Změřili jsme čtyřikrát přeplňovaný diesel. Jak dopadlo BMW 750Ld na brzdě?

  • Čtyřikrát přeplňovaný vznětový šestiválec se na udávané parametry při měření na brzdě nedostal 

  • Podle BMW byl problémem nedostatečný průtok vzduchu motorem

  • Naměřené maximum je 371 koní a 770 Nm 

BMW na sebe minulý rok výrazně upozornilo, když starší třílitrový vznětový šestiválec osazený trojicí turbodmychadel nahradilo novou verzí využívající hned čtyři turba. Jako první tento motor dostala řada 7 v provedení 750d. Standardní test si už můžete přečíst na našich stránkách, aktuálně přišla řada na výsledky měření výkonu ve válcové zkušebně.

Doporučujeme: Test BMW 750Ld xDrive – Šestiválcový diesel na čtvrtou

BMW 750Ld

Jak funguje soustava čtyř turbodmychadel, to už jsme rozebírali ve zmíněném testu. Většinu času motor využívá tři turba, a sice dvě nízkotlaká a jedno vysokotlaké. V principu funguje šestiválec vlastně stejně jako dřív, pouze v nízkotlaké části má dvě menší turba místo jednoho velkého. Toto řešení mělo za cíl přinést lepší odezvu na přidání plynu. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se přidává po překročení přibližně 2500 ot./min. Pouze při prudké akceleraci z volnoběžných otáček se rovnou aktivují obě vysokotlaká turbodmychadla. Ta nízkotlaká se za pomoci obtokových ventilů odpojí.

Oficiální udávané parametry čtyřikrát přeplňovaného motoru jsou 294 kW (400 k) při 4400 ot./min, vrchol točivého momentu je 760 Nm od dvou do tří tisíc otáček. Už při 1000 ot./min by mělo být k dispozici 450 Nm.

Níže si můžete prohlédnout oficiální charakteristiku motoru doplněnou o srovnání s tříturbovým předchůdcem (šedé křivky):

BMW 4turbo vs. 3turbo

My jsme opět vyrazili do válcové zkušebny společnosti Dieselpower, nově přestěhované do areálu Vědeckotechnického parku Roztoky. Naměřené výsledky nás ale trochu zklamaly.

Na 400 koní se nedostal 

Je potřeba říci, že měření podobných aut bývá trochu komplikované. Někdy řídicí jednotka umožní maximální točivý moment pouze na vyšší rychlostní stupně, ale to už pak na válcích jedete daleko přes 200 km/h, takže hrozí, že vás pro změnu utne omezovač rychlosti. My jsme zkoušeli měřit na různé rychlostní stupně a pak výsledky konzultovali s německými inženýry přímo z BMW. Ti vybrali jako nejvíce relevantní graf z měření na šestku.

Prohlédnout si ho můžete níže:

Untitled 7

Naměřená maxima při tomto pokusu jsou 371 koní při 4281 ot./min a 770 Nm při 2164 ot./min. Výkon tak za udávanou hodnotou zaostal o poměrně výrazných 29 koní, respektive 21 kW. Točivý moment je téměř v pořádku. Jak co do nejvyšších hodnot, tak po stránce rozsahu otáček. V grafu je patrný menší pokles kolem 2500 ot./min. V tento moment přechází motor z režimu tří turbodmychadel do režimu čtyř turbodmychadel. Na silnici tento propad ovšem nemáte šanci postřehnout. U podobných motorů to není nic neobvyklého, třeba Audi SQ7 také vykazovalo podobný propad daný přepínáním turbodmychadel. V případě koncernového SUV byl výraznější, ale v praxi byste si rovněž ničeho nevšimli.

Proč je výkon nižší? 

Samozřejmě to hlavní, co jsme po lidech z automobilky chtěli vědět, byl důvod nižšího výkonu. Podle inženýrů z BMW byl problémem nedostatečný průtok vzduchu motorovým prostorem, protože vůz při měření stojí na místě. Ventilátory sice obstarají přívod vzduchu řekněme jako při rychlosti 130 km/h, ale na rychlosti přes 200 km/h už nestačí.

„Fakt, že vůz při zkoušce stojí na místě, znamená absenci podtlaku, který při jízdě vzniká pod automobilem. To vede k výraznému snížení průtoku vzduchu motorovým prostorem. V kombinaci s několikaminutovým provozem na válcích to může znamenat příliš vysoké teploty na některých mezichladičích. Řídicí jednotka to zaznamená a sníží točivý moment, což se zde stalo kolem 3800 ot./min. To vede k celkově nižšímu zjištěnému výkonu“, napsal nám Ulrich Pfundmeier, kterým má u BMW na starost komunikaci testování a techniky.

_DSC0747
Pokud patříte k pravidelným čtenářům, pak víte, že do této zkušebny jezdíme opakovaně. Výkon nižší o více než 20 koní je velmi neobvyklý

Zkušebnu společnosti Dieselpower pravidelně využíváme už opravdu dlouho a takto výrazné záporné rozdíly jsou naprosto výjimečné. Vlastně se nám vybavuje pouze jeden podobný případ — BMW M550d s třikrát přeplňovaným vznětovým šestiválcem. U něj byl výkon také nižší o 29 koní oproti udávanému maximu. Že by zlomyslná shoda náhod?

Ve stejné zkušebně jsme už testovali například Audi SQ7, které zde ale naopak vykázalo vyšší maximum (skoro 500 koní). Podle Ulricha Pfundmeiera to ovšem může být tím, že jde o vyšší vůz, který není tolik citlivý na absenci podtlaku pod vozem.

Teorie o zásahu řídicí jednotky kvůli vysokým teplotám díky absenci podtlaku pod automobilem je docela zvláštní. A to hlavně proto, že vůbec nejvyššího výkonu tohle BMW dosáhlo až při třetím (posledním) pokusu, měřeném na osmý rychlostní stupeň. Tam se dostalo na 387 koní při 3800 ot./min a zřejmě by se dostalo i výše, jenže vůz už jel na válcích tak rychle, že zasáhl omezovač. Tento pokus také přinesl nejčistší průběhy, ale zároveň výraznější propad během připojování čtvrtého turba.

BMW 750d zřejmě udávané parametry ve svém motoru opravdu má, ale zdá se, že to není jedno z těch aut, kdy se ke slibovanému maximu dostanete při každém zatlačení pedálu plynu do podlahy a vytočení motoru do příslušných otáček.

Untitled 5

Změřili jsme čtyřikrát přeplňovaný diesel. Jak dopadlo BMW 750Ld na brzdě?
Ohodnoťte tento článek!
4.33 (86.67%) 24 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

    • Co tady otravujes s priblbejma emisema, kromě eurouredniku nikoho na svete nezajímá jestli vypustí o 20g CO2 víc nebo min. Kvůli lidem jako vy je pokrivenej trh a cpou nam misto v8-12 takovyhle preturbeny kraviny!

  1. Přesně. Výkon na kolech je něco jiného než výkon motoru. Pochopte to.
    Navíc i chápu argumenty technika od BMW.
    Testy na válcových stolicích jsou velmi irelevantní. Vyndejte motor z auta dejte ho na dynamometr a pak se můžete dozvědět teprve kolik má motor výkon.
    Navíc vy vždy řešíte pouze vnější otáčkovou charakteristiku. Kde máte úplnou charakteristiku motoru? to je pro normálního uživatele daleko lepší než toto co předvádíte.

    • A kolik normálních uživatelů jezdí s vytaženým motorem? Každýho snad zajímá dostupnej výkon auta jako celku, a ne jen samostatnýho motoru…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: