Vzhledem k úspěchu BMW X6 je vlastně s podivem, jak dlouho zůstával tento model v pomyslné kategorii „prémiových SUV se splývající střechou“ osamocen. I v samém závěru roku 2016, kdy tento srovnávací test vznikal, byla na trhu jen čtyři taková auta od dvou značek: X6, jeho přímý soupeř (zlé jazyky by mohly říci „napodobenina“) v podobě Mercedesu GLE Coupé – a menší sourozenci obou gigantů, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Právě ty jsme pozvali k dnešnímu duelu.
I naprostý laik se dovtípí už od pohledu, že tato „kupé-SUV“ jsou de facto jen karosářskými variantami mainstreamových modelů s kolmou zádí: BMW X3 a Mercedes GLC (dříve GLK). Díky odlišným proporcím a oblé siluetě střechy ale opravdu působí atletičtějším, svalnatějším dojmem. Vlastně se není moc co divit, že někteří lidé opravdu považují tyto modely za sportovní auta na zvýšeném podvozku. Zvlášť když oběma výrobcům není stydno ohánět se velkoústými slogany, jež mají k realitě hodně daleko. BMW označuje X4 za „unikátní vyjádření ryzí radosti z jízdy“, zatímco Mercedes GLC Coupé je prý rovnou „sportovní vůz mezi středně velkými SUV“.
BMW X4 je o 1,4 cm delší a o 3,6 cm nižší než X3, zatímco Mercedes GLC Coupé se svému konvenčně tvarovanému sourozenci natáhl o osm a snížil o čtyři centimetry. Pohled do tabulky technických údajů odhalí, že oba modely mají k sobě velmi blízko, ve všech směrech se liší maximálně o jednotky centimetrů. Mercedes přesto vypadá poněkud svalnatěji díky delšímu rozvoru, menší výšce a linii střechy, která za B-sloupkem neklesá tak rychle jako u BMW.
V čem se dnešní rivalové liší, to je nabídka motorů. Zatímco X4 koupíte se čtyřmi benzinovými a třemi naftovými motory, přičemž od každého druhu paliva jsou k mání i dva třílitrové šestiválce, ve Stuttgartu věří, že zájemce o takové auto se spokojí se čtyřválcem. Zážehový má v nabídce jeden, vznětové dva. (Verze 350d V6 se plánuje, v prodeji však bude až později.) My jsme se rozhodli porovnat nejsilnější nabízené varianty vznětových čtyřválců.
Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI
U BMW nám to ulehčili, protože takový motor montují do X4 jediný. Pod obchodním označením X4 xDrive20d, nabízeným za 1 286 400 Kč, se skrývá celohliníkový diesel 2,0 l, kombinovaný s pohonem všech kol. Sériově se dodává se šestistupňovým manuálem, naše auto však mělo osmistupňový automat Steptronic za 61 402 Kč. (Na něj se také vztahují veškeré technické údaje, které v tomto testu uvádíme.)
Mercedes-Benz GLC Coupé má výhodu většího zdvihového objemu, protože ve Stuttgartu se nedrží zavedené kategorie „do dvou litrů“. Přestože ale objem motoru je jen asi o sedm procent větší, točivý moment je oproti BMW vyšší o celou čtvrtinu. A tomu odpovídají i rozdíly v udávané dynamice. Kompletní data najdete na konci článku, ale zde aspoň ty nejdůležitější údaje:
[wpsm_comparison_table id="134" class=""]
Také Mercedes se dodává s pohonem všech kol, navíc má i devítistupňový automat 9G-Tronic. Stojí 1 355 200 Kč, tedy prakticky stejně jako X4 s automatem. Obě auta ale pochopitelně dorazila k testu s rozsáhlou příplatkovou výbavou, která navýšila cenu o statisíce.
Nejprve BMW. To mělo výbavovou linii X Line (79 500 Kč), několik paketů komfortní výbavy (Business Class za 67 054 Kč, Convenience Plus za 50 830, ConnectedDrive Plus za 74 230) a řadu jednotlivých prvků od kol přes sportovní sedadla až po hliníkové dekorace. Dohromady za 498 334 Kč, takže auto by vyšlo na 1 793 734 korun. Aby to ale nebylo jednoduché, zvýhodnění jménem „Paket Joy“ z toho srazí 220 tisíc dolů. Konečná prodejní cena testovaného BMW tedy vychází na 1 573 734 Kč.
Co na to Mercedes? Nenechá se zahanbit. Příplatky v souhrnné ceně 359 441 Kč obsahovaly laminovaná skla, vyhřívání předních sedadel, stylingové pakety AMG, asistenční systémy, LED osvětlení (46 143 Kč), navigaci Comand Online (81 149 Kč!), ale také systém Dynamic Body Control za 30 232 Kč. Celková cena se tak vyšplhala na 1 714 641 Kč. A tentokrát tu není žádný paket, který by nějaké ty statisíce zase ubral…
Standardní výbava je v obou případech dostatečná, ale nic víc. U X4 dostanete v ceně bixenony, tempomat, zadní parkovací senzory, dvouzónovou klimatizaci, rádio s Bluetooth a ovladačem iDrive… a také bezplatný servis na pět let. Mercedes nabídne ještě rok servisu navíc, zadní kameru nebo čalounění sedadel syntetickou kůží.
Úvodní seznámení s oběma soupeři tedy máme za sebou a je čas vyrazit na silnice. Ale nejen to. K výslednému pořadí nemůžeme dospět bez vlastního měření podélné dynamiky, podrobného proměření prostoru pro cestující i zavazadla a následného oznámkování v pěti kategoriích, které používáme v single testech. A dopadlo to následovně.
2. místo: BMW X4 xDrive20d
+
- Komfort sezení na zadních sedadlech
- Přístupnější zavazadlový prostor
- Není to kopie
–
- Dynamika na úrovni obyčejné Octavie
- Tlumičům se ne vždy daří krotit hmotnost kol
- V rámci třídy stěží průměrné řízení
Někdo musel skončit druhý. Ale řekněme si rovnou, že tohle nebyl jeden z těch testů, kdy se vítěz a poražený rýsují od samého začátku. Obě auta mají jedno k druhému v mnoha ohledech mimořádně blízko. Tak blízko, že po „ohvězdičkování“ nám vyšla dokonalá remíza. Což ovšem nemůžeme připustit. Srovnávací test má mít vítěze a poraženého.
Proč jsme nakonec rozhodli, jak jsme rozhodli? Předně proto, že BMW je pomalejší. A výrazně. Ačkoliv podle tabulkových údajů by mělo zrychlit z nuly na 100 km/h za rovných osm sekund, my jsme naměřili slabých 9,30 s. Mercedes dokázal být o jeden a čtvrt sekundy rychlejší. Na 150 km/h se GLC Coupé zvládne rozjet do dvaceti sekund, zatímco X4 potřebuje 21,66 s. Pociťovaný rozdíl v reálné dynamice ale asi nejlépe vystihuje disciplína 80-120 km/h. BMW X4 bylo s časem 7,58 sekund o jeden a půl sekundy neboli téměř o čtvrtinu pomalejší než Mercedes.
To už v praxi poznáte. V typických dálničních rychlostech nemá rozložitá X4 ani takovou rezervu zrychlení jako běžný sedan střední třídy s ekvivalentním motorem. Znát je to hlavně v táhlých stoupáních.
Naproti tomu brzdný výkon obou soupeřů byl vzácně vyrovnaný, ze 150 km/h zastaví oba na identických 95,1 m. Kompletní výsledky našeho měření dynamiky najdete v tabulce:
[wpsm_comparison_table id="150" class=""]
Druhým faktorem, který odsunul X4 na druhé místo tohoto – znovu připomeňme, že velmi těsného – souboje, byl o něco méně přesvědčivý dojem z jízdy. Aby bylo jasno. Obě auta jezdí velmi podobně. Rozdíly jsou pro mnoho lidí nepostřehnutelné a troufáme si říct, že pro naprostou většinu potenciálních zákazníků zcela bezvýznamné. Nicméně my jsme tu od toho, abychom se i takovými nuancemi zabývali. A nemohli jsme si nevšimnout, že z těchto dvou aut má X4 o něco výraznější hysterezi (pocit „lepivosti“) v řízení, že při nájezdu do zatáčky nesděluje informace o změnách silových poměrů na předních kolech tak srozumitelně a že na ostrých nerovnostech nechává „kopat“ kola do karoserie výrazněji než Mercedes. Přitom nenabízí hravější chování v zatáčkách. Nemyslete si, že jen kvůli modrobílé vrtuli na kapotě nabízí sportovně založenému řidiči víc než konkurent. Stereotypní představa, že BMW je automaticky zábavné při rychlé jízdě a Mercedes naopak vhodný pro klidnější, na komfort orientované řidiče, v posledních letech už neplatí. Alespoň ne vždy a ve všech segmentech.
Doporučujeme: BMW připravuje holografický displej. Tlačítka a dotykové ovládání z aut zcela zmizí
Je BMW v něčem výrazně lepší? Poněkud nečekaně v praktických ohledech. Cestujícím vzadu nabízí komfortnější posezení na delších sedácích, zatímco ty v GLC jsou podměrečné jako ve Fabii. Výrazně vede také prostorem pro hlavu vzadu, v Mercedesu to není už pro muže průměrného vzrůstu na žádné velké vyskakování. Především má ale X4 větší a lépe využitelný zavazadlový prostor. Šířka i délka ložné plochy jsou sice velkorysejší v Mercedesu, jenže jeho zavazadelník je velmi mělký. Teoretický minimální kvádr proto vychází výrazně ve prospěch BMW (473 vs. 431 dm3). X4 boduje také širším a vyšším nakládacím otvorem i níže položenou nakládací hranou. Praktickou využitelnost zvyšují i podélné kolejnice s posuvnými oky na podlaze zavazadlového prostoru.
Pokud zkrátka chcete ve svém kupé-SUV občas vozit i něco a někoho jiného než sebe, model mnichovské značky vám poslouží lépe. A dokáže být úspornější. Na zkušebním okruhu kombinujícím kopcovité okresky a dálnici jsme se neplánovaně dostali do dlouhé kolony, ve které jsme popojížděli desítky minut. Čísla jsou proto vysoká, ale vzájemně porovnatelná. BMW vykázalo celkový průměr 10,7 l/100 km, Mercedes 11,3 l/100 km. Což je mimochodem názorná připomínka skutečnosti, že ani s malými a v principu úspornými motory nebudou takto rozměrná a těžká auta nijak zázračně hospodárná.
Také infotainment iDrive se nám zamlouval o něco víc než konkurenční Comand. Co do funkcí nemusí jeden druhému závidět, ale prostředí má iDrive podle našeho názoru atraktivnější. Zorientovat se v něm přesto nemusí být úplně jednoduché. Udržet s rostoucím počtem funkcí přehlednost je výzva, se kterou zápolí výrobci nejen aut, ale třeba i spotřební elektroniky.
1. místo: Mercedes GLC Coupé 250d 4Matic
+
- Výrazná převaha při akceleraci
- Vyváženější chování na silnici při cestovní i dynamické jízdě
- Originální interiér
–
- Stísněný vnitřní prostor, zejména vzadu
- Devět stupňů mu nepomůže k menší reálné spotřebě
- Zaslepené atrapy výfuků
Už víte, že Mercedes je rychlejší. Svoji sílu ale prezentuje plynulejším, méně nápadným způsobem. Zatímco BMW pustí při držení brzdy levou nohou motor „až“ do 2800 min-1, GLC se rozjíždí z dobráckých 2200 otáček. A také velice brzy řadí nahoru, protože dosahuje svých maxim výkonu i točivého momentu v nižších otáčkách.
Když v X4 zvolíte jízdní režim Sport, převodovka mění rychlosti s naprogramovaným škubnutím jako v některých sportovních autech. „Devítikvalt“ Mercedesu se naproti tomu snaží být za všech okolností co nejhladší a nejméně nápadný. Daří se mu to. Jistě, když se soustředíte na každou chybu nebo se ho dokonce pokusíte nachytat na švestkách náhlými změnami jízdního stylu, podaří se vám to. Plynulost a předvídatelnost řazení jsou ale výrazně lepší než u modelů Fiat Chrysler nebo Land Rover, které přišly s 9stupňovými samočinnými převodovkami dřív.
Mercedes GLC si můžete objednat i s pneumatickým pérováním Air Body Control, což není u SUV této velikosti příliš obvyklé. Ani u těch prémiových. Naše auto ale mělo jinou příplatkovou specifikaci podvozku. Pod označením Dynamic Body Control se skrývá pasivní odpružení snížené o 15 mm v kombinaci s adaptivními tlumiči pérování. Mercedes prezentuje tuto kombinaci jako sportovní volbu, ale upřímně řečeno – podle našeho názoru jde o ideální nastavení pro svižnější jízdu po špatných silnicích (kde je, navzdory obecně rozšířenému přesvědčení, příliš poddajné pérování spíš na škodu).
Doporučujeme: Třída E All-Terrain je „esko“ na špatné cesty
Takto naspecifikovaná třída GLC zatáčí s příjemnou ochotou a přesností, přitom ale rozhodně neobtěžuje posádku prkenným projevem podvozku. Velké nerovnosti tlumil Mercedes konzistentně o něco účinněji než BMW. A měl také lepší řízení, s přirozenější odezvou elektromechanického posilovače. Znovu ale připomeňme, že rozdíly to byly malé a pro všechny kromě řidičských fajnšmekrů nepodstatné. A pokud by se řidičský fajšmekr rozhodoval mezi dvěma kupé-SUV poháněnými čtyřválcovým dieselem, něco by bylo hodně špatně.
Zpoza volantu působí Mercedes kompaktněji než X4. Dílem proto, že středová konzola obepíná řidiče důvěrněji, dílem kvůli mělké palubní desce a nízkému čelnímu oknu. Chvílemi si připadáte div ne jako v „malém” crossroveru třídy GLA. Nabídka prostoru i komfort sezení jsou ale zcela srovnatelné s BMW – tedy vpředu. Vzadu čekají na vaše pasažéry krátké sedáky a nízká střecha. Pro děti v pořádku, urostlejší dospělí se ale příliš pohodlně cítit nebudou.
Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d
A přestože se snažíme, aby se naše subjektivní vnímání vzhledu a estetiky v hodnocení neodráželo, nemohli jsme si nevšimnout, že originálně tvarovaná palubní deska Mercedesu působí atraktivnějším dojmem než solidní, ale generické tvary uvnitř BMW. A že, jak jsme si všimli už v úvodu, zvenku se Mercedes jeví atletičtěji a svalnatěji než X4.
Jestli si Mercedes zaslouží být za něco kritizován, pak za to, že se neobtěžoval vymyslet nic víc než kopii. Možná svižnější, lépe jezdící a pohlednější, ale pořád kopii. Co do koncepce a základních tvarů není GLE Coupé nic jiného než opsaná X6 s naroubovanou tváří Mercedesu. A o třídu níž platí to samé. Když se tak nepokryté „inspirace“ dopouštějí v Číně, s chutí se tomu zasmějeme. A možná by se smáli i u BMW. Nebýt toho, že kopie se dnes ukázala být – nepatrně, ale přece – lepší než originál.
[su_label type="info"]TIP[/su_label] Nezapomeňte si prohlédnout bohatou fotogalerii na konci článku!
[wpsm_comparison_table id="136" class=""]
[wpsm_comparison_table id="137" class=""]
[wpsm_comparison_table id="135" class=""]
[su_hello-bank-calculator]