EU chce zavést v autech 19 povinných asistentů. Má to snížit počet mrtvých na silnicích

22.12.2016
4 nové názory
Autor: Redakce Autobible
  • Evropská komise chce zavést povinné bezpečnostní asistenty

  • Zkoumá přínos 19 různých opatření ke snížení počtu smrtelných nehod

  • EK se nelíbí rostoucí obliba SUV, jsou prý nebezpečná

  • Řadu zkoumaných prvků už dnes spousta aut má

Ačkoli lze považovat evropské silnice za ty nejbezpečnější na světě (aspoň podle dopravního výkonu ve vztahu k počtu obětí dopravních nehod), Evropské komisi to nestačí. Vytyčila si za cíl snížit počet obětí dopravních nehod pod 15 000 osob ročně do roku 2020.

Doporučujeme: Nejbezpečnější auta letošního roku podle Euro NCAP — Prius, Ioniq a Tiguan

V roce 2009 měly dopravní nehody v Evropě více než 36 000 obětí, v roce 1990 to bylo 76 650 obětí. V roce 2015 si dopravní nehody připsaly 26 120 obětí. Klesající počet je dán především vyšší pasivní i aktivní bezpečností nových vozů. Rozhodně to není větší represí, větším počtem radarů nebo dopravním zklidňováním. Přesto není Evropská komise spokojená s tempem poklesu. A protože se ještě EU nepodařilo lidem zakázat samovolné umírání, rozhodla se komise znovu vrhnout na osobní auta.

V EU nyní zkoumají 19 nových technologických vymožeností, které mají snížit počet obětí dopravních nehod. Jde především o systémy aktivní bezpečnosti, tedy takové, které mají nehodám předcházet. Mezi zvažované povinné prvky výbavy nových aut patří sledování mrtvého úhlu v zrcátkách, systém pro udržení auta v jízdním pruhu, protikolizní systém nebo třeba intenzivně blikající zadní brzdová a varovná světla při nouzovém brzdění.

Doporučujeme: Budou spolu auta „mluvit“? V USA chtějí zavést povinný odpovídač jako v letadlech

Tyto prvky se v autech objevují už nyní. Mnohdy jde o ale příplatkovou výbavu. Případně si tím automobilky zlepšují hodnocení dle Euro NCAP.

Evropská komise chce také povinné monitorování únavy řidiče, hlídání odstupu od ostatních aut a systém sledování bdělosti.

Komisi se také nelíbí rostoucí obliba vozů kategorie SUV, na která se chce speciálně zaměřit. SUV mají podle EK vysoko umístěné těžiště, jsou příliš rozměrná a těžká a mají moc velké, pro chodce agresivní kapoty a přídě.

Prozatím nepadlo žádné rozhodnutí ohledně nových povinných prvků výbavy. Jediné, o čem se už ví déle, je povinný systém E-Call, který v případě nehody určí polohu vozidla a přivolá záchranku. Tento systém bude povinný od roku 2018. Otázka je, jestli všemožné asistenty nepovedou spíše k opaku, tudíž že se na ně řidič bude spoléhat a přestane se věnovat řízení úplně. Jako by nestačily všechny ty smartphony...

Rostin (neregistrovaný)
Řekl bych, že eurokomisařů je zbytečně hodně a nemají co na práci. Proto předkládají hovadiny lobbistů, aby se nepřišlo na to, že jsou zbyteční a že sami nic nevymyslí. Mají strach aby nepřišli o své platy, které jsou mnohdy vyšší než vztah k zemi, která je vyslala.
Tomáš Fuk (neregistrovaný)
Tak jedno vylepšení bych měl, týká se to sice emisí, ale pokud se to schválí, tak ušetříme zase nějaké skleníkové plyny. Dopručuji do roku 2020 zavést povinně hadičky do zadku a vzniklý bioplyn spalovat, při akceleraci vozidla, u autobusu plného lidí, kteří měli vydatnou stravu (Hrachová polévka a čočka nakyselo s vejcem) by bylo snížení emisí vysoké (až 0,001%),takže se to opravdu vyplatí!!! Celá EU dělá z komára velblouda a řeší hovadiny, řešte vy potentáti raději zpětný odsun těch Vašich kvalifikovaných a pracovitých bubáků...
Otto Horší (neregistrovaný)
Ach jo, je tu nějakej nápad bůhví koho a už se z toho dělá "EU chce zavést...". Víc bulvární titulek z toho udělat už nemohli. Kvalitní novinářské práce pomálu. Já bych, například, očekával, že novinář zjistí a napíše jaká osoba (komisař, úředník, strana apod.) za tím stojí a třeba se zeptal nějakého odpůrce co na to říká. Ne, tady se z ničeho udělá článek jak zlá EU zase něco vymýšlí. A přitom EU jsme my, ne "oni".
Ondra (neregistrovaný)
Prijde mi to jako nesmysl. Je pravda, ze kdyby se ze vsech tech asistentu stal standard, prirozene by zlevnily, porad by to ale citelne zvedlo cenu novych aut. Potom se bude EU divit, proc je vozovy park stary.
  • Našli jste v článku chybu?