
Verdikt?
Vybrat si z těchto dvou rychlých Fordů je opravdu složitá věc. Osobně bych asi nakonec sáhl po Mustangu, protože se mi líbí jeho klasická koncepce, která se v dnešní době vyskytuje snad méně často než elektromobily. Jsem si ale stoprocentně jistý tím, že by se mi asi nikdy nepovedlo zbavit se podvědomé otázky, jestli jsem náhodou neměl raději upřednostnit Focus RS. Obě tahle auta jsou totiž nesmírně zajímavá, i když z víceméně opačných důvodů.
Focus RS patří použitou technikou, podvozkem a hlavně koncepcí pohonu všech kol k nejmodernějším strojům s cenovkou okolo milionu. Mustang je přesný opak, svou koncepcí odkazuje do více než padesát let staré historie.
Dnešní „otázka za milion“ zkrátka nemá jasné řešení, ale rozhodně jsme rádi, že Ford obě auta prodává. V dnešní době, kdy se čím dál více hovoří o elektrické budoucnosti, je příjemné vidět, že se stále najdou tací, kteří mají trochu jiný pohled na svět...
[su_hello-bank-calculator]